String "explode" umuligt ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 12-06-02 20:24

Hej ...

Jeg er ved at lave et lille "stand-in" program til et andet
programmeringssprog ... programmet skal evaluere en string og afhænig af
dens indhold fortolke diverse bokstaver og tal til en hexadecimal kode ...
feks

bruger taster feks "abc 12 3cba 231" i en tekst boks dette bliver så lavet
om til en string (er det ikke det nemmeste?) der hedder str

hvis vi siger at følgende bokstaver er disse værdier værd.
a = 00
b = 01
c = 02
1 = 03
2 = 04
3 = 05

Og et mellemrum (space) er lig med 06 hvordan i hulen kan man så gå ind og
kigget på de enkelte bokstaver i en streng og så ud fra dem omsætte dem til
en værdi ??

kan det overhovedet ladesig gøre ?

M.v.h
Lasse Madsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-06-02 21:25

Lasse Madsen skrev:
> ...programmet skal evaluere en string og afhænig af
> dens indhold fortolke diverse bokstaver og tal til en hexadecimal
> [...]

Mener du noget i retning af:

Function Convert(ByVal sChars As String) As String
Dim lCount As Long
Dim sHex As String
Convert = ""
For lCount = 1 To Len(sChars)
Select Case Mid(sChars, lCount, 1)
Case "a": sHex = "00"
Case "b": sHex = "01"
Case "c": sHex = "02"
Case "1": sHex = "03"
Case "2": sHex = "04"
Case "3": sHex = "05"
Case " ": sHex = "06"
Case Else: sHex = "??"
End Select
Convert = Convert & sHex
Next
End Function

-------
Tomas

Fra : Lasse Madsen

Dato : 12-06-02 21:53

Hej Tomas !

Mange, Mange tak !

Jeg trodde faktisk det var umuligt efter at have rodet med det i et godt
stykke tid !

Igen mange tak det virker perfekt !

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-06-02 22:42

Lasse Madsen skrev:
> Mange, Mange tak !

Selv tak.

> Jeg trodde faktisk det var umuligt efter at have rodet med det i et
godt
> stykke tid !

Intet er umuligt for den som...
Nej, hvis man ikke lige ved det, så kan alt være svært.

Den løsning, som jeg viste dig, er kun én af mange mulige.

Hvis f.eks. at dit "alfabet" er meget stort (du har kun angivet at du
bruger 7 forskelliger tegn), er en select case-sætning nok ikke så
effektiv. I slige tilfælde er det nok bedre at bruge en tabel, hvor
man slår direkte op på værdien af det tegn, som man "har i hånden".

-------
Tomas

Fra : Stefan McKinnon Edwa~

Dato : 13-06-02 06:36

Faktisk, er der gjort rede for den slags udredninger af strenge. Om strengen
er:
a12,b34,29d,145s etc.
eller.
a12 b34 29d 145s gør ikke nogen forskel.
Du skal bruge Split(Array). Den tager nemlig en streng, og deler den ud i en
array, vha. "splittegnet", første eksempel er det komma (','), andet
eksempel mellemrum.

Sub

Dim str as String
Dim arr() as String 'Arrayen
Dim i as Integer

str = "a12 b34 29d 145s"
arr = Split(str, Space(1)) '= Split(a12 b34 29d 145s, " ")
For i = 1 TO UBound(arr)
Debug.Pring i & ":" & chr$(9) & arr(i)
Next

End Sub

Det skulle så returnere:
1: a12
2: b34
3: 29d
4: 145s

Dette kan så naturligvis fortsætte ud i det (næsten) uendelige. Hvordan du
så tjekker resultaterne, er dit nye problem. Go' fornøjelse.

Stefan McKinnon Edwards
www.iysik.com