Et nysgerrigt spørgsmål
Fra : Ricky Møhncke

Dato : 13-06-02 15:01

Hvad vil der egentlig ske med atmosfæren, hvis man slukkede for solen?

Vil "luften" fortætte sig - falde sammen?
Vil det begynde at regne?
Andre ting ...?
--
Venligst
Ricky

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-06-02 15:53

Ricky Møhncke wrote:

> Hvad vil der egentlig ske med atmosfæren, hvis man slukkede for solen?
>
> Vil "luften" fortætte sig - falde sammen?

Først ville den skrumpe fordi det blev mere koldt. Og kold luft har et
lavere tryk end varm luft.

Når det så blev rigtigt dejligt koldt (-300 grader) ville den blive
flydende, men det ville tage ernormt lang tid, fordi noget af varmen
i atmosfæren stammer fra Jorden selv. Og den varme ville stadig være
der selv om man slukkede for Solen.

Der er en enkelt måne i solsystemet, der har en atmosfære og som er
så langt fra Solen, at Solens stråling ikke rigtigt betyder noget.
Dér er atmosfæren stadig ikke flydende men der er så koldt, at i
stedet for at regne med vand regner det med methan. Og vandet på
månen er frosset så hårdt, at det er ligeså stærkt som granit.

Månen hedder Titan og du kan læse om den her:

http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/titan.html

Der er en sattelit på vej mod Saturn (som Titan kredser omkring),
der hedder Cassini og som er fremme om halvandet år. Du kan se hvor
langt Cassini er kommet her:

http://saturn.jpl.nasa.gov/cassini/english/where/

> Vil det begynde at regne?

Ja det vil være det allerførste, der skete.

> Andre ting ...?

Husk halstørklæde.

-Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 13-06-02 16:07

> [...]
> flydende, men det ville tage ernormt lang tid, fordi noget af varmen
> i atmosfæren stammer fra Jorden selv. Og den varme ville stadig være
Ja det ville tage en del tid, især når det absolutte nulpunkt er -273,15
grader celsius eller 0k, men du regner måske i noget andet?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-06-02 16:20

Anders Lund wrote:

> Ja det ville tage en del tid, især når det absolutte nulpunkt er -273,15
> grader celsius eller 0k, men du regner måske i noget andet?

Ja. X Grader Claus = X+16,85 Grader Celcius

-Claus

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 13-06-02 20:59

Claus Rasmussen wrote:

> Ja. X Grader Claus = X+16,85 Grader Celcius

Det vil sige at det er -283,15 grader celcius eller -10 grader kelvin.

;->

Mvh. Johnnie

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-06-02 21:18

Johnnie Hougaard Nielsen wrote:

> Det vil sige at det er -283,15 grader celcius eller -10 grader kelvin.

!#"¤. Skal vi ikke bare sige, at X kan strækkes lidt i den ene eller
anden retning efter behag ?

-Claus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-06-02 15:50

Ricky Møhncke wrote:
> Hvad vil der egentlig ske med atmosfæren,
> hvis man slukkede for solen?
Dette forsøg er farligt, og bør ikke udføres der
hjemme uden at der er mindst en voksen tilstede!

> Vil "luften" fortætte sig - falde sammen?
> Vil det begynde at regne?

Verdenshavene ville langsomt afkøles, og begynde at fryse,
luft temperaturen ville falde i takt med havene, og
vand i atmosfæren ville regne/sne, indtil der ikke var
meget vand tilbage i atmosfæren. Skyer ville forsvinde
fordi der jo ikke længrer er noget til at fordampe vand
fra havene.

Jorden producere selv varme, igennem henfald af kalium 40
så vidt jeg husker, så overflade temperaturen ville ikke
nå de 2.7 kelvin som er verdensrummets strålingstemperatur,
før efter mange halveringstider af K40. Men det ville
formodeligt blive ret koldt, men jeg tror ikke at overflade
temperaturen ville altså ikke blive så kold at Kvælstof og
Ilt (-200 og -185 grader) ville blive flydende. Ikke før
alle de radioaktive isotoper er henfaldet, og varmen
transporteret fra jordens indre til overfladen.

Gad vide hvilke effekt det ville have på at månen bevæger
sig væk fra jorden?

Hvis alle havene bundfryses, så kan månen ikke længrer
omsætte gravitationel energi til tidevand på jorden,
og tabe denne energi via friktion, så månen ville
formodeligt ikke længrer bevæge sig væk fra jorden.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Where do you not want to go tomorrow:

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-06-02 16:45

Carsten Svaneborg wrote:

> Gad vide hvilke effekt det ville have på at månen bevæger
> sig væk fra jorden?

Der er skam også "tidejords" bevægelser i skorpen. Jeg kan ikke
huske tallet præcist men det er vist omkring 80 cm. jorden bevæger
sig op og ned i takt med jorden rotation.

-Claus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-06-02 17:34

Claus Rasmussen wrote:
> Der er skam også "tidejords" bevægelser i skorpen. Jeg kan ikke
> huske tallet præcist men det er vist omkring 80 cm. jorden bevæger
> sig op og ned i takt med jorden rotation.

Det regnede jeg også med, spørgsmålet er bare om ikke det
er tidevandet der dissipere den meste energi.

Hmm. Det virker som en hel del.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-06-02 19:12

Carsten Svaneborg wrote:

> Det regnede jeg også med, spørgsmålet er bare om ikke det
> er tidevandet der dissipere den meste energi.

Det vil jeg også tro. Bevægelserne i skorpen er nok af elastisk
natur, så det ikke æder så megen energi. I de forklaringer, jeg
har set, på reduktionen af jordens rotation har det altid været
tidevandet, der har været udnævnt som (hoved-)årsagen.

-Claus