MS Windows
briani 27239
Explorer går amok...
Fra : Lars Christiansen

Dato : 13-06-02 00:21

Er der nogle der har en løsning på hvorfor min explorer pludselig går amok
og bruger al min cpu kraft ? den eneste måde, man kan stoppe den er ved at
afslutte explorer og så starte den op igen. det skal lige siges at den gør
den selv om at der ikke er nogle programmer åbne.

Jeg kører med winXP

På forhånd tak

Lars Christiansen

Fra : Mads Leth

Dato : 13-06-02 12:17

> [...]
gør
> den selv om at der ikke er nogle programmer åbne.

Har du tjekket for virus for nylig?

Fra : Lars Christiansen

Dato : 13-06-02 23:31

"Mads Leth" <email@email.dk> skrev i en meddelelse
> amok
> ved at
> gør
>
> Har du tjekket for virus for nylig?

jeps !! jeg kører med en konstant opdateret nav2002, så det burde ikke være
det. jeg har også tjekket for om det skulle være noget adware, men det er
heller ikke tilfældet.

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 00:00

Lars Christiansen skrev:

> [...]
> stoppe den er ved at afslutte explorer og så starte den op igen.
> det skal lige siges at den gør den selv om at der ikke er nogle

Er din WinXP installeret på en tom harddisk eller er den opgraderet
fra en tidligere version af Windows?

Madsen.

Fra : Morten C

Dato : 15-06-02 12:17

> Er din WinXP installeret på en tom harddisk eller er den opgraderet
> fra en tidligere version af Windows?

Hvordan har det betydning? Jeg har også prøvet at explorer gik amok.
(Min XP er installeret på en tom HD)

mvh mc

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 18:52

Morten C skrev:

[WinXP installeret på tom harddisk eller som en opgradering?]

> Hvordan har det betydning?

Inkompatible programmer og drivere kan ligge i baggrunden og få det
hele til at køre elendigt.
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q314867
I ovenstående tilfælde er det så Norton Cleansweep, men det samme kan
ske med mange andre programmer og drivere som ikke fungerer under
WinXP.

> Jeg har også prøvet at explorer gik amok. (Min XP er installeret
> på en tom HD)

Jeg kan også få Explorer i WinXP til at gå amok. Hvis jeg f.eks. tager
en Avi-fil kodet i et eller andet format, og undlader at installere et
codec så den kan afspilles, så kommer MediaPlayer (MP) og siger at den
ikke kan finde det codec der skal bruges. Jeg kan så lukke MP og
derefter løber Explorer løbsk.
Kigger jeg på joblisten så tæller antallet af ram som Explorer bruger
opad og opad og 50 % af processorydelsen bliver brugt af Explorer.
(Jeg kører med 2 processorer og min WinXP er også installeret på en
tom harddisk)

Hvis jeg forsøger at slette *.avi-filen får jeg at vide at den er i
brug og kan derfor ikke slettes. Hvis jeg genstarter pc'en begynder
Explorer med det samme at tælle opad og bruger mere og mere ram.
Hvis den får lov til det, så bruger den alt det ram der er installeret
og 25 % af hver processor og jeg kan stadig ikke slette *.avi-filen da
den stadig er i brug.
Eneste kur mod det er at genstarte, trykke F8 og starte i fejlsikret
med kommandoprompt og så få slettet den *.avi-fil.

Der er faktisk kommet et fix mod Explorers "løben løbsk" til WinXP.
Jeg venter dog til SP1 hvor den er inkluderet, da jeg kun oplever
problemet med de her Avi-filer og det kan jo løses ved at installere
det rigtige codec. Hvis det er installeret så oplever jeg aldrig
problemet.

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q317751

Madsen.

Fra : Morten C