Malawi/Tanganyika
Fra : Davidsen

Dato : 12-06-02 19:38

Jeg overvejer at kigge lidt på disse to spændende områder.

Hvis jeg skal købe *en* bog om hvert emne, hvilke er det så?
Findes der en "Bibel" ?

...og evt. links til de bedste sites om emnerne?

På forhånd tak

Davidsen

Fra : scn

Dato : 12-06-02 20:49

"Davidsen" <Nope@danmark.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at kigge lidt på disse to spændende områder.
>
> Hvis jeg skal købe *en* bog om hvert emne, hvilke er det så?
> Findes der en "Bibel" ?

har et par forslag til bøger som beskriver både søerne og
nogle af arterne:
Back to Nature - Malawi cichlider
Back to Nature - Tanganyika cichlider
forfatter: Ad Konings

de kan lånes på biblioteket

> ..og evt. links til de bedste sites om emnerne?

Den er svær, for der er mange....
men prøv at bruge google og søg på fiskenes latinske navn

her er dog et par sider:

Nordiska Ciklidsællskapet:
http://ciklid.org/artbeskrivningar_artikel_visa_index.asp

http://www.cichlids.com/
http://www.vatoelvis.com/Home.html

Søren
http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : René Krogh

Dato : 12-06-02 21:24

Davidsen wrote in message
<3d079515$0$71649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hvis jeg skal købe *en* bog om hvert emne, hvilke er det så?
>Findes der en "Bibel" ?

Back to nature guide, giver en kort med god intro til søerne og fiskene, men
skal du have bibelen, vil jeg foreslå
"Cichlids in their natural habitat", som både findes for tanganyika og
malawi. Disse bøger er et utrolig flot opslagsværk, på ca. 270 sider, rigt
illustreret med flotte farve fotos taget direkte i søerne. Du skal du
forvente en pris på 400 - 500 kr / stk, og de kan købes hos velassorterede
akvarie handlerere.

yderligere info:

http://w1.1364.telia.com/~u136401003/Tanganyika%20cichlids.htm

http://www.cichlidpress.com/books/index.htm

>..og evt. links til de bedste sites om emnerne?

Der er fyldt med info på nettet, men her får du nogle af mine favoritter,
der dog primært er tanganyika sider:
http://w1.1364.telia.com/~u136401003/
http://www.tropheus.info/
http://tropheus-siden.dk/
http://www.tanganyika.subnet.dk/

mvh
René Krogh

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-06-02 22:50

René Krogh <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ae8ahu$iic$1@sunsite.dk...

> [...]
> illustreret med flotte farve fotos taget direkte i søerne. Du skal du
> forvente en pris på 400 - 500 kr / stk, og de kan købes hos velassorterede

Jeg vil give René helt i at "biblerne" om Malawi/Tanganyika ciklider,
er Cichlids in their natural habitat.
De giver ud over mange flotte billeder, og en stor bagrundsviden om
fiskenes indbyrdes
slægtskab.
De er ganske simpelt uundværlige for den seriøse akvariest med interesse i
cikliderne
fra disse søer.

Carsten

Fra : Davidsen

Dato : 13-06-02 16:51

Ad Konings er tydeligvis The Man!
Jeg takker for gode råd og vejledning - og slagter sparesvinet....

MVH
Davidsen

Fra : Klaus Lund

Dato : 22-06-02 20:32