MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Mangler Virtuel hukommelse efter MB+RAM sk~
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 14-06-02 12:02

Jeg har et lille problem.
Efter at have skiftet bundkort og ram, får jeg en fejlmeddelelse ang
manglende virtual memory ved nedlukning.

Jeg lod Windows XP reparere efter ny konfiguration, og det gik fint
bortset fra dette lille problem.

Jeg havde før 512 MB PC133 ram, og nu har jeg 256 MB PC2700.

Jeg har både prøvet at lade Windows styre indstillingerne, og selv
sætte virtuel hukommelse fast til 512 MB.

Håber at der er nogen, der kan hjælpe.

På forhånd tak.

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 15:44

Simon Walther-Larsen skrev:

> [...]
>
> Jeg har både prøvet at lade Windows styre indstillingerne, og selv
> sætte virtuel hukommelse fast til 512 MB.

Har du prøvet at stille den højere end 512?
For øvrigt er det ikke særlig anbefalelsesværdigt at skifte bundkort
uden at geninstallere Windows. Det var ikke noget jeg gad at kæmpe
med i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 14-06-02 18:45

On Fri, 14 Jun 2002 16:44:10 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Har du prøvet at stille den højere end 512?

Jep, først 640 MB, men det var ikke nok. Nu er den på 1024 MB og
fejlmeddelelsen er væk.

>For øvrigt er det ikke særlig anbefalelsesværdigt at skifte bundkort
>uden at geninstallere Windows. Det var ikke noget jeg gad at kæmpe
>med i hvert tilfælde.

Det var nu ikke den store kamp. Ud med det gamle og ind med det nye.
Boot op på Win XP-skiven og vælg installer og reparer. Done.

Det eneste der hang var størrelsen på den virtuelle hukommelse.

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 21:53

Simon Walther-Larsen skrev:

> Det var nu ikke den store kamp. Ud med det gamle og ind med det nye.
> Boot op på Win XP-skiven og vælg installer og reparer. Done.

Spørgsmålet er så om det er tilstrækkeligt.

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 14-06-02 18:34

Hej
Jeg havde det samme problem for 14 dage siden
dog uden at have skiftet bundkort eller ram.
Jeg fandt ingen løsninger hverken her eller på microsoft
technet så jeg fandt kun en udvej og det var den
hårde nemlig at geninstallerer

mvh Peter

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 02:03

Simon Walther-Larsen skrev:

> [...]
> Jeg har både prøvet at lade Windows styre indstillingerne, og selv
> sætte virtuel hukommelse fast til 512 MB.

Har du fået løst problemet Simon?
Grunden til jeg spørger er at jeg sad med nøjatig samme problem i går
aftes oppe hos en kammerat. Han havde nu ikke skiftet bundkort, men
hans pc var pludselig begyndt at komme med beskeden hver gang han
lukkede eller genstartede den.

Det var en pc med 384 MB ram installeret og WindowsXP Pro DK styrede
selv sidefilen, som den havde stillet til minimum 192 og maksimum 390
MB så vidt jeg husker. Kiggede man lidt længere nede på den side
hvor man kan indstille sidefilstørrelsen, stod der at Windows
anbefalede en sidefil på 576 MB så jeg prøvede at stille den til 600
både i minimum og maksimum. Efter et par genstarter havde det ikke
hjulpet en disse. Den blev stadig ved med at komme med fejlen ved
nedlukning eller genstart.

Jeg prøvede så at hæve sidefilstørrelsen med 100 MB af gangen, men
jeg måtte helt op på 1000 MB før meddelelsen forsvandt. Det undrer
mig meget at den skal så højt op, men har du prøvet at gå så højt
op? Det kunne være spændende at se om du skal lige så højt op før
meddelelsen forsvinder.

Madsen.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 16-06-02 02:44

On Sun, 16 Jun 2002 03:02:48 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Har du fået løst problemet Simon?

Tjooow....

[snip]
> [...]
>mig meget at den skal så højt op, men har du prøvet at gå så højt
>op? Det kunne være spændende at se om du skal lige så højt op før
[snip]

Jeg læste mig frem til at størrelsen på den virtuelle hukommelse skal
være 2,5 x fysisk ram størrelse. I mit tilfælde 640 MB.

Det hjalp dog ikke, og jeg hævede den derefter til direkte 1024 MB, og
nu er fejlmeddelelsen er væk :)

Men på et tidspunkt i sommerferien vil jeg dog lave en frisk
installation, og så regner jeg da med at komme ned på en normal
størrelse virtuel hukommelse.

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 03:01

Simon Walther-Larsen skrev:

> Jeg læste mig frem til at størrelsen på den virtuelle hukommelse
> skal være 2,5 x fysisk ram størrelse. I mit tilfælde 640 MB.

MS siger 1,5x og det var jo også det min kammerats Windows anbefalede
(1,5 x 384 = 576). At jeg så skulle helt op på 1000 MB, som vel rundt
regnet svarer til 2,6x så meget som det antal ram han har installeret,
havde jeg slet ikke regnet med.

> Det hjalp dog ikke, og jeg hævede den derefter til direkte 1024
> MB, og nu er fejlmeddelelsen er væk :)

Mystisk. Har du egentlig produkter fra Norton installeret?
Jeg har nemlig hans antivirussoftware eller firewall mistænkt, som
begge er fra Norton, (eller Symantec om man vil). Det var nemlig
blevet opdateret dagen før problemet opstod.

> Men på et tidspunkt i sommerferien vil jeg dog lave en frisk
> installation, og så regner jeg da med at komme ned på en normal
> størrelse virtuel hukommelse.

Ja, jeg synes godt nok også det er overdrevet meget sidefil.
Jeg kører pt. med en sidefil som kun er halv størrelse af antallet af
ram installeret og har aldrig fået den meddelelse. Håber heller ikke
jeg gør det. :)

Madsen.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 16-06-02 08:40

On Sun, 16 Jun 2002 04:01:28 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Mystisk. Har du egentlig produkter fra Norton installeret?

Yep. Både NAV og NPF.

>Jeg har nemlig hans antivirussoftware eller firewall mistænkt, som
>begge er fra Norton, (eller Symantec om man vil). Det var nemlig
>blevet opdateret dagen før problemet opstod.

Jo, men var det ikke bundkortskiftet, der gjorde udslaget ?

> [...]
>Jeg kører pt. med en sidefil som kun er halv størrelse af antallet af
>ram installeret og har aldrig fået den meddelelse. Håber heller ikke

Før mit skifte, havde jeg 512 MB PC133 ram, og da var sidefilen 384
MB.
Nu har jeg 256 MB PC2700 ram og en sidefil på 1024 MB. Heldigvis er
min system-partition på 6 GB. Win XP fylder nu lige godt 3 GB.

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 15:05

Simon Walther-Larsen skrev:

> Yep. Både NAV og NPF.

Hmm...

> Jo, men var det ikke bundkortskiftet, der gjorde udslaget ?

Han har ikke fået skiftet bundkort. Det eneste han har gjort på det
sidste er at opdatere NAV og NPF via Liveupdate og dagen efter
startede problemet med for lidt virtuel hukommelse ved nedlukning
eller genstart.

> [...]
> Nu har jeg 256 MB PC2700 ram og en sidefil på 1024 MB. Heldigvis
> er min system-partition på 6 GB. Win XP fylder nu lige godt 3 GB.

Jeg har 2 GB ram og kører pt. med en sidefil på 1000 MB. Jeg har
haft den nede på 0, men visse programmer kører ikke ordentligt når
jeg har den på 0.
Hvis jeg f.eks. ripper en dvd-film så bliver der brugt 800 MB af
sidefilen så ved at stille den på 1000 er jeg rimelig godt dækket
ind. Jeg har aldrig set et forbrug på mere end 900 MB sidefil på min
pc.

Hvad sker der egentlig hvis du optimerer ramforbruget i din maskine
vha. følgende link:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793
Det kunne jo være at du efterfølgende kunne få lov til at køre
sidefilen længere ned i størrelse uden at Windows brokker sig.
Jeg prøvede det samme på kammeratens pc. Her havde det ingen effekt,
men på min egen kunne det helt afgjort mærkes da jeg lavede den
ændring, så man ved jo aldrig...

Madsen.

Fra : Frits Pedersen

Dato : 16-06-02 11:03

Hej.
Bare til oplysning, jeg har også haft problemet men det har været forsvundet
siden jeg satte sidefilen ned til 0.
Jeg har 512mb ram installeret, og min pc kører faktisk hurtigere nu.
mvh.
Frits

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 16-06-02 14:55

On Sun, 16 Jun 2002 12:02:39 +0200, "Frits Pedersen"
<frits@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
>siden jeg satte sidefilen ned til 0.
>Jeg har 512mb ram installeret, og min pc kører faktisk hurtigere nu.

Det hjælper desværre ikke her.