Opsætning af Router på netværk
Fra : Janus Jacobsen

Dato : 11-02-01 01:41

Hej.

Jeg får en fast forbindelse med Router via kabeltvnettet. Til forbindelsen
følger der 5 globale Ip-adresser. Jeg kan selv bestemme opsætningen af
routeren. Idet jeg kun har fem computere på nettet vil jeg gerne give dem
hvert sit faste IP-nr.

Jeg har ikke prøvet at sætte router op før, men har læst lidt om det på
nettet.

Såvidt jeg har forstået skal jeg (eller have mit udbyder til) at lave en
IP-routning fra hver computers lokale IP-adresse til den globe adresse :

192.168.0.10 til 212.X.X.1
192.168.0.11 til 212.X.X.2
osv.

Eller har jeg helt misforstået det?

Kan det lade sig gøre at lave 4 faste intern og eksterne IP-adresse som
ovenstående og så lade det sidste IP-nummer dele mellem evt. øvrige
computere der måtte koble på (kunne så få tilfældigt IP-nr. fra DHCP server
i routeren)

Da jeg gerne vil bruge forbindelsen til spil og lignende skal der være åbnet
for de fleste porte, men da jeg ikke vil omkonfigurere den hvert gang der
kommer et nyt spil regner jeg med at åbne næsten alle porte fra starten. Er
der nogle porte som jeg ligesågodt kan lukke fra starten - fordi ingen spil,
ICQ el. lignende kunne finde på at bruge dem - eller de udgør en "for stor"
sikkerhedsrisiko?

Når jeg gør det på ovenstående måde og hver computer får sin egen globale
IP-adresse, slipper jeg så ikke for de problemer som folk skriver med at
deres NAT giver problemer med ICQ, Napster og Spil, fordi de kun har et
IP-nummer som alle computerne deler.

Jeg har tidligere delt min 1 Mbit kabelmodem forbindelse vha. en Win ME
server med Internet Connection Sharing. Har jeg ret i hvis jeg tror at
routeren vil være bedre til at dele forbindelsen rimeligt og retfærdigt
mellem de forskellige brugere?

Jeg vil gerne læse mig til mere om hvordan routeren fungerer og hvordan man
sætter den op, men alle de link jeg har fundet er baseret på opsætningen af
en enkelt router model - og forøvrigt meget ubrugervenlige hvis man ikke
lige kender alle de tekniske betegnelser. Har I nogle links til gode
forklarende sider?

På forhånd tak.

/ Janus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-01 09:26

On Sun, 11 Feb 2001 00:40:30 GMT, "Janus Jacobsen"
<janus@mail.tele.dk> wrote:

> Såvidt jeg har forstået skal jeg (eller have mit udbyder til) at lave en
> IP-routning fra hver computers lokale IP-adresse til den globe adresse :

Da du alligevel ønsker at 'mappe' dem statisk, kan der være
fordele ved helt at undlade at køre NAT. Det afhænger dog lidt
af, hvad det er for noget udstyr du har, og hvordan setup'et er
fra kabel-udbyderens side.

> [...]
> ovenstående og så lade det sidste IP-nummer dele mellem evt. øvrige
> computere der måtte koble på (kunne så få tilfældigt IP-nr. fra DHCP server

Det afhænger igen af, hvad det er for noget udstyr du har, men
ja, teknisk set kan det godt lade sig gøre at lave et antal
statiske NAT entries og køre overload for resten. Det kan også
lade sig gøre at køre uden NAT for nogle adresser og med NAT for
andre.

> [...]
> ICQ el. lignende kunne finde på at bruge dem - eller de udgør en "for stor"

Der er ikke megen mening i at lukke enkelte porte, når det drejer
sig om sikkerhed. Enten bør man lukke for alt, og så kun åbne,
hvad man *ved* man har brug for, eller også kan man næsten lige
så godt lade det hele være åbent.

> [...]
> IP-adresse, slipper jeg så ikke for de problemer som folk skriver med at
> deres NAT giver problemer med ICQ, Napster og Spil, fordi de kun har et

Ikke nødvendigvis. Der er nogle protokoller, der ikke overlever
NAT, og så er det sådan set ligegyldigt, om det er statisk eller
dynamisk sat op.

> [...]
> server med Internet Connection Sharing. Har jeg ret i hvis jeg tror at
> routeren vil være bedre til at dele forbindelsen rimeligt og retfærdigt

Ingen af de routere der leveres med Internet-forbindelser til
private er i stand til at dele forbindelsen rimeligt og retfær-
digt. Alle deles basalt set om samme båndbredde.

> Jeg vil gerne læse mig til mere om hvordan routeren fungerer og hvordan man
> sætter den op, men alle de link jeg har fundet er baseret på opsætningen af
> en enkelt router model

Der er utroligt stor forskel på, hvad de enkelte routere kan, og
hvad man derfor vælger at lave af løsninger. Derfor er der også
meget stor forskel på dokumentationen.

> og forøvrigt meget ubrugervenlige hvis man ikke lige kender alle de tekniske
> betegnelser.

Sådan er det vel med al teknik. Jeg har det fx sådan med min bil.

> Har I nogle links til gode forklarende sider?

Det er et ret stort område, du begiver dig ind i, så der er
næsten uendelige mængder af information om dette eller hint.
Start med at læs lidt på basal IP og NAT.
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=nat

HTH,
-A