Hiv smittet? Hvordan?
Fra : Ab-hallen

Dato : 13-06-02 11:54

Hej Gruppe!

Min kæreste og jeg kom igår aftes til at snakke om HIV og AIDS. Vi er lidt i
tvivl om hvordan man bliver hiv smittet. Hvis man dyrker ubeskyttet sex med
en hiv smittet person, bliver man selvfølgelig smittet, men er dette den
eneste måde man kan blive smittet på?

Jeg har hørt at hvis man dyrker ubeskyttet sex med mange skiftende partnere,
er der stor risiko for at blive hiv-smittet... Er det pga. man har haft
mange partnere og der dermed (logisk nok) er større risiko for en af dem var
hiv-positiv, end hvis man havde haft få partnere? eller er det pga.
sygdommen godt kan opstå hvis man dyrker ubeskyttet sex med mange skiftende
partnere?

Håber i kan hjælpe mig

Mvh Hans

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 13-06-02 12:03

"Ab-hallen" <Ab-Hallen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
med
> en hiv smittet person, bliver man selvfølgelig smittet, men er dette den

Det smitter gennem overførsel af flere slags kropsvæsker, deriblandt sæd og
blod. Det er ikke en selvfølge at man bliver smittet blot fordi man dyrker
ubeskyttet sex med en hiv smittet - dermed ikke sagt at man skal satse(!)

> [...]
> hiv-positiv, end hvis man havde haft få partnere? eller er det pga.
> sygdommen godt kan opstå hvis man dyrker ubeskyttet sex med mange

Det er fordi der er større sandsynlighed for at en af de mange partnere er
hiv smittet. Hiv "opstår" ikke ud af den blå luft i forbindelse med sex.

Mvh
Jacob

Fra : golden

Dato : 14-06-02 21:34

I kan også søge på netdoktor eller AIDS linien.

Mvh. golden

Fra : Tomas O.

Dato : 14-06-02 22:42

golden skrev:

> I kan også søge på netdoktor eller AIDS linien.

Ja der ligger faktisk en hel del oplsyninger på nettet om dette
emne.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hiv_aids.htm

Hilsen
Tomas
PS. Golden kunne jeg ikke overtale dig til at klippe i dine indlæg
så du ikke citerer alt det du svarer på og så skrive under det du
svarer på? Evt. kunne du kigge her for at se hvordan man gør:

I hate quotations. Tell me what you know.
Ralph Waldo Emerson

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-06-02 23:14

Fri, 14 Jun 2002 22:34:09 +0200, skrev "golden"
<c.golden@ofir.dk>:

>[Indlæg + bundcitat fraklippet]

Hej Golden!

Så vidt jeg kan se, er du ny skribent i d.s.s, så velkommen til,
håber du får mange gode diskusioner her og vil få gavn af
gruppen.

Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Knold

Dato : 15-06-02 15:52

"Jacob Kaagaard" skrev i en meddelelse

Hans&kæreste, samt Jacob m.fl.

> med

> Det smitter gennem overførsel af flere slags kropsvæsker, deriblandt sæd
og
> blod.

HIV smitter kun gennem blod, sæd og skedesekret _ikke_ andre
kropsvæsker. Det troede, eller formodede man tidligere, fordi der
kan findes HIV-virus kroppe i spyt f.eks., mængden er bare så ringe
og HIV-viruskroppene så svækkede af de anti-vira-enzymer der er
i spyt, at smitte der fra er udelukket IRL.

> Det er ikke en selvfølge at man bliver smittet blot fordi man dyrker
> ubeskyttet sex med en hiv smittet -.......

Det er sandt: det er ikke en selvfølge at man bliver smittet af at
have sex med en HIV-smittet. Det er endda vanskeligt for en 100%
rask person, at blive smittet af en der "kun" er HIV-positiv.
Forudsætningen for at HIV skal kunne overføres og smitte, er at
HIV får adgang til blodbanen og _kommer_ ind i denne.
Dette kan ske gennem brug af allerede brugte kanyler!!!
Eller gennem de let gennemtrængelige slimhinder vi har nogle
steder i kroppen. Skedens slimhinder er f.eks. ikke nær så let
gennemtrængelige som tarmens.
Ved et vaginalt samleje mellem en smitte mand og en ikke smittet
kvinde er rissikoen, eller chancen, for at kvinde bliver gravid
faktisk mange gange større end chancen for at hun bliver HIV.

> Det er ikke en selvfølge at man bliver smittet blot fordi man dyrker
> ubeskyttet sex med en hiv smittet - dermed ikke sagt at man skal satse(!)

Om man skal satse er vel op til en selv!!!
Hvis man ellers i øvrigt er sund og rask og den anden ikke
fejler andet en HIV, måske oven i købet er i kombinations-
behandling, så er satset altså til at overse rent medicinsk.

HIV-smittede der er i kombinationsbehandling er for manges
vedkommende ikke i stand til overhovedet at overføre smitte.
Behandlingen, der ikke kurerer HIV, holder den så meget nede
at virus ikke formerer sig. Det er den nye dannede HIV-RNA
der skal overføres før smitte kan ske.

Der er altså mindst 2 ting som skal være opfyldt før smitte
kan ske.

1. En tilstrækkelig mænge nyedanne(nyformeret) HIV-RNA
2. En en fri eller næsten fri adgang til blodbanen på den ikke
smittede.

Med venlig Hilsen
Knold
--
som i øvrigt ikke ønsker at modtage mails fra
Bo Warming i min personlige mailboks!!!!!!!!

Fra : golden

Dato : 15-06-02 11:55

Klippe..det kan jeg da godt...øhhh, hvis jeg kan finde ud af det....jeg
synes bare det er så irriterende at skulle differentiere mellem de
forskellige tekstbidder.

Tak til velkomsten og ja jeg er ny her...*s*, men er vant til at diskutere
på div. boards of fora.

Mvh.
golden