Halti
Fra : Janni

Dato : 13-06-02 19:44

Hej!
Jeg har en hund jeg simpelthen ikke kan få til at lade være med at trække,
og jeg har en hund der går eksemplarisk..... Men mht. min trækhund, så vil
jeg gerne høre jeres erfaringer med halti. Er den effektiv?

Venlig Hilsen

Janni

Fra : Sander

Dato : 13-06-02 21:03

"Janni" <rockie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og jeg har en hund der går eksemplarisk..... Men mht. min trækhund, så vil
> jeg gerne høre jeres erfaringer med halti. Er den effektiv?

Hej ! Lige et spørgsmål mere til denne tråd !
Nu har der været skrevet så meget om halti selen herinde. Er der et link
nogen steder, så man kan se den, da jeg aldrig har hørt om den før. Eller er
der nogen, som kan give en god beskrivelse af, hvordan den ser ud / virker ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-06-02 21:38

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Eller er
> der nogen, som kan give en god beskrivelse af, hvordan den ser ud /

Her er lige et link ...

http://www.hundensnetbutik.dk/frames/content.asp?page=produkter&menuID
=107

der viser at haltien er udformet nøjagtig på samme måde som grimen til
en hest .. haltien har endvidere også den fordel at den er skånsom
overfor hunden og ødelægger ryg- og nakkemuskulatur samt hvirvler i
nakke og ryg ...

Godnathils fra Ami

Fra : Ann K

Dato : 13-06-02 22:10

>haltien har endvidere også den fordel at den er skånsom
>overfor hunden og ødelægger ryg- og nakkemuskulatur samt hvirvler i
>nakke og ryg ...

Ja se... dét vidste jeg ikke ;-D
Gik det for hurtigt med at skrive Ami ? *sss*
Mvh Ann

Fra : Sander

Dato : 13-06-02 22:25

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:aeb1mo$8e1$1@sunsite.dk...

> Ja se... dét vidste jeg ikke ;-D
> Gik det for hurtigt med at skrive Ami ? *sss*
> Mvh Ann

LOL det havde jeg ikke lige fået øje på før ! : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-06-02 22:34

> Ja se... dét vidste jeg ikke ;-D
> Gik det for hurtigt med at skrive Ami ? *sss*
> Mvh Ann

Ja mon ikke .. det skal jeg da lige love for .. jeg har glemt det
meget vigtige ord *ikke*

der skulle selvfølgelig stå og ødelægger *ikke* ryg- og
nakkemuskulatur eller hvirvler i ryg og nakke ...

tilgiv mig ...

det er nok sengetid nu .. inden jeg laver flere fejl .... ;- )

Godnathils fra Ami

Fra : Sander

Dato : 13-06-02 22:10

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en hest .. haltien har endvidere også den fordel at den er skånsom
> overfor hunden og ødelægger ryg- og nakkemuskulatur samt hvirvler i

Tak for linket Ami. Fandt frem til siden efter, at have fjernet det sidste i
linket.

Prøver at indsætte dette link i stedet
http://www.hundensnetbutik.dk/default.asp?thePage=start og lad os se om det
virker.

Vil haltien ikke dreje hundens hoved, hvis den trækker, eller er det bare
mig, der synes, det ser sådan ud ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-06-02 21:04

> [...]
så vil
> jeg gerne høre jeres erfaringer med halti. Er den effektiv?

Ja helt sikkert .. men du kan ikke komme uden om træning i lineføring
alligevel .. haltien er et hjælpemiddel .. ikke en sovepude .. men
hjælpen består i at kan du "styre" hovedet på hunden/hesten kan du
styre hele dyret .. og haltien bygger jo på samme princip som grimen
til en hest .. men altså du får stadig behov for træning og
rosning/belønning af ønsket adfærd ..

Du kan i øvrigt finde flere andre tråde i denne gruppe om haltien ..
prøv at læse dem .. .
Godnathils fra Ami

Fra : Brian C

Dato : 13-06-02 21:11

Det synes jeg, du kan nemt "fortælle" hunden hvor dens opmærksomhed skal
være, det er min erfaring, jeg bruger min på de tidspunkter hvor hunden har
mest travlt, med alt muligt andent end at gå pænt

mvh. Brian

Fra : Lars

Dato : 15-06-02 09:02

Hej Janni

Allerførst - ja den er effektiv, meget endda - hvis brugen af den indlæres
fornuftigt.
Jeg har lidt for mange gange set folk købe den og så starte med at bruge den
100 % - og så ende i fiasko.
Hvis vovse nemlig er lidt urolig / ivrig / trodsig osv. lærer den ret
hurtigt at sætte en pote op og smyge den af sig og så er men lige vidt.
Eller måske hopper og danser vovse så meget at den glider af på den måde.

Derfor:
For det første skal den passe til din hund, så vovse skal med ud og handle
(derfor er indkøb vis nettet ikke at anbefale i denne situation)

Dernæst sætter du den på vovse, men undlader at sætte linen i Haltien - brug
stadigvæk det almindelige halsbånd i en periode.
Lad evt. vovse sitte med den på derhjemme og giv så godbidder indtil den
ikke lader sig mærke med at den har den på.
Dette gentages evt. efter behov.
Husk at tage den af hunden under "kontrollerede forhold" - tag den aldrig
af, mens hunden selv forsøger at få den af. Det vil kun lære hunden, at når
"jeg" (dvs. vovse) forsøger at få den af, så hjælper mor mig. Kan den ikke
lide at have den på i starten, så lær vovsen at sidde stille, mens den tages
af.

Når hunden efterhånden har lært at Haltien er OK at have på, begynder du at
bruge både haltien og det almindelige halsbånd.
Hvis du har en dressurline (den med karabin i begge ender) sætter du den ene
karabin i det alm. halsbånd og den anden karabin i haltien.

Nu kan du holde hunden med det almindelige halsbånd alternativt holde igen
i haltien med den anden ende, alt efter hvad der er behov for.
Derved drejes hundens hovede, så den mister øjenkontakten med det den vil
hen til og det plejer at bevirke, at den ikke trækker så hårdt.
Husk at rose, når vovse er dygtig.

Lær også din "trækhund" at hvis den trækker, bliver i begge stående (måske
længe) indtil den vender sig om og kigger på dig.
Alternativet til at blive stående er at vende om og gå den anden vej.

Held og lykke
Lars Kr. Nielsen

PS. Jeg kan se at den sælges som en samlet pakke i netbutikken.
Selve grimen kan også købes alene i de fleste (gode) dyrehandler og der
koster den omkring 100 Kr.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-06-02 12:01

On Thu, 13 Jun 2002 20:44:16 +0200, "Janni" <rockie@mail.dk> wrotd:

> [...]
>og jeg har en hund der går eksemplarisk..... Men mht. min trækhund, så vil
>jeg gerne høre jeres erfaringer med halti. Er den effektiv?

Den virker perfekt min hund trak helt vildt i 1½ år og lige med det
samme da den fik haltien på holdt han op der er kun en ulempe det er
at folk tror at det er en mundkurv