Hjælp mig !!! please ......
Fra : Medal

Dato : 14-06-02 10:53

Hej NG

Jeg har et lille problem, jeg har 2 pcér som begge som fint kan komme på
nettet via en hub.....

Mit problem er: at de ikke kan se hinanden på netværket...den ene køre XP
PRO den anden køre XP HOME...

Netværket er installeret med TCP/IP og IPX protokol de har samme "
arbejdsgruppe " .... men stadig intet ??

Jeg har også prøvet at installere NetBEUI-protokollen.......stadig
intet......?

Hos TDC har jeg.. ADSL Bredbånd med 2 dynamiske ip-adr... men jeg får ikke
tildelt samme undernet maske !!!...kan det være mit problem og hvordan
løser jeg det så ???

Håber inderligt der er en venlig sjæl som kan hjælpe mig

På Forhånd Tak

Mvh

Claus V Sørensen

Fra : Martin_P

Dato : 14-06-02 11:40

>Hos TDC har jeg.. ADSL Bredbånd med 2 dynamiske ip-adr... men jeg får ikke
>tildelt samme undernet maske !!!...kan det være mit problem og hvordan
>løser jeg det så ???
Hvis ikke du får den samme subnet maske OG ip-adresser der passer til
den pågældende subnet maske OG ip'erne ikke er inden for den samme
IP-range, så kan du ikke se de andre maskine

Det svarer lidt til, at hvis en af maskinerne har IP/SUB
10.0.0.10/255.255.255.0 og den anden har 192.168.1.1/255.255.0.0 men
de sidder på samme netværksstreng - ja så kan de ikke se hinanden. Men
hvi man ændrer den andens ip adresse og subnetfra 192.168........til
10.0.0.9/255.255.255.0 - så kan de godt se hinanden..

Håber det hjalp...ellers skriv igen, så skal jeg være mere pædagogisk

Martin_P

Fra : Medal

Dato : 14-06-02 12:19

Mange tak.. Martin.... Men....

Jeg får jo både Ip og Undernet Maske tildelt af TDC ADSL...

kan jeg/ et program... på nogen måde ændre undernet masken så de begge får
255.255.255.0...Det store problem er egenligt at jeg får tildelt undernet
maske 255.255.255.0 til den ene OG 255.255.254.0 til den anden ??? De siger
hos TDC Hotline de ikke kan bestemme hvilke 2 undernet masker jeg får
tildelt

Jeg har prøvet selv at tildele dem Ip og Undernet maske....men så kan pcérne
ikke gå på nettet...?? da jeg jo så skal bruge en anden IP ( den som jeg får
tildelt af TDC )....tror du den eneste udvej er en " Router " ??

MVH

Claus

Fra : Martin_P

Dato : 14-06-02 12:33

>Jeg har prøvet selv at tildele dem Ip og Undernet maske....men så kan pcérne
>ikke gå på nettet...?? da jeg jo så skal bruge en anden IP ( den som jeg får
>tildelt af TDC )....tror du den eneste udvej er en " Router " ??

Umiddelbart ja(andre ret mig hvis det er forkert det jeg skriver). Jeg
kan ikke se hvordan du ellers skulle kunne se de 2 maskiner du har
sående. Det er jo ikke noget LAN du har - det er bare 2 maskiner på et
externt netværk. For at du skulle kunne se disse 2 maskiner, og andre
ikke skal kunne se det, så skal vi til at snakke VPN og den slags -
tror jeg ikke lige på du har lyst til at sætte op .

Men ja - en router på, og så lave et internt adresseområde - f.eks
10.0.0.0 hvor routeren(din gateway) hedder 10.0.0.1 og så ellers give
maskinerne adresser fra og med 10.0.0.2 og op til og med 10.0.0.254
med subnet 255.255.255.0 - det giver dig 252 maskiner at have
derhjemme - der er vel nok, ikke?

sådan har jeg ihvertfald lavet det hjemme hos mig - og det virker

Martin_P

Fra : Medal

Dato : 14-06-02 14:54

Mange tak for svarerne....jeg håbede bare på at jeg kunne nøjes med at købe
en Hub....til syneladende ikke...så jeg må op med den store
"tegnedreng".....snøft

Fra : Spooky©

Dato : 14-06-02 16:52

Hej Claus..

Der er jo osse den - skal vi kalde det for en nødløsning, at du
kan bruge den ene maskine som Gateway, altså på den måde at "PC2"
går via PC1 og bruger PC1 som Gateway! Det er en langt billigere
løsning som kan løses v.hj.a. af noget software. Men ellers er jeg
helt enig Martin om at - en decideret Router er den bedste løsning
på dit nuværende problem. Men igen - dette er kun en midlertidig
nødløsning hvor du kun behøver at have bare een IP for at begge
kan komme på nettet, og dermed kan begge se hinanden alligevel!

Held og lykke...

Mvh.

John

Fra : Spooky©

Dato : 14-06-02 16:56

PS! Glemte at skrive at - det software du kan bruge kunne hedde
"WinGate", men der findes osse muligvis andre løsninger.

En Router behøver ikke at koste 40.000,00 -, du kan få en f.eks.
Zyxel Prestige 304/310 til en ganske fornuftig menneske penge.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-06-02 12:42

On Fri, 14 Jun 2002 15:54:24 +0200, "Medal"
<ClausVinther@soerensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Mange tak for svarerne....jeg håbede bare på at jeg kunne nøjes med at købe
>en Hub....til syneladende ikke...så jeg må op med den store
>"tegnedreng".....snøft

Der er - som det fremgår af en anden gren af samme tråd - ingen grund
til at købe en router.

Hvis maskinerne sidder på en hub/switch [1], så skal du blot lave
fil-/udskriftsdeling via en anden protokol end TCP/IP - fx IPX/SPX
eller NetBeui [2].

Der kan være flere ting, der gør at du ikke umiddelbart kan få det til
at virke:
- Dine netværksindstillinger skal være sådan, at Fil-og
udskriftsdeling er aktiveret og knyttet til den rigtige protokol (og
altså ikke TCP/IP).
Desuden skal NetBIOS være aktiveret over den protokol, du har valgt.

- Der skal være delt en eller flere ressourcer (drev, directory, fil,
printer el. lign) på hver maskine for at du kan se den anden maskine.
Den er så at sige tom og ikke-eksisterende, indtil du har delt
ressourcer.

- Du skal sikre dig, at du på hver maskine har tilladelse til at få
adgang fra den anden. Det er en af de større forskelle på Win9x/ME og
så Win NT/XP, at NT/XP har et noget mere avanceret
"sikkerheds-system". Se diverse tråde i gruppen - eller fx:

[1] Hvis du skal ud at købe, så køb en switch. Prisforskellen er ikke
særligt stor, og hvis du efterhånden får flere maskiner og i perioder
har stor intern trafik på dit LAN, så vil du blive glad for switchen.
Det samme gælder, hvis du fx skal tilslutte en 10 Mbps-maskine til dit
100 Mbps-netværk.
(Se diverse tråde i gruppen - eller:
Hvis du i forvejen har en hub, er det også fint nok.

[2] NetBEUI er ikke standard på Win XP - se fx:

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-02 17:30

"Medal" skrev i en meddelelse:

> Netværket er installeret med TCP/IP og IPX protokol de har samme "
> arbejdsgruppe " .... men stadig intet ??
>
> Jeg har også prøvet at installere NetBEUI-protokollen.......stadig
> intet......?

Det burde fungere !

Du skal så bruge TCP/IP til internet - der har det ingen betydning, hvad adresserne er - bare de er der....

Til lokalnettet bruger du så IPX eller NetBEUI - de er også ligeglade - du burde kun have problemer, hvis du bruger TCP/IP til
lokalnettet.....

/Jan

Fra : Spooky©

Dato : 14-06-02 17:42

Hmmm - ved ikke men, jeg havde osse XP Pro installeret på een
maskine men - måtte simpelthen opgive og afinstallerer lo.... igen
til fordel for Win 2K Pro som bare kører problemfrit deruda'! Der
er 3 maskiner på mit lokalnet, 2 med var med Win 2000 og 1 med Xp
Pro, men - det var "dengang". Nu er der alle tre med Win 2000 og
rykker bare deruda!

Jeg havde osse forsøgt med både det ene og det andet og snart sagt
det tredie men - lige fedt hjalp det sq! Møg! Jeg havde både
Netbui og TCP/IP men - hjalp sq ikke en dyt! Så ud med XP
"shittet"!

Om det så er endnu en generel leveringsdygtig "fejl" som kan føjes
til den efterhånden kilometer lange liste over fejl hos
Microsoft's produkter, er for mig uvist, dog kun - at lo... ikke
virkede og derfor ret hurtigt måtte "kvæles" igen til fordel for
det langt bedre og nemmere Win 2000 Pro!

Mvh.

John

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-02 18:33

"Spooky©" skrev i en meddelelse:
> [...]
> virkede og derfor ret hurtigt måtte "kvæles" igen til fordel for
> det langt bedre og nemmere Win 2000 Pro!

Næh - jeg ved det heller ikke.....

Men hos mig virker det fint med tcp/ip til internet - og
netbeui til lokalnet og to gange XP......

Men sådan er der jo så meget med dette nymodens EDB

Jan

Fra : bob

Dato : 15-06-02 06:03

Hej
Forøvrigt er dette jo en pragtfuld løsning som sikrer mod uønsket
indtrængen, da her jo er tale om 2 forskellige protokoller.

/bob