Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udveksle erfaring
Fra : Steen Andreasen

Dato : 11-02-01 00:45

Olympus c-1400 xl, jeg vil have hjælp til at blive bedre til at få styr
afstandsindstillingen, når lyset er dårligt
SA

Fra : Fotografering.org

Dato : 11-02-01 08:30

> Olympus c-1400 xl, jeg vil have hjælp til at blive bedre til at få styr
> afstandsindstillingen, når lyset er dårligt

Jeg bruger selv en gang imellem en C 1400L på mit arbejde, og kan godt
forstå dine frustrationer.
Hvis der er dårligt lys eller lav kontrast i motivet kan skidtet ikke
fokusere og kameraet nægter at udløse!
Jeg har ikke fundet nogen løsning på problemet.

Jeg fotograferer desuden ofte et sort objekt mod en hvid baggrund.
Man kan så vælge normal lysmåling hvor objektet bliver KULsort (underbelyst)
eller spotmåling hvor objektet bliver gråt (overbelyst).
Så må man prøve at redde billedet i et billedbehandlingsprogram bagefter.

Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-02-01 09:07

"Steen Andreasen" <bbsa@blaabjerg.dk> wrote in message
> Olympus c-1400 xl, jeg vil have hjælp til at blive bedre til at få styr
> afstandsindstillingen, når lyset er dårligt

Autofokus på XL1400 virker, som du er inde på, bedst udendørs

Det oldgamle trick, der ind imellem kan bruges, er at finde noget med lodret
kontrast, fx en dørkarm, i samme afstand/belysning som motivet, trykke
udløseren halvt ned, så de den fokuserer her, og dreje søgeren tilbage til
motivet og udløse.

Det er naturligvis ikke altid det virker - i stedet har man de 4 knapper til
fast fokus bag på kameraet. De dækker faktisk udemærket behovet til det
meste. Især hvis man prøver at få en fornemmelse af hvordan de virker i
forbindelse med brug af zoom, kan man dække rigtigt mange tilfælde, hvor
autofokus'en svigter.

Så prøv at finde sted, hvor er er god dybde i billedet - fx en havegang, en
stor sal med borde, el. lign - og prøv så at tage billeder med brug af alle
fast-fokusknapperne i forbindelse med lidt zoom'en ind og ud.

Noter hvad du gjorde, og efterprøv det.

Efter den øvelse vil du kunne tage en hel del flere bedre billeder end før

mvh Steffen

P.S.: Tilbage er der naturligvis kun at råde dig til at købe en Olympus
C2100UZ, samt en FL-40, så skulle alle fokuseringsproblemer være "a thing of
the past" *g*

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 11-02-01 09:49

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message

[...]

> P.S.: Tilbage er der naturligvis kun at råde dig til at købe en Olympus
> C2100UZ, samt en FL-40, så skulle alle fokuseringsproblemer være "a thing
of
> the past" *g*

Hvordan er dine erfaringer med C2100UZ'et ?!?? Jeg har det nemlig selv i
kiggerten men vil godt lige høre fra nogle med praktiske erfaringer. Har
self. været inde på Steves Digicams[1] m.m.[2] :)

[1]
http://www.steves-digicams.com/c2100.html

[2]
http://www.olympusamerica.com/product.asp?c=57&p=16&s=12&product=641
http://www.technikdirekt.de/english/katalog/article.asp?articleID=267188

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-02-01 16:02

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote in message
> [...]

> kiggerten men vil godt lige høre fra nogle med praktiske erfaringer. Har
> self. været inde på Steves Digicams[1] m.m.[2] :)

Jeg mangler lige at spare de sidste plovmænd op, så de er ikke eksisterende,
bortset fra de par gange jeg har haft lejlighed til at afprøve kombinationen
hos fotohandlerne - de ting jeg nåede at teste (medbragte eget
smartmediecard, løb funktionerne igennem, zoom, kvaliteter, video,
mørke-fokusering, highlight lys fotografi, plus lidt småting) stemte 100%
overens med de resultater man kan læse i de forskellige tests.

Ikke engang Canon Pro 90 IS virker i mine øjne tiltrækkende ved siden af ..
tag bare fx delay'et ved zoom'en på den .. *shisssh*, det er ikke mig.

mvh Steffen