Er det synd?
Fra : Stine

Dato : 13-06-02 14:15

Kære Nyhedsgruppe

Efter 2 måneders fravær er det dejligt atter at være tilbage . Jeg har
glædet mig længe til at læse de mange indlæg. Selv er jeg ingen flittig
skribent herinde, men en særdeles aktiv læser, som nyder godt af de mange
erfaringer, som der deles rundhåndet ud af. Og tak for det!

Det er nu igen blevet tid til et par spørgsmål til jer bag skærmen.

Det forholder sig sådan, at mine forældres genboer har fået killinger, og de
er jo som altid helt vidunderlige. Og nu er jeg så blevet forelsket i en af
dem, men kæresten tøver lidt. Vi har i forvejen 2 kastrater (en hunkat på 2
år og en hankat på 3) i vores lejlighed på 70 kvm2. De er indekatte, men vi
har overvejet en løbegård i vores kolonihave eller at overdække altanen
(hvilket dog er et større svendestykke). Så spørgsmålet er, om det er synd
at holde 3 katte sammen i en lejlighed på denne størrelse? Jeg ved godt, at
der er lige så mange svar på det, som der findes kattehold, men det ville
alligevel være dejligt med nogle forskellige meninger og erfaringer fra jer
derude.

Er det desuden synd at introduceres en killing (hunkat) til de 2 voksne, der
i forvejen ikke elsker hinanden ubetinget, men som accepterer (og sikkert
også stiltiende nyder) hinandens selskab? Nogle kommentarer til det?

Glædelig sommer og på genhør

Stine

PS Her er et link til et billede af vores forhåbentlig kommende kat
http://www.mads-s.suite.dk/kat/niels085.JPG
Håber I kan bære over, hvis I ikke kan se det eller det ikke virker,
for jeg er og bliver en teknikspasser.

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 13-06-02 15:13

Hejsa Stine.

Om det er synd er der som du ganske rigtig skriver sikkert mange meninger
om. Jeg kan da fortællen om mine erfaringer med det.
Vi bor i en lejlighed på 80 Kvm2 og har 3 indekatte. De trives alle
fremragende og jeg kan bestemt ikke se på deres adfærd at der skulle være
for lidt plads. Jeg havde en hankat(kastreret) på 6 år og en
hunkat(neutraliseret) på 3 år, da vi fik den nyeste kat, en lille hunkat på
½ år. De to hunkatte kan til tider slås lidt, men intet alvorligt.

Med andre ord synes jeg bestemt ikke at det er synd for mine katte at de bor
3 sammen her, det tror jeg heller ikke at det vil være hos dig.

Mvh Louise

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-06-02 15:45

> [...]
> i forvejen ikke elsker hinanden ubetinget, men som accepterer (og sikkert
> også stiltiende nyder) hinandens selskab? Nogle kommentarer til det?

Principielt synes jeg at det grænser til dyremishandling at holde et dyr
indespærret, men det er en holdning, og jeg ved godt at mange indekatte har
et godt liv. Men når du i forvejen har to, der ikke ligefrem nyder hinanden,
så mener jeg at det er synd at få en tredje. Du risikerer at have tre katte,
der kun lige akkurat tåler hinanden, og som oven i købet skal dele meget
lidt plads.

Mvh Maria

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-06-02 16:04

Hej Stine
Med hensyn til pladsen er det ikke et problem, hvis
bare de hver især kan finde en plads, du kan risikerer
at have tre katte der ikke er vilde med hinanden som
Maria skrev, men det kan også være at den lille
killing kan være katalysator for en meget bedre
stemning.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Stine

Dato : 13-06-02 17:24

Tak for jeres komentarer so far.

Jeg bør bare lige korrigere mig selv lidt i forhold til første indlæg... Det
er ikke sådan at der ligefrem hersker dårlig stemning mellem mine nuværende
mislinger, for de har bestemt megen glæde af hinanden mht. både leg samt en
lille vask i ny og næ. Det er bare ikke sådan, at de absolut skal opholde
sig i samme rum, sove tæt m.v. som det eksempelvis var tilfældet med mine
tidligere katte. Blot en tilføjelse.

Flere inputs modtages med kyshånd

Stine

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-06-02 17:46

Hej Stine
Jeg tror ikke at det vil give særlige problemer at
udvide "bestanden"

Fra : Katrine Nederby

Dato : 13-06-02 18:40

"Stine" skrev:

> [...]
> der er lige så mange svar på det, som der findes kattehold, men det ville
> alligevel være dejligt med nogle forskellige meninger og erfaringer fra

Om du kan have tre katte i en lejlighed af den størrelse afhænger meget af
kattene, så det er svært at udtale sig om.

Da jeg boede på landet (et hus på 230 m2) og vores katte var fritgående
havde vi flere kastrater, som aldrig blev perlevenner, og det på trods af,
at vi aldrig havde mere end tre katte ad gangen. Idag har jeg fem katte i en
lejlighed på 73 m2 (+ stor altan), og der har aldrig været ufred.
(Det skal lige siges, at det er burmesere og halvburmesere; -En social race.
Men store personligheder, så der er selvfølgelig også grænser).

Med andre ord, så tror jeg ikke, man skal fokusere for meget på boligens
størrelse, men snarere på de forhold, man tilbyder kattene inden for
boligens rammer. Selvfølgelig er der grænser for hvor mange katte, man kan
proppe ind på et bestemt areal (også af hensyn til sundheden), men hvis man
tænker sig om mht. indretning af lejligheden kan man gøre arealet langt
større for kattene end det er for os mennesker. Jeg har f.eks. tre
gulv-til-loft klatremiljøer samt hylder højt placeret på væggene, som danner
stier, der i stuen forbinder miljøerne med hinanden; Og i soveværelset
forbinder en sti klatremiljøet derinde med toppen af klædeskabene, hvor der
så er flere huler og sovepladser. Og de bruges flittigt, især under leg,
hvor der er fart over feltet . Desuden er det vigtigt at kattene også har
mulighed for at lege (legetøj og et menneske, der gider), da fysisk
aktivitet virker stresshæmmende.

Jeres 70 m2 betyder altså ikke nødvendigvis, at jeres katte også må nøjes
med 70 m2

Mange hilsner
Katrine

Fra : Jette

Dato : 14-06-02 00:04

"Stine" skrev:
[klip]
> [...]
sikkert
> også stiltiende nyder) hinandens selskab? Nogle kommentarer til det?

Hej Stine ... jeg tror ikke det er synd, vi har 2 kastrater på 60 m²,
uden problemer. Men okay.. de elsker hinanden overalt på jorden, så jeg
har ingen erfaringer med katte der kun lige tåler hinanden

Men skulle i beslutte at få en lille ny, er her en god artikel om
sammenføring af katte, du måske kan få glæde af:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=18

Mvh. Jette

Fra : Kate

Dato : 14-06-02 21:17

Hej Stine

Jeg bor i en 44Kvm lejlighed med 3 indekatte og 2 kaniner og jeg føler
mig ikke som dyrmishandler. De 2 ældste på 12 år er søskende, men har
aldrig haft et tæt forhold til hinanden. Sofie er en temmeligt strid
dame og Johan er lidt af en drillepind, de er iøvrigt kuldsøskende. I
Nov. tilføjede jeg så en tredje kat, som afløser for en som døde for et
år siden. Det var med blandede følelser jeg indførte Lante i flokken og
det er gået rigtigt godt. Ingen af mine katte ligger i arm hos
hinanden, men Lante elsker at sove hos mig og Sofie sover ved siden af
min hovedpude hver nat.
Alle 3 katte er mine katte, hvis du forstår, jeg føler mig meget
knyttet til alle tre.
Problemet er at katte er så uforudsigelige, det kan give mere
sammenhold i flokken, men også mere ballade.
Jeg var meget forundret over Sofies reaktion da jeg bragte Lante hjem,
hun var faktisk slet ikke så gal som jeg forventede, hvorimod Johan som
jeg forventede ville tage imod Lante med åbne arme, blev sur og hvæsede
og spruttede og angreb lige i starten, men alt det er gået over. De kan
til tider leg sammen, men da Johan jo er en ældre herre bliver det
mindre og mindre. Sofie er bare sur på begge drenge nu.
Nu tog jeg jo en voksen kat ind og normalt er det langt nemmere at tage
en killing ind fordi voksne dyr normalt ikke skader børn.

Ved godt at jeg som sådan ikke giver dig noget råd, men mere fortæller
om de inbyrdes forhold i min flok, jeg ved andre har langt bedre
erfaringer i kattesammenføringer end jeg har, men jeg tror også at
Sofie _er_ en bitch

Kate