To gange ADSL og hvad så?
Fra : Paw P Larsen

Dato : 12-06-02 18:55

Der er kommet ADSL i den ejendom jeg bor i. Samtidig
har jeg selv ADSL. Det er to forskellige ISP'er.

Kan det sættes op så jeg kan bruge begge forbindelser?

Jeg er klar over at jeg ikke bundler de to
forbindelser, men jeg vil gerne have adgang til begge
ISP's nyhedsserver uden at jeg skal ændre noget
konfigurationsmæssigt. Samtidig ville det være rart at
den automatisk bruger den anden forbindelse hvis den
ene er nede.

Jeg har adgang til at konfigurere min egen router, men
ikke ejendommens. Og det er muligt for mig at sætte
min egen router på samme subnet som ejendommens.

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | http://plawer.dk/
Scribbles about security on Cisco 677 at

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-02 19:41

Den Wed, 12 Jun 2002 19:54:49 +0200 skrev Paw P Larsen:
> [...]
>ikke ejendommens. Og det er muligt for mig at sætte
>min egen router på samme subnet som ejendommens.

Du kan route den ene ISP's ip-numre ud på den ene linie, og alt andet
på den anden. Så skal du bare have fundet ud af hvilket ip-net den
ene ISP har, eller også lave en host-route til nyheddserveren

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Paw P Larsen

Dato : 13-06-02 08:52

Kent Friis wrote:

> Du kan route den ene ISP's ip-numre ud på den ene linie, og alt andet
> på den anden. Så skal du bare have fundet ud af hvilket ip-net den
> ene ISP har, eller også lave en host-route til nyheddserveren

Jeg glemte måske nok at sige, at der er flere end én
maskine på netværket.

1) Kan det klares på en sådan måde at det er sat op i
min egen router?

2) Er det muligt at finde frem til de enkelte ip-net på
en automatisk måde? Jeg er klar over at der i så fald
nok skal en maskine indimellem.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-06-02 08:26

Paw P Larsen <pl@wer.dk> crashed Echelon writing

> 1) Kan det klares på en sådan måde at det er sat op i
> min egen router?

Ja, den router som er std. gateway på dit netværk, tilføjer du et net eller
en route, som fortæller routeren at fx. 212.212.0.0 nettet er tilslutter
router nr. 2.

På den måde vil dine maskiner som skal have fat i en ting på fx.
212.212.212.212 spørge gatway'en (router nr. 1) som vil hevise til router
nr. 2 og trafikken vil køre ud af denne.

> 2) Er det muligt at finde frem til de enkelte ip-net på
> en automatisk måde? Jeg er klar over at der i så fald
> nok skal en maskine indimellem.

Ripe.net de står for tildeling af de offentlige ip-adresser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter

Dato : 12-06-02 22:19

"Paw P Larsen" <pl@wer.dk> wrote in message

> Kan det sættes op så jeg kan bruge begge forbindelser?

Ja - jeg gør præcis det.

Find en gammel maskine og sæt tre netkort i den.
Installer en minimal Red Hat 7.3
Fjern Ipchains og installer iptables.

Konfigurer de to netkort til ADSL'erne og det sidste til dit eget private
netværk.

Det er det. Lyder måske lettere sagt end gjort, men hvis du prøver dig frem
og stiller spørgsmål i dk.edb.system.unix skulle det nok kunne lade sig
gøre.

Hilsen Peter