MS Windows
briani 27239
hvad bruger min harddiskplads
Fra : Mogens Holm-Andersen

Dato : 13-06-02 23:38

Hej Gruppe

Har en XP.Pro.
Når jeg højreklikker på mit C drev siger lagkagen at der er forbrugt 4,41 GB
plads. Men når jeg åbner drevet og markerer samtlige mapper incl. Windows
fylder det 2,29 GB, så spørgsmålet er hvor de 2,12 GB som er differencen er
henne eller rettere hvad eller hvem bruger dem.

Hilsen

Mogens

Fra : Ole Axelsen

Dato : 13-06-02 23:51

"Mogens Holm-Andersen" <mhha@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> henne eller rettere hvad eller hvem bruger dem.

Mon ikke det er Restore mappen. Den vises ikke i almindelig visning, og den
kan nemt tage så meget plads.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Madsen

Dato : 13-06-02 23:55

Mogens Holm-Andersen skrev:

> [...]
> samtlige mapper incl. Windows fylder det 2,29 GB, så spørgsmålet
> er hvor de 2,12 GB som er differencen er henne eller rettere hvad

For det første er der en sidefil. Den fylder som standard 1.5x antallet
af ram installeret. Har du slået System Restore til, så sluger det 12 %
af harddiskpladsen. Hvis hibernate/dvale er slået til, bliver der lavet
en fil ved navn hiberfil.sys som fylder det samme som antallet af ram
installeret.

Madsen.

Fra : Mogens Holm-Andersen

Dato : 14-06-02 00:27

Madsen m.fl svarede
"

Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> installeret.
>
> -- Mogens skriver
> Jeg takker for svarene og konkluderer at det er der ikke noget at gøre
ved.udover at formaterer en gang imellem ellers ret mig.

Mogens

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 00:57

Mogens Holm-Andersen skrev:

> Jeg takker for svarene og konkluderer at det er der ikke noget at
> gøre ved.udover at formaterer en gang imellem ellers ret mig.

Stoooop! Selvfølgelig er der da noget at gøre ved det. :)

Hvis du aldrig stiller computeren i dvale kan du gå ind og slå dvale
fra. Så får du frigivet lidt harddiskplads. Du slår dvale fra ved at
gå ind i Kontrolpanel > Strømstyring > Dvale og fjerner så fluebenet
ved dvale. Så bliver hiberfil.sys slettet. (1x antallet af ram
installeret er blevet frigivet på harddisken)

Restore kan du også slå fra, men hvis du ikke har taget backup af dit
system på andre måder, så er det egentlig en god idé at lade restore
køre, da du dermed har mulighed for at stille pc'en tilbage til en
tidligere konfiguration, hvis Windows går helt i kaos på et tidspunkt.
(Jeg har valgt at slå restore fra da jeg jævnligt tager backup af mine
diske vha. programmet DriveImage fra Powerquest i stedet).
Du kan styre hvor meget restore skal bruge af plads på dine diske.
Kontrolpanel > System > Systemgendannelse eller System Restore, som det
hedder her på min UK-version.
Marker det drev du vil ændre indstilling for og klik på Indstillinger.

Sidefilen kan du også justere størrelsen på. MS anbefaler en størrelse
på 1.5x antallet af ram installeret og det er derfor standardindstil-
lingen. Du kan stille dens størrelse inde i Kontrolpanel > System >
Avanceret > Indstillinger ud for Ydeevne > Avanceret > Skift ud for
Virtuel hukommelse. Du kan f.eks. prøve at stille den til samme
størrelse som antallet af ram installeret, men det kommer lidt an på
hvor meget ram du har installeret og hvad du bruger din pc til.

Hvis du vil finde frem til en sidefilsstørrelse som er skræddersyet
til dine behov, så prøv evt. følgende link:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 14-06-02 00:00

"Mogens Holm-Andersen" <mhha@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har en XP.Pro.
>hvor de 2,12 GB som er differencen er
>henne eller rettere hvad eller hvem bruger dem.

Naboen?

Spøg til side. I roden af dit bootdrev ligger "pagefile.sys" og
"hiberfile.sys", og de er skjulte begge 2. Den ene er XP's swapfil og den
anden bruges når maskinen går i dvale. Hvis du f.eks. har 512MB hukommelse
fylder de 2 filer tilsammen 1GB.

På hvert diskafsnit er der en skjult mappe som hedder " System Volume
Information", og mappen indeholder gendannelsesfiler og andre ændringer du
måtte have udført under installation af XP og programmer, samt tidligere
drivere til systemet. Disse foldere kan hurtigt vokse til adskillige
hundrede MB, så her finder du den anden storforbruger af din harddisk.

Det er desværre helt normalt med XP, og Me har lignende struktur, bortset
fra at mappen der hedder "_Restore".

mvh
Hans