Racehunde - et par tanker
Fra : Louise

Dato : 12-06-02 17:53

Ka ikke dy mig - men hvis der ikke var nogle opdrættere/hundefolk der i de
sidste 1000 år havde fremavlet forskellige racer, ville det være stort set
umuligt at vide hvilke egenskaber vovserne generelt havde. Her mener jeg
primært hvor meget motion/aktivering de skulle have, aggressivitet,
børnvenlighed, vagtsomhed, størrelse mm. Idag har vi en masse racer, med
deres helt egne særpræg, og de fleste af de blandinger vi har, med
undtagelse af christaniahunde mm, bygger på eksisterende kendte racer, så
man stadig har et fingerpeg om hvad det er for en hund (det er måske bedre
at en gammel dame køber en chi-hua-hua, cocker blanding end en pitbull/rotte
blanding Stambøger mm skal tjene til, at man er bevidst omkring
avlsmaterialet og egenskaber man ønsker der skal præge den pågældende race.
At nogen så er bedre opdrættere end andre er en helt anden snak...
Blandinger er ligeså gode familiehunde og ikke efter min mening "dårligere"
end "racerene" hunde, men jeg kan da godt følge de smarte i at race og type
gruppere vovserne, så folk ahr en bedre ide om, hvad det er de får. Går man
meget op i en speciel race kan jeg da godt se det fede i at gå på
udstillinger, vælge hvalpe og forældre meget nøje, og være med til at
udvikle dén race.
Interesserer det ikke en, nå ja, så er et gadekryds mindst ligeså godt. Men
derfor vælger mange da også deres gadekryds efter ophavene - får at have en
ide om, hvad det er for en hund man får

Bare lige et par tanker
mange hilsner
Louise

Fra : alice_trauelsen

Dato : 12-06-02 19:13

Hej Louise
Tak for dine tanker, det er ligesom jeg har det. Er selv indehaver af
"jordens dejligste" gadekryds, en blanding af en flatcoated og en golden
retriver, der blev til ved et uheld, hos en opdrætter, der så ikke ville
have hvalpene. Min Pippi er en dejlig, stor og meget glad og
børnevenlig sort med masser af dejlige krøller hund. Vi kan have hende
med i stalden og være sikker på hun ikke æder kattene, og får vi børn på
besøg så er hun i sit es. Derfor vil jeg altid vælge et gadekryds. Det
har vi altid haft og elsket dem alle.

Mange hilsner til alle
Både de ægte og de uægte hunde og deres Ejere
Farmor Alice og Pippi

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-06-02 08:51

Hej Louise og Alice

Louise - kloge tanker og interessante iagttagelser. Tillad mig blot at
kommentere en enkelt
Detalje; langt den største del af alle racerne er lavet over de seneste 100
til 200 år i hvert
fald hvis man skal tro nogle hundebøger.

Alice - Al ære og respekt for Pippi som sikkert er en dejlig hund, men du
har jo ikke nogen
garanti, ikke en gang en formodning om hvordan den næste hund bliver.
Hellere ikke selvom
du får sammen kombination. Hvis man vil lave ensartede hunde og det er jo
det avlsarbejdet
langt hen af vejen handler om, så skal man målrette sin indsats.

Forstå mig ret - det er ikke et angreb på Pippi eller noget andet gadekryds,
blot en
understregelse af avlsarbejdets formål.

Mvh
Kim

Fra : Sander

Dato : 12-06-02 19:59

"Louise" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Men
> derfor vælger mange da også deres gadekryds efter ophavene - får at have

Hej Louise !

Nogen meget fornuftige tanker.......! : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sander

Dato : 12-06-02 22:09

> [...]
Men
> derfor vælger mange da også deres gadekryds efter ophavene - får at have

Hej Louise !

Et par meget fornuftige tanker ! : )

Mvh. www.tjekmig.dk