Hvad ER GPRS?
Fra : Andrew

Dato : 13-06-02 20:59

Hej

Hvad er det egentlig, GPRS?

mvh Anders

--
"Vandet var 14, og pigen var Samer og Singapore Airlines er til salg..."
--
,

Fra : @

Dato : 13-06-02 22:05

Her er en beskrivelse af hvad GPRS er, som der så fint stod beskrevet på
Oranges hjemmeside :)

GPRS (general packet radio service) En pakkekoblet forbindelse er til
forskel fra kredsløbskobling karakteriseret ved, at brugeren kun tager plads
op i GSM-nettet, når der sendes/modtages data. En datakanal kan derfor deles
af flere brugere samtidigt, og den enkelte bruger kan altid være on-line,
uden at det optager kapacitet i GSM-nettet. Almindelig tale er
kredsløbskoblet og GPRS er pakkekoblet. Bedre dataforbindelse:
Pakkekoblingsprincippet indebærer, at alle data når frem, også selvom
netkapaciteten en overgang skulle være lav. Brugeren taber ikke sin
netforbindelse.

GPRS er velegnet til brugere, som arbejder "i marken" og som har behov for
at være i hyppig kontakt med virksomhedens e-mail, kundedatabaser, lager
osv.

GPRS er specielt velegnet, hvis man har brug for at have konstant eller
længerevarende netforbindelse uden at der nødvendigvis er behov for at
overføre større datamængder. Et typisk anvendelseseksempel er muligheden for
at være mobil og have sin indbakke - stående åben hele tiden, mens man i
øvrigt arbejder med andre programmer.

Bedre udnyttelse af WAP. WAP fylder kun relativt lidt i datamæssig
henseende, hvilket indebærer, at man kan gøre udstrakt brug af WAP under
GPRS, uden at prisen bliver høj.

Fra : Andrew

Dato : 13-06-02 22:41

Så GPRS er ikke KUN til folk der kobler deres mobil til deres bærbare, men
også hvis man bare vil kunne tjekke sin mail hvornår man vil.

Og wap bliver hurtigere ?

Fedt.

Hvad koster det sådan cirka?
Hvis man bare skal bruge det til f.eks. at tjekke mail og surfe en smule?

(har Telia Choice hvis det kan hjælpe)

Mvh Anders (den hjælpeløse)

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-06-02 23:04

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> Så GPRS er ikke KUN til folk der kobler deres mobil til deres bærbare, men
> også hvis man bare vil kunne tjekke sin mail hvornår man vil.

> [...]

De fleste tager et månedligt tillæg til dit abbo + omkring 20,- pr MB du
downloader.
Du betaler ikke for antal minutter....så det er eminent til ting, hvor man
er mange timer online, men ikke downloader det helt vilde.
F.eks mIRC

--
Mvh Henrik.

Fra : Andrew

Dato : 13-06-02 23:31

Men det er noget man kan bruge mobilen til? Det er ikke nødvendigt at koble
den til en bærbar for at bruge det?

Mvh Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 13:14

> Men det er noget man kan bruge mobilen til? Det er ikke nødvendigt at
koble
> den til en bærbar for at bruge det?

Nej, hvis mobilen ellers understøtter nogle tjenester du kan bruge til din
GPRS... Wab, e-mail osv.... Ericsson T65 har fx GPRS, wab og send og
hentning af E-mail.

Men men men,,, tror næppe Telia udbyder GPRS....

Svjv, er det mest TDC der har stået for skud, samt Sonofon og Orange.

Fra : Jesper KA

Dato : 14-06-02 13:31

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Men men men,,, tror næppe Telia udbyder GPRS....
>
> Svjv, er det mest TDC der har stået for skud, samt Sonofon og Orange.

Telia tilbyder GPRS ..

Regards

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 13:28

"Jesper KA" <news@arning.dk> wrote in message

> Telia tilbyder GPRS ..

Okay, så vidt jeg husker fik Telia Ingen licens på GPRS. Men hvis du har
ret, har du vel en URL? Jeg kan godt huske, de måske ville tilbyde det i
samarbejde med en eller anden samarbejdspartner som fik en licens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-06-02 13:32

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> Okay, så vidt jeg husker fik Telia Ingen licens på GPRS.

Forveksler du nu ikke GPRS med 3G-tingen?

GPRS kører over GSM-nettet.

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 13:38

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Forveksler du nu ikke GPRS med 3G-tingen?
>
> GPRS kører over GSM-nettet.

Troe, det gør jeg nok... Men er GPRS ikke tredive generations udvikling?'

Fandt det på Telia site alligevel. Det ser jo okay billigt ud, alt afhængig
af hvilket abonnement man har... Men hvad kan man så bruge det til, når det
heder Telia Dækning?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-06-02 14:08

> Troe, det gør jeg nok... Men er GPRS ikke tredive generations udvikling?'

Nej, GPRS er noget halvgammelt, rasende langsomt bras i praksis. Men
sjovt at lege med.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 13:11

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> Du betaler ikke for antal minutter....så det er eminent til ting, hvor man
> er mange timer online, men ikke downloader det helt vilde.
> F.eks mIRC

Det er helt sikkert et nogenlunde produkt...

Men dette du netop nævner her, vil jeg så sige at man næppe synes det går
specielt smertefrit....

mIRC, ICQ og især rollespil og andre tjenester med lav datastrøm. Vil det
opleves ret langsomt.. Da pingtid er voldsom høj.. Ca 1-2 sekunder... Så det
kan godt være en plage at vente et par sekunder før ens data er nået frem.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-06-02 20:00

> [...]
det
> kan godt være en plage at vente et par sekunder før ens data er nået frem.

Nja...jeg ping'er f.eks servere i DK med ca 500-600ms.
Radio-delen giver et delay på ca 500ms [på det anlæg jeg arbejder på].

Og download syntes jeg går helt ok...ligger på et gennemsnit på 5,5
KByte/sec.
Kommer selvfølgelig an på udstyr [GPRS-class, antal timeslots til up/down].

--
Mvh Henrik.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 21:12

> Nja...jeg ping'er f.eks servere i DK med ca 500-600ms.
> Radio-delen giver et delay på ca 500ms [på det anlæg jeg arbejder på].

Det er da også voldsomt meget.

Men så vidt jeg har forstået, er det grundet kredsløbet til fejlretning der
skaber det voldsomme delay

> Og download syntes jeg går helt ok...ligger på et gennemsnit på 5,5
> KByte/sec.

OK

> Kommer selvfølgelig an på udstyr [GPRS-class, antal timeslots til
up/down].

Ja

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-06-02 22:10

> Det er da også voldsomt meget.

Nja...det kommer jo an på hvad man skal bruge det til...men det er stadig
2-3-4 gange mindre end det du skrev.

--
Mvh Henrik.

Fra : Henrik Aarfeldt