Nøglehulcichlide æder æg
Fra : Thomas Petersen

Dato : 13-06-02 12:27

Hej,
Vi er meget begejstret over at et par af vores nøglehulcichlider
pludselig
har lagt æg på et potteskår i akvariet. Nu er den ene af cichliderne
begyndt
at æde æggene !
Er der nogen der har nogen erfaringer med hvad man kan gøre ?
Skal jeg fjerne den cichlide der æder æggene, eller skal æggene flyttes
?
Fiskene går i et selskabsakvarie med 5-bånds barber og to par Agazissi.
Håber der er nogen der har en ide (snarest, ellers er der ikke flere æg
tilbage !)
Mvh.
/thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-06-02 12:49

Thomas Petersen <thp@danware.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ij%N8.1192$sv5.1236@news.get2net.dk...
> [...]
> Fiskene går i et selskabsakvarie med 5-bånds barber og to par Agazissi.
> Håber der er nogen der har en ide (snarest, ellers er der ikke flere æg

Hvis det er første gang de lægger æg, er der ikke noget unoramlt i at de
spiser dem.
Det kan også ske de næste gange. Som regel skyldes det at æggene ikke er
befrugtet.
Selvfølgelig kan andre fisk forstyrre dem, men den besætning du har burde
det ikke være derfor

Hvis du kan se at der er en udvikling i gang i æggene, og de så begynder
at spise af dem, så må du
flytte æggene. Hvis æggene er klare/gullige stadig efter 1-2 døgn så er
de befrugtet, men bliver de hvid/grålige er de ikke befrugtet.

Carsten