Lokalisering - ét spørgsmål
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 21:46

Hejsa,

Mht. on- og offline, så bliver "Opret forbindelse" og "Afbryd
forbindelse" nok vinderne, da det er de officielle betegnelser.

MEN, dette program har også en "Offline Manager". Hvad hytten skal jeg
kalde den? Jeg har vredet hjernen, men kan ikke lige komme på et smart
navn, som helst være kort og let forståeligt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-06-02 22:04

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> MEN, dette program har også en "Offline Manager". Hvad hytten skal
> jeg kalde den? Jeg har vredet hjernen, men kan ikke lige komme på et
> smart navn, som helst være kort og let forståeligt.

Beskriv hvad "offline manageren" gør, og hvilken sammenhæng en indgår
i - så er det lettere at komme med begavede forslag.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 22:39

In article <kylm9idh6l.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> Beskriv hvad "offline manageren" gør, og hvilken sammenhæng en indgår
> i - så er det lettere at komme med begavede forslag.

Denne newsreader kan bruges som både on- og offline reader. Oflline
Manageren er der hvor man kan styrer alle indkommende og udgående data,
når man ikke har forbindelse.

I mellemtiden har jeg fundet på navnet "Send/Modtage Styring", da
programmøren også kalder denne funktion for "Send/Receive Manger"; han
er ikke altid helt konsekvent i sine ordvalg.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 14-06-02 00:03

> [...]
> programmøren også kalder denne funktion for "Send/Receive Manger"; han
> er ikke altid helt konsekvent i sine ordvalg.

Hvad med forbindelsesoversigt?
Her kan problemet være at "oversigt" normalt er oversættelsen for "view",
hvor "view" ikke udelukkende betyder "vis". (I Jaguar er en del forekomster
af "vis" blevet erstattet med "oversigt" - af den grund kommer
Preview-knappen i den globale udskriftsdialog fremover til at hedde
"eksempel" i stedet for "oversigt".

....eller forbindelseskontrol?
Microsoft bruger "kontrol" når de oversætter "Manager", f.eks. "Download
Manager" -> "Indlæsningskontrol" i IE 5.1

/Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-06-02 00:37

In article <Lw9O8.1312$sv5.3704@news.get2net.dk>,
"Richard Kruse Nees" <nobody@nothing.nu> wrote:

> [...]
> af "vis" blevet erstattet med "oversigt" - af den grund kommer
> Preview-knappen i den globale udskriftsdialog fremover til at hedde

Det er rart at se, at I "tør" ændre på oversættelserne i OS X og ikke
bare lader stå til.

> ...eller forbindelseskontrol?
> Microsoft bruger "kontrol" når de oversætter "Manager", f.eks. "Download
> Manager" -> "Indlæsningskontrol" i IE 5.1

Jeg tror at Forbindelseskontrol er den bedste. Det er ihvertfald bedre
end mit eget påfund.

Tak for ideen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-06-02 01:52

"Richard Kruse Nees" <nobody@nothing.nu> writes:

> Preview-knappen i den globale udskriftsdialog fremover til at hedde
> "eksempel" i stedet for "oversigt".

Det er stadig et let misvisende udtryk. Jeg mener at den danske
oversaettergruppe endte med at synes at "smugkig" var en god
oversaettelse af "preview". Det er saa en smagssag :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : thomas tomcat

Dato : 14-06-02 07:38

in article kkvg8m3cnz.fsf@mimer.null.dk, Thorbjoern Ravn Andersen at
ravn@mac.com wrote on 14/06/02 2:51:

> Det er stadig et let misvisende udtryk. Jeg mener at den danske
> oversaettergruppe endte med at synes at "smugkig" var en god
> oversaettelse af "preview". Det er saa en smagssag :)

Måske irrelevant, men min tanke er: "Så kan man jo osse gå the full monty og
gøre lissom Engelskmanden. Hans 'preview' er jo snuppet fra latin, så det
gør vi osse bare; prækig."

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-02 09:14

> [...]

> - af den grund kommer Preview-knappen i den globale udskriftsdialog
> fremover til at hedde "eksempel" i stedet for "oversigt".

Jeg synes hverken "Eksempel" eller "Oversigt" er nær så dækkende, som
teksten "Vis udskrift", der efter min mening beskriver funktionen bedst.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-06-02 22:06

In article <rfn-84EED4.22454213062002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> kalde den? Jeg har vredet hjernen, men kan ikke lige komme på et smart
> navn, som helst være kort og let forståeligt.

Indirekte håndtering

Indirekte er hvad babelfisken oversatte offline til på tysk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 22:37

In article <nospam-82996D.23060413062002@news.cybercity.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Indirekte håndtering
>
> Indirekte er hvad babelfisken oversatte offline til på tysk.

Og derfor skal det _ikke_ bruges!

--
Mvh.
René Frej Nielsen