Kastration af hanhund
Fra : JN

Dato : 13-06-02 05:45

Hej Gruppe

En bekendt fortalte mig: "hvis en hanhund bliver kastreret inden den bliver
kønsmoden - så vil den ikke lette ben på hanhundemaner men tisse som tæver
og hvalpe". Er dette korrekt?. Jeg har nemlig aldrig hørt om det før - men
jeg kender heller ingen kastrede
hanhunde. Ifølge min bekendt så er det kønsmodningen, der gør at den
begynder at lette ben - p.g.a. markeringer.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-06-02 09:04

Hej Lisbeth

Da vi fik hankat blev vi advaret mod at kastrere for tidligt fordi testiklerne
også er med til at
producere væksthormoner eller noget i den retning som gør katten stor og stærk(
modsætning til lille og skrøbelig), men på den anden side skulle det også være
inden katten
får for vane at markere. Umiddelbart skulle man tro at problemstillingen er den
samme
for hunde, men man bør nok diskutere det med dyrlægen inden man får lavet
indgrebet.

I øvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på at visse tæver også letter ben hvis de
er tilpas ivrige
med at markere.

Mvh
Kim

Fra : Ann K

Dato : 13-06-02 11:03

Hejsa.
Aner ikke en brik om hundes vækst mht tidlig kastration....
Men det er _ikke_ rigtigt, når Kim skriver at katte bliver små og mindre
udviklede... Faktisk forholder det sig stik modsat - jo tidligere kast.,
jo lettere er det for katten at komme sig over indgrebet og jo større
bliver den (OBS! Jeg taler generelt)...
Det tærer voldsomt på en kat at være fertil
Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 13-06-02 11:55

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:ae9ql2$iot$1@sunsite.dk...
> [...]
> bliver den (OBS! Jeg taler generelt)...
> Det tærer voldsomt på en kat at være fertil

Det samme gælder heste - hvis man fx. tror en pony kommer over den tilladte
højde, prøver man nogen gange at redde det i land ved at kastrere sent. Er
den bare 5 mm over tilladt højde, skal den nemlig konkurrere med de store
heste og kan derfor ikke sælges til ungdomsryttere og næppe heller til en
voksen konkurrencerytter.

:Pia

Fra : JN

Dato : 13-06-02 22:02

Takker for svarene. Jeg vil snakke med vores dyrlæge når vi skal til
vaccination med hvalpen.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 08:43

Hej Ann
Jeg må sige det overrasker mig en del for det er det modsatte af hvad min
dyrlæge har fortalt mig.

Mvh

Kim

Fra : Pia

Dato : 17-06-02 08:48

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> Hej Ann
> Jeg må sige det overrasker mig en del for det er det modsatte af hvad min
> dyrlæge har fortalt mig.

I USA, hvor det jo er temmelig yt at have fertile hunde, og hvor de
neutraliseres meget tidligt, ses det ofte at dyrene bliver mere langbenede
og ranglede, altså ikke så maskuline og muskuløse.

:Pia