Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
beskæring af billeder
Fra : Henrik Juul

Dato : 12-06-02 20:45

Hejsa.

Mit HP PhotoSmart 912 tager billederne i et 'dumt' format
(1280x1600pixels) eller 10,84x13,55cm, hvilket ikke lige passer til de
gængse papirformater hos fotohandlerne.
Findes der et program, hvormed man relativt nemt kan beskære, resize
samt evt sammensætte flere billeder således, at de kan fremkaldes på
et af de gængse formater (9x13, 10x15, 20x30)?

Mvh
Henrik
Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallet)

Fra : itgrafen

Dato : 12-06-02 21:39

"Henrik Juul" skrev d. 12-06-02 20:45 dette indlæg :
> [...]
> samt evt sammensætte flere billeder således, at de kan fremkaldes på
> et af de gængse formater (9x13, 10x15, 20x30)?

Hej Henrik,

der findes ret mange programmer der kan gøre det. blandt mange vil jeg
lige nævne Adobe Photoshop, men det er et ret stort program og kan være
lidt tungt at komme i gang med. Nogenlunde det samme gælder for Jasc,
Paint shop pro.
Så jeg ville nok foreslå at du kigger på Acdsee powerpack. Det er en
pakke blandede programmer som kan bruges til det du efterspørger og
samtidig er det en af verdens bedste billed visere. Du kan downloade en
prøveversion på adressen:
http://www.acdsystems.com/English/Products/ImagingProducts/Featured2/ind
ex.htm

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : H Juul

Dato : 17-06-02 07:23

Hejsa Dorthe.

Tak for hjælpen.
Jeg er bekendt med alle de mere eller mindre avancerede
billeredigeringsprogrammer!
Det, jeg søger, er et program, hvor man helt enkelt kan definere størrelsen
på en ramme (f.eks. i pixels eller milimeter) på forhånd. Denne ramme skal
man så kunne trække hen over sine billeder (på skift) og når billedet så er
'komponeret' skal man bare kunne trykke på musen og vupti så har man
udsnittet vel at mærke gemt i det filformat, som man også på forhånd har
defineret! Det må da findes!

Hilsen
Henrik

Fra : emj

Dato : 17-06-02 08:37

"H Juul" <henrik@(remove)janning-juul.dk> skrev i
<dffP8.17$AY1.542@news.get2net.dk>:

>Det, jeg søger, er et program, hvor man helt enkelt kan definere størrelsen
>på en ramme (f.eks. i pixels eller milimeter) på forhånd. Denne ramme skal
>man så kunne trække hen over sine billeder (på skift)

Jasc AfterShot
http://www.jasc.com/download_4.asp?
Her kan du selv bestemme hvilke cropstørrelse du ønsker og den husker
det fra gang etil gang.
Eksempelvis cropper min altid i 1500x1000 pixels, for det er den
størrelse, jeg gemmer billeder i, men dubestemmer selv.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Madsen

Dato : 12-06-02 23:52

Henrik Juul skrev:

> [...]
> resize samt evt sammensætte flere billeder således, at de kan
> fremkaldes på et af de gængse formater (9x13, 10x15, 20x30)?

Det kan gøres forholdsvis hurtigt i et program som Photoshop, men
hvis du ikke har adgang til det program, er det nok en lidt vild
anskaffelsespris for blot at beskære nogle billeder. Hvis du har
adgang til Photoshop kan jeg godt vise dig en nem måde at gøre
det på i det program.

Jeg tillader mig at lave et Xfut til news:dk.edb.grafik da der
sikkert er større chancer for at du får et brugbart svar i den
gruppe. Dette indlæg og svar til det vil havne i grafik-gruppen
så du ikke behøver at stille spørgsmålet en gang til.

Madsen.

Fra : Henrik Juul

Dato : 21-01-03 06:51

Se min post fra 2003-01-19:
Crop 4:3 -> 3:2... hvordan -> SÅDAN

/Henrik

Fra : Bjarni

Dato : 21-01-03 11:57

"Henrik Juul" <henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:vqnp2vkkjh4ni2mptce0q0qm4b3s1t75l9@4ax.com...
> Se min post fra 2003-01-19:
> Crop 4:3 -> 3:2... hvordan -> SÅDAN
[snip]

Må jeg anbefale freeware-produktet Crop-it, som er meget simpelt (og
begrænset).

http://cropit.entrysoft.com/

Det viser billederne i et bibliotek (et ad gangen). Du kan for hvert billede
flytte beskæringen. Tryk på Enter for at gemme det beskårede billede i nyt
filnavn.

Enkelt og ligetil. Man kunne nok ønske sig en masse faciliteter, men dem må
man finde i andre programmer. Dette program kan KUN beskære til 3:2. Men det
kan den til gængæld gøre hurtigt.

PS. Jeg har intet med udviklingen af programet at gøre. Jeg er kun en
tilfreds bruger, som også har skulle beskære en masse billeder på kort tid.

/bjarni