Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto teknik - Lyn
Fra : LR4669

Dato : 13-06-02 09:54

Hej

Kort og godt:
Hvordan fotograferer man lyn ?.. nogen tips ? :)
Man skal da være enormhurtig på aftrækkeren :)

/LR

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 13-06-02 10:07

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-06-02 12:07

Thomas Heide Clausen wrote:

> Find et afsides sted, med ikke for meget lys omkring dig. Monter
> kameraet på et stativ, og peg kameralinsen imod det område af
> himlen, hvor du forventer at få flest lyn. Fokucer på uendeligt.

Jeg vil blot supplere, at lyn skal fotograferes om natten, og hvis man
arbejder med 24x36 formatet, så ville jeg bruge et 35 mm objektiv, jeg
ville nok også vælge en mindre blændeåbning 11 - 22, og en film på 64
eller 100 ASA, og så ville søge op i en høj bygning og fotografere ud af
et åbent vindue, en anden mulighed er at køre ud til et høj punkt i
landskabet, og fotografere fra bilen, men det kræver at man sidder 100%
stille for en bil er jo affjedret.

Jeg ville holde lukkeren åben på B til der havde været 1 til 3 lyn, og
her skal man nok regne med, at hvis lukkeren har været åben i mere end 8
- 10 minutter uden lyn, så er det billede spildt.

Fidusen er at man skal fotografere landskabet med, det bliver svagt
oplyst af lynene, og det forøger billedets dramatik, billeder af en mørk
himmel med nogle hvide lyn på er jævnt kedelige.

Fra : LR4669

Dato : 13-06-02 13:46

Okey.. nu kan jeg se fidusen :)... havde ikke forrestillet mig at man kunne
gøre sådan, men nu kan jeg godt se det smarte i at have en "lukke tid" på
nogen minutter ;)

Trode bare man skulle være hurtig og se om man kunn fange lynet når det kom
;)

Hvaa.. har i så nogen billeder af lyn - taget med den teknik - man kan få
lov at se ?

/LR

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-06-02 14:01

LR4669 wrote:

> Hvaa.. har i så nogen billeder af lyn - taget med den teknik -
> man kan få lov at se ?

Jeg har kun 3 stk. 24x36 dias, og min skanner kan ikke yde dem
retfærdighed, så det må vente til jeg får råd til en bedre scanner.

Men prøv her:
http://images.google.com/images?q=lightning&hl=da&btnG=Google-s%F8gning

Der er fler gode bud, der kan du også se det jeg mener med at ta' noget
landskab med.

Fra : J.B.T

Dato : 13-06-02 21:43

Jeg har også et eksempel på fyrværkeri taget ved denne fremgangsmåde:

http://www.lauritz.dk/~b723/fyrverkeri.jpg

Ved fotografering af lyn skal man dog være lidt mere heldig end ved
fotografering af fyrværkeri, idet man jo aldrig rigtigt ved hvor det kommer
fra, og om der kommer mere.

Mvh. J. Tjelum

Fra : HSC

Dato : 14-06-02 13:09

Hvilket formål har det at holde et stykke pap foran linsen (og så fjerne det
når der er lyn) ?

Fra : John

Dato : 14-06-02 14:21

"HSC" <HS@NOSPAMbaghjul.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket formål har det at holde et stykke pap foran linsen (og så fjerne
det
> når der er lyn) ?

Når man bruger indstilllingen "B", er lukkeren åben hele tiden, og der vil
derfor slippe lys ind på filmen. Og selv om man synes det er mørkt, er det
aldrig helt mørkt. Derfor reguleres lyset med pappet......simpelt, men
effektiv.....prøv det.....

--
MVH
John K Hansen

Fra : John

Dato : 13-06-02 18:10

> [...]
> oplyst af lynene, og det forøger billedets dramatik, billeder af en mørk
> himmel med nogle hvide lyn på er jævnt kedelige.

Enig, det er meget vigtig at du får belyst baggrunden. Hvis du bruger film,
vil du ligeledes opdage at farverne kan blive ret så spændende. Grundet den
lange eksponeringstid, opstår der, hvad der reelt er farvefejl, men effekten
kan være meget smuk, f.eks. en dyblilla himmel. Jeg har desværre ingen
eksempler på dette, men måske andre har?
Husk iøvrigt, at kameraets automatik giver eksponeringsfejl ved lange
lukketider, grundet et fænomen kaldet "reciprocal error" (kender ikke det
danske udtryk). Kort sagt betyder det, at film ved lange lukketider (over ét
sekund), bliver sløverer og sløverere og derfor kræver længere og længere
eksponeringstider, faktisk øges fejlen med kvadratet på tiden, deraf
navnet...Forvirret? Bare rolig, du er ikke den eneste!!!
Og kommer forresten i tanker om at jeg har et rigtigt godt eksempel på før
omtalte farve fejl. Ikke at det er et godt billede, men et godt eksempel.
Jeg vil i løbet af den næste time lægge det på min server, og du vil så
kunne finde et link i galleriet, ok?

--
MVH
John K Hansen

Fra : John

Dato : 13-06-02 18:41

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> kunne finde et link i galleriet, ok?

Så er de klar: http://80.197.62.254/jkhansen/farvefejl.htm

Billederne er i sig selv ikke mange kommentarer værd, men bemærk de
besyndelige (men dejlige) farver, som er opstået pga den lange
eksponeringstid ( mere end 20 sek, som jeg husker det)...

Fra : 2rb1

Dato : 13-06-02 20:54

Fænomenet hedder Schwarzchild-effekt. dvs. groft sagt, at filmens følsomhed
falder og du får farvestik i filmen. En forlængelsesfaktor i optagetiden er
nødvendig. Helt nøjagtig det er kan jeg desværre ikke huske og mit faglit.
om netop dette emne er væk. Jeg kan huske at hvis du bruger bl. 8 i 16 sek.
skal du forlænge til 64 sek. der skal selvfølgelig tages forbehold overfor
dette da der er forskel på film. Lav prøver eller kontakt din filmimportør.

Mvh. 2rb1

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-06-02 21:54

2rb1 wrote:

> Fænomenet hedder Schwarzchild-effekt. ........cut.......

Jeg er ked af det, men jeg bliver nødt til at korrigere din oplysning
effekten kaldes "reciprok-virkning", og farveændringerne opstår fordi
filmens sensitometri er sådan, at de tre farvelag ikke sværtes ensartet
ved meget lange eller exstremt korte eksponeringstider.

Alle film er "bygget" så man kun kan forvente korrekte farver, ved
eksponering inden for et ideelt område, hvor filmen tilføres en hvis
mængde lys i et tilsvarende passende tidsrum.

Det er de meget små lysmængder, der tilføres emulisionen ved lange
eksponeringer, der er årsagen "reciprok-virkningen", man kan faktisk
godt risikere at lysmængden er så lille, at der blot dannes bundslør.

Og som sagt, så kan "reciprok-virkningen" også opstå ved meget korte
eksponeringstider, jeg har engang haft et højvolt's Elincrome
flashanlæg, og det har udladningstider på mellem en 1:10.000 og 1:20.000
del sec., det kunne kun fungere sammen med film der var bygget til så
hurtige eksponeringer.

Men eller er jeg enig i dine oplysninger om forlængelsesfaktoren, den
skal dog suppleres med en passende filtrering for at korrigere de
farvefejl der skyldes farverne forskellige sensitometri.

Man kan også vælge at acceptere farveændringerne, som andre i tråden
foreslår, den kan ofte være spændende, og forstærke oplevelsen af at det
er en natoptagelse.

Jeg har prøvet nogle 15 - 30 og 60 minutters optagelser af
stjernehimlen, hvor kameraet er rettet imod nordstjernen, det ser ret
spændende ud.

Fra : John

Dato : 14-06-02 05:11

> effekten kaldes "reciprok-virkning",

Husker du at jeg tidligere i tråden beklagede jeg kun kendte det engelske
udtryk "reciprokal error"? Nå, men for en gang skyld var oversættelsen da
nem...)))))
Tak..

--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-06-02 09:10

John wrote:

> Husker du at jeg tidligere i tråden beklagede jeg kun kendte det
> engelske udtryk "reciprokal error"? Nå, men for en gang skyld var
> oversættelsen da nem...)))))

En udbredt betegnelse for det samme er "reciprocitet", jeg ved ikke om
den er autoriserert, jeg valgte omhyggeligt at bruge den betegnelse, som
Kodak bruger i deres databøger.

Fra : 2rb1

Dato : 14-06-02 09:37

Det er da utroligt.... ebbe - brøv at slå schwarzchild-effekt op et eller
andet sted.. så får du med garenti den forklaring som du omtrændtlig har
givet. CUT

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-06-02 10:14

"2rb1" skrev...
> Det er da utroligt.... ebbe - brøv at slå schwarzchild-effekt op et eller
> andet sted.. så får du med garenti den forklaring som du omtrændtlig har
> givet. CUT

Det er korrekt.
"Schwarzschild effekten" og beskrivelsen af
reciprocitets-fejl er samme ting.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-06-02 10:24

2rb1 wrote:

> Det er da utroligt.... ebbe - brøv at slå schwarzchild-effekt op et
> eller andet sted.. så får du med garenti den forklaring som du
> omtrændtlig har givet. CUT

Jeg beklager, hvis der findes to betegnelser for det samme, men
forholder det sig ikke sådan, at det var Schwarzchild der første gang
beskrev reciprok-virkningen, og alt det der med beregning af forlængelsesfaktorerne.

Det er iøvrigt påfaldne, at både Kodak og Fuji-film bruger begrebet reciprok-virkning.

Og da jeg i flere indlæg har konstateret, at du går ind for at bruge
øgenavne, så forventer jeg ikke, at du har noget imod, at jeg fremover
kalder dig "stumpe"...:)

Fra : 2rb1

Dato : 14-06-02 13:21

Uha uha - jeg er sq blevet kaldt værre ting en det - så gør du bare det

Fra : Lotte M

Dato : 14-06-02 17:28

> [...]

> forholder det sig ikke sådan, at det var Schwarzchild der første gang
> beskrev reciprok-virkningen, og alt det der med beregning af

Jeg ved ikke hvor betegnelsen stammer fra, men da jeg gik på
fagskole brugte vi "Schwarzschield-effekt" i daglig tale og noterede
derefter reciprocitets-korrektionen på optagelsens datablad.

Jeg var selv i tvivl og spurgte derfor et par fagfæller, om fænomenet
Schwarzschild-effekt er det samme som exponeringsfejl ved lange
lukkertider, eller lystabet ved udtræk - de kunne heller ikke huske
det: "Vi kalder det ikke noget - vi korrigerer bare", så jeg måtte ty
til en af mine gamle skolemapper - et hyggeligt gensyn

I øvrigt faldt jeg lige over denne, der står vist ikke noget om
Schwarzschield-effekt, men der er lidt andet guf for fotonørder
http://home6.inet.tele.dk/haagen/tekindex.htm
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-06-02 22:24

Lotte M wrote:

> Jeg ved ikke hvor betegnelsen stammer fra, men da jeg gik på
> fagskole brugte vi "Schwarzschield-effekt" i daglig tale og noterede
> derefter reciprocitets-korrektionen på optagelsens datablad.

Hvis man på Google søger på "reciprocitet +film", så får man nogle gode
hit omkring emnet.

Jeg vil fremhæve flg. to der er lister over mange typer dias- og negativ
films reciprocitet.

http://www.tts.aft.hist.no/~janrw/diasfilm.html
http://www.tts.aft.hist.no/~janrw/fargeneg.html

Men ellers kan du bare tage et kik i Kodaks databøger, der er
reciprok-virkningen beskrevet for hver enkel filmtype, med anbefalede
forlængelsesfaktorer og evt. korrektionsfiltrering.

Jeg har også set begrebet anvendt på Ilford og Fuji datablade.

En søgning på "Schwarzschield +film" giver kun et enkelt hit, det er et
hollandsk site om zone-systemet.

Jeg tror det handler om sprog og geografi, hvor Schwarzschield nok er en
tysk betegnelse, og reciprocitet er den engelske/amerikanske betegnelse
for det samme, og at der ikke findes en dansk betegnelse, derfor er de
to betegnelser blevet brugt i flæng.

Tidligere (før 1970/80) var Agfa der dengang var et tysk produkt, det
mest udbredte film-mærke i Europa og Skandinavien, og jeg kan godt
forstille mig, at det har påvirket faget.

Fra : Tom Wagner

Dato : 14-06-02 22:35

On Fri, 14 Jun 2002 23:23:47 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>En søgning på "Schwarzschield +film" giver kun et enkelt hit, det er et
>hollandsk site om zone-systemet.

En Googlesøgning på Schwarzschild effect giver 12.800 hits.

Yom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-06-02 23:23

Tom Wagner wrote:

> En Googlesøgning på Schwarzschild effect giver 12.800 hits.

Man kan indsnævre søgningen ved at sætte ordne imellem gåseøjne
("Schwarzschild effect"), så får man kun 77 hit, med sider der
indeholder den eksakte frase.

Men de hit der kommer op mindsker desværre ikke forvirringen, det ser ud
til at de to begreber bruges om- og dækker det samme emne.

Fra : Bent

Dato : 15-06-02 20:45

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Men de hit der kommer op mindsker desværre ikke forvirringen, det ser ud
> til at de to begreber bruges om- og dækker det samme emne.

"Schwarzschild effect"/"Schwarzschield +film" - bliv lige enige om
stavemåden

Fra : Ole Helms

Dato : 15-06-02 07:25

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
- klip -
> [...]
> sekund), bliver sløverer og sløverere og derfor kræver længere og længere
> eksponeringstider, faktisk øges fejlen med kvadratet på tiden, deraf
- klip -

Kendes samme effekt fra digitale kameraer?
--
Venligst
Ole Helms

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-06-02 11:05

Ole Helms wrote:

> Kendes samme effekt fra digitale kameraer?

Jeg har ikke set digicams, der giver mulighed for lukkertiden "B", jeg
ved ikke om det samme er tilfældet med de store digitale SLR kameraer.

Men de fleste digicam har en natoptagelses funktion, hvor man kan optage
nat scener på lange lukketider.

Jeg har lavet en del natoptagelser, og jeg har ikke oplevet at
farveballancen skrider, tværtimod så er farvegengivelsen ofte bedre end
den man ser på en analoge film, jeg vil tro, der er lavet passende
korrektioner i kameraets software.

Det kan jo testes ved at man laver den samme natoptagelse, med den
indstilleg man normalt bruger til optagelser i dagslys, og så den
funktion der er specielt beregnet til nat scener.

Fra : Lotte M

Dato : 15-06-02 13:28

"Ole Helms" <x-nospam-x-ohelms@vip.cybercity.dk> skrev :

> Kendes samme effekt fra digitale kameraer?

Næppe - Schwarzschield-effekten er et fænomen der opstår
i films emulsion, hvor hastigheden (asa) ændres ved lange
lukkertider....... og vistnok også ved meget hurtige lukkertider.

Som jeg husker det er intervallet (som tommelfingerregel) under
1/4000 og over 1/2 sek - dog vil afvigelsen først synlig ved
store afvigelser.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-06-02 16:04

Lotte M wrote:

> Næppe - Schwarzschield-effekten er et fænomen der opstår
> i films emulsion, hvor hastigheden (asa) ændres ved lange
> lukkertider....... og vistnok også ved meget hurtige lukkertider.

Det er vel egenlig den beskedne lysmængde kombineret med at den tilføres
emulisionen over lang tid, der er årsagen til effekten. Dem der arbejder
med astronomisk fotografering kender alt til reciprocitet.

Og ja, det er også et problem ved exstremt korte "lukketider" [1], dem
der arbejder med high-speed fotografi anvender specielle film, der er
bygget til de korte eksponeringstider. Ved de korte "lukkertider" [1] er
det noget med, at lyset kun i ringere grad når at at aktivere
emulisionen, og at det blåfølsomme lag er mest modtaglig, så man får et
kraftigt blåstik.

Det handler om, at der ved belysningen sker en molykylær reaktion i det
lysfølsomme materiale, og der er simpelthen en graf for hvor meget
lys/tid der er ideelt for hver enkelt type emulision, og der et sted på
grafen, hvor man får det mest optimale resultat, s.v.j.h. så ligger det
mellem 1:60 og 1:125 del sec. for de fleste alm. film.

Derfor vil man også erfare, at en hurtig film der er bygget til at
arbejde ved lidt lys, vil gi' bedre resultater på en dag med lidt lys,
end en langsom film, der køres med relativt lange eksponeringstider.
Omvendt vil den langsomme film være suveræn, når der er meget lys.

[1] Note: Ved high-speed fotografi er det faktisk noget sludder at bruge
begrebet korte lukkertider, det er mere korrekt at anvende begrebet
korte eksponeringstider, da man ved high-speed fotografi lader
varrighedden af et eller flere meget hurtige blitz-glimt styre
eksponeringstiden.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 16-06-02 02:40

> Næppe - Schwarzschield-effekten er et fænomen der opstår
> i films emulsion, hvor hastigheden (asa) ændres ved lange
> lukkertider....... og vistnok også ved meget hurtige lukkertider.

Hvorledes skal man så bære sig ad med at fotografere lyn med et
digitalkamera hvor man ikke manuelt kan indstille lukkertiden?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-06-02 21:20

Martin Kaltoft wrote:

> Hvorledes skal man så bære sig ad med at fotografere lyn med et
> digitalkamera hvor man ikke manuelt kan indstille lukkertiden?

Det kan kun lade sig gøre om natten når det mørkt, find et sted hvor du
har god udsigt, stil dit digicam op på stativ, og ret det imod uvejret,
og vælg så den menu/indstilling der bruges til nat-scener, man skal
bruge den laveste følsomhed/ASA, det gælder nemlig om at få så lange
eksponeringstider som overhovedet muligt.

Hvis dit digicam har mulighed blændepriotering, så brug den mindste
åbning, der typisk er blænde 11 eller 16.

Man skal ikke zoom'e ind, normal eller en lille smule vidvinkel er
bedst, for så får man et stort område af himlen med.

Og så skal du bare udløse kameraet, og håbe på at der kommer nogle lyn
indenfor det tidsrum lukkeren er åben, lukkertiden er typisk 4 til 16
sec., hvis der ikke er lyn på preview-billedet så sletter man det bare,
og sætter kameraet igang med en ny eksponering, og sådan kan man jo
blive ved indtil der kommer noget brugbart i kassen.

Jeg vil mene, at det i PhotoShop vil være relativt nemt at samkopiere
lyn fra en to - tre billeder på et billede, så en digital fotograf er
bestemt ikke dårligere stillet end en analog fotograf.

Og så skal det lige bemærkes, at den samme metode kan anvendes til
fyrværkeri, og jeg vil også runde af med at sige, at den type billeder
er 90% held, så bliv ikke skuffet hvis det ikke lykkedes første gang,
bar mas på lige pludslig er lykken med en...:)

Fra : Madsen

Dato : 13-06-02 17:25

LR4669 skrev:

> Hvaa.. har i så nogen billeder af lyn - taget med den teknik - man
> kan få lov at se ?

Ikke lige lyn, men jeg har engang taget nogle billeder af noget
fyrværkeri hvor jeg brugte det samme princip som du er blevet
foreslået. Altså et kamera på stativ, et stykke pap op foran
linsen, kameraet på 'b' eller 'bulb' og så væk med pappet når der
sker noget. Jeg mener nu også at nogle af dem er taget hvor jeg
bare lod kameraet stå og fotografere i 15-30 sec. og så ellers
satsede på at der kom fyrværkeri indenfor det tidsrum, men jeg
husker ikke hvilke der er taget hvordan. Billederne er efterhånden
8 år gamle.
Ca. 70-80 % af billederne var den rene elendighed, men der var da
nogle få stykker der efter min mening var bevaringsværdige.

Du kan se nogle af dem her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/foto/fireworks/>

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 13-06-02 19:05

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns922CBB62516B8copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> Du kan se nogle af dem her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/foto/fireworks/>

De er flotte, hvor er de taget henne?

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 13-06-02 21:36

Esben skrev:

> De er flotte, hvor er de taget henne?

I en lille bjergby i syditalien der hedder Ravello.

Madsen.