250 l. akvarie på trægulv?
Fra : Bjarke

Dato : 12-06-02 16:53

Hejsa

Jeg vil meget gerne høre om der er nogen risiko forbundet med at sætte et
250 l akvarium på bord, på et trægulv på 1. sal? Det skal stå op af
ydervæggen.
Jeg tænker på om et trægulv kan holde til de ialt godt 400 kg. akvariet med
det hele og bord vil veje.
Endnu har jeg ikke købt hverken akvarie eller bord, men jeg er ved at
forberede det. Derfor vil jeg meget gerne høre ethvert råd.

Min plan er p.t. at anskaffe mig ca. 5 scalarer (ikke nogen der bliver alt
for store, hvilke er det...?), nogen almindelige fisk som f.ek.s røde
neonfisk (hvad kunne ellers gå...?), 2 ancistrusmaller (han og hun. Tager de
egentlig også alger på ruderne?), en flok pansermaller (ved ikke hvilke,
nogen forslag? Jeg vil meget gerne have fisk der nemt kommer i leg..), nogle
øksefisk (ved heller ikke hvilken slags og vil også meget gerne hører hvad
som helst herom) og evt. 2 pragtsmerlinger eller musebotia (hvis de kan gå
sammen med resten).
Jeg vil også meget gerne høre om almindelig erfaring med disse arter.

Er der nogen der har bedre forslag til en nybegynder er jeg naturligvis
lutter ører. Selv er jeg mest i tvivl om scalarerne, da de så vidt jeg ved
bliver ret store og er svære at holde..... og også
pragtsmerlingerne/musebotia da jeg egentlig hovedsageligt vil anskaffe disse
for at slippe for snegle.
Er der en bedre løsning?

Endviderer kunne jeg også godt tænke mig at høre fra folk der selv har
prøvet at lave deres egne dekorationer eller ved hvordan man gør eller får
fat i de bedste færdige (ikke skelethoved eller plastikkrabben .
Min plan er lidt at lave en skrånende klippevæg i den ene side, med huler
(evt så en af dem kun er enhalvcirkel der sluttes tæt af akvarieruden) af
ngt ler eller alfix samt evt. underjordiske gange og rør i vandet plus et
gabende hoved i midten.
Er det urealistisk? (velnok lidt...
Hvis ikke helt, er der da evt. nogen råd til hvordan man bedst laver det...?

Det var vidst det hele indtil videre.

På forhånd tak til alle der blot gad læse ngt af den lange smøre.

Mvh.
Bjarke

Fra : Søren Steffensen

Dato : 12-06-02 18:53

Det nemmeste du kan gøre er at købe en spånplade der er lidt større end
akvariet og så stille det på den....så bliver vægten fordelt på et meget
større område !

--
SOS icq: 102169245

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-06-02 19:45

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det nemmeste du kan gøre er at købe en spånplade der er lidt større end
> akvariet og så stille det på den....så bliver vægten fordelt på et meget
> større område !
--------------------
Jep, og så ville jeg li'e forinden kaste et blik på min ansvarsforsikring!
Men flot --- det bli'r det.
Flemming.

Fra : Steen Suder

Dato : 18-06-02 20:23

On Wed, 12 Jun 2002 19:53:15 +0200, Søren Steffensen wrote:

> Det nemmeste du kan gøre er at købe en spånplade der er lidt større end
> akvariet og så stille det på den....så bliver vægten fordelt på et meget
> større område !

Det essentielle her er stivheden i pladen og der er spånplade nogenlunde
på højde med dekorationskarton

Køb istedet enten et stykke tykt krydsfiner eller en hel plade tyndere.
I tilfælde af tyndere plade saver du to eller tre stykker ud som du limer
og skruer sammen. Det bliver meget stivere.

Desuden er krydsfiner en smule bedre til at håndtere fugt end spånplade
er.

<KLIP>

--
Steen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-06-02 19:23

"Bjarke" <dekoning@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> sammen med resten).
> Jeg vil også meget gerne høre om almindelig erfaring med disse arter.

Hej Bjarke.
Jeg kan ikke lige hjælpe dig med råd om vægtfordeling på trægulv, men jeg
antager at når akvariet skal stå mod en yddervæg, så kommer det nok til at
gå godt, specielt hvis du benytter dig af det rådet som du har fået om at
fordele vægten vha en sponplade.

Men fisk kan jeg da anbefale :)
Du vil gerne have nogle pansermaller, og da kan jeg på det varmeste anbefale
corydoras trilineatus. Disse er ret nemme at få i leg, bare ved et solidt
vandskifte til noget koldere vand :)
Og i tillæg så er det en ret charmerende fisk :)
Ancistruserne er glade for algerne på ruderne, og skulle kunne holde dem i
god beskæftigelse, men du må huske at alle dine maller må have andet føde i
tillæg, for corydoras spiser ikke alger, og der vil sandsynligvis ikke være
nok alger til at et par med ancistrus kan holdes i live.
God for nøjelse med prosjektet :)
Hilsen Ditte

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 12-06-02 22:31

Hej Bjarke,

> [...]

være
> nok alger til at et par med ancistrus kan holdes i live.

Så har jeg et mere bidrag til fiskene:

Stribet øksefisk er lettest at holde, og en 8-10 stykker vil sikkert være
passende i akvariet (selvfølgelig afhængig af mængden af andre fisk, men
øksefisk er en stimefisk). Øksefiskene kan fint gå sammen med de andre fisk
du nævner.

Rød neon kan fint anbefales - bare sørg for en stime på ikke under 12-14
individer og gerne 20 eller flere.

Hvad angår pragtsmerlinger (som er særdeles gode til at tage snegle), så
skal du være opmærksom på, at de kan blive meget store. Så længe du ikke
ligefrem er plaget af for mange snegle, kan du måske godt undvære
smerlingerne. Bliver det et problem, kan du altid anskaffe dem. Jeg kender
desværre ikke til, om der evt. kan være et problem med pragtsmerlinger
kontra scalare, men jeg kan ikke umiddelbart forestille mig det.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Bjarke

Dato : 13-06-02 15:48

Mange tak for svaret og for svarene generelt!

Mht. smerlinger har jeg så småt besluttet mig for musebotiaen, da den også
skulle tage snegle og ikke blive så stor. Lige p.t. har jeg bare ikke været
i stand til at finde så meget info om denne og om hvorvidt den overhovedet
er interesseret i snegle... Har du kendskab til denne fisk og dens
spisevaner?
Eller er der evt. andre der har?

Mvh.
Bjarke

Kim Gam-Jensen <kim@gam-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d07bd5b$0$44201$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bjarke

Dato : 13-06-02 15:45

Mange tak for tippene. Jeg har fulgt dem.

Mht. corydoras trilineatus har jeg læst i "Akvarie håndbogen" at de ikke går
godt med større cichlider, hvilket vel vil blive et problem når de skal gå i
selskab med scalarer...
Generelt synes jeg dog at denne bog modsiger mange andre oplysninger jeg har
fået og læst mig til. Er det mon også tilfældet når det gælder corydoras
trilineatus vs. scalaren?

Mvh.
Bjarke

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fkMN8.472$6r.16792@news.world-online.no...

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-06-02 19:26

Bjarke <dekoning@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Jd3O8.34574$N46.1488126@news010.worldonline.dk...
> [...]
har
> fået og læst mig til. Er det mon også tilfældet når det gælder corydoras

Hvad skulle problemmet være?? At de bliver spist? Så store scalarer har
jeg aldrig set!

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-06-02 20:11

> [...]
har
> fået og læst mig til. Er det mon også tilfældet når det gælder corydoras

Hej Bjarke.
Jeg ved ikke lige hvordan det vil gå at have trilineatus sammen med
scalarer, men jeg har dem til at gå sammen med kampfisk, som kan være
temmelig aggressive mod andre fisk - dog ikke de corydoras jeg har sammen
med dem (jeg har flere arter). Jeg har ved flere anledninger været vidne til
at coryerne har svømmet direkte ind i kampfiskene med fuld fart, og det har
ikke afstedkommet noget reaktion fra kampfiskens side..... Så mon ikke det
skal gå fint med sammensætningen corydoras og scalarer ? :)
Hilsen Ditte

Fra : Bjarke

Dato : 13-06-02 19:09

Jo forhåbentlig. Jeg vil i hvert fald forsøge når jeg har fået skrabbet nok
penge sammen.

nyhedsmeddelelse:N66O8.522$6r.20134@news.world-online.no...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-06-02 13:10

> Jo forhåbentlig. Jeg vil i hvert fald forsøge når jeg har fået skrabbet
nok
> penge sammen.
>
> Mvh.
> Bjarke

Hej Bjarke.
Tag lige en tur inden omkring www.akvarieklubben.dk og se om du ikke lige
kan finde en med forbokstaverner mhtk, for han avler en del coryer, og du
kan sikker købe nogle hos ham, som nok ikke koster det hvide ud af øjnene :)
Hilsen Ditte

Fra : Bjarke

Dato : 15-06-02 15:31

Ok. Tak for tippet!

nyhedsmeddelelse:F8GO8.613$6r.22393@news.world-online.no...

Fra : Bjarke

Dato : 15-06-02 15:39

Har lige tjekket... Silkeborg er desvæære for langt væk, medmindre
selvfølgelig at andre priser er meget over hans.

Mvh.
Bjarke

Bjarke <dekoning@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dJO8.54063$N46.1782247@news010.worldonline.dk...

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-06-02 13:37

Hej Bjarke

Jeg har selv et 325L akvarie stående langs ydermuren på trægulv.(2.sal) Der
er ingen problemer. Da det sikkert vil skråne lidt så sørg for at det er i
vatter inden vandet fyldes i. En flamingo plade under akvariet til at tage
spændinger er altid en god idé.

Mvh Jeppe

Fra : Brizz

Dato : 13-06-02 14:16

> [...]
> vatter inden vandet fyldes i. En flamingo plade under akvariet til at tage

Står selv og skal igang med at sætte et 325 l. op på et trægulv med et alu
understel med 4 føder på. og jeg har nemlig også tænkt på gulvet. og har
tænkt på at bygge et bord af leca sten men kommer til at savne pladsen under
akvariet.
Brian

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 14-06-02 09:39

"Brizz" <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> writes:

> [...]
> tænkt på at bygge et bord af leca sten men kommer til at savne pladsen under

Jeg har nøjes med 3 rækker leca sten under mit 325l. Det giver 2 rum
som jeg så bruger til diverse akvarieudstyr. Naturligvis ikke når så
meget plads som vis jeg havde valgt et alubord, men til gengæld sover
jeg trygt :)

/Esben
--
We all can't be heroes. Somebody has to sit on the sides
and clap as they go by.

Fra : Brizz

Dato : 14-06-02 13:14

> [...]
> som jeg så bruger til diverse akvarieudstyr. Naturligvis ikke når så
> meget plads som vis jeg havde valgt et alubord, men til gengæld sover

Har netop været i bauhaus idag og kigget på disse sten. 28 kr. stk. Men jeg
regner dog med at de skal lige op i vejret så jeg vælger 3 rækker af 2 sten
i hver. Men har du bare dit akvarie stående direkte på stenene eller har du
en plade liggende?
Brian

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-06-02 13:10

"Brizz" <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> wrote in message

> [...]
sten
> i hver. Men har du bare dit akvarie stående direkte på stenene eller har

Hej Brian.
Hav en god træplade og en flamingoplade mellem lecastene og akvariet, så
står det godt og trygt :)
Flamingopladen gør at der bliver en udjævning så der ikke kommer forkert
tryg på nogle af akveariets sider.
Hilsen Ditte

Fra : Brizz

Dato : 16-06-02 13:49

> [...]
> står det godt og trygt :)
> Flamingopladen gør at der bliver en udjævning så der ikke kommer forkert

Er det virkelig nødvendigt med den flamingo plade?
Har købt spunplader til oven over og neden under leca blokkene... burde det
ikke være nok hvis det ellers står lige?
Brian

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 16-06-02 14:26

Er det virkelig nødvendigt med den flamingo plade?
Har købt spunplader til oven over og neden under leca blokkene... burde det
ikke være nok hvis det ellers står lige?

Jeg har for ca. 2 uger siden sat et 325 ltr akvarie op på leca blokke på
trægulv. Jeg har gjort som du har beskrevet ovenover med træplader under og
over leca stenene og altså også uden flamingo. Dog hælder akvariet en lille
smule til den ene siden, hvilket kan ses hvis akvariet ikke er helt fyldt
op. Men jeg satser på at det holder :)
Jeg vil dog anbefale at du ligger en flamingo plade i bunden af akvariet,
særligt hvis du skal lave større stenopsætninger.

Mvh
Tim Hesthaven

Fra : Brizz

Dato : 16-06-02 18:04

> Men jeg satser på at det holder :)

Det gør jeg også

> Jeg vil dog anbefale at du ligger en flamingo plade i bunden af akvariet,
> særligt hvis du skal lave større stenopsætninger.

Tja skal lave noget stenopsætning men det kommer til at blive sat ned i
gruset/sandet og ikke direkte ned på glaspladen i bunden..så er det ok?
Brian

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-06-02 18:26

> Det gør jeg også

> Tja skal lave noget stenopsætning men det kommer til at blive sat ned i
> gruset/sandet og ikke direkte ned på glaspladen i bunden..så er det ok?
> Brian

Jeg vil hel klart anbefale at stenene ligges på en flamingo plade eller
stykker på bunden inden grus/sand fyldes i akvariet.

Cichlider har en vis evne til at grave ud under stenene, derved kan der
opstå stenskred i akvariet. Derudover beskytter flamingo ved at små sandkorn
pressen op i flamingoen og ikke laver små ridser i bunden af akvariet som
kan få bundglasset til at springe (hvilket jeg har prøvet). Fx ved malawi
cichlider er det en nødvendighed at starte stenopbygningen fra bunden af
akvariet da de til tider graver voldsomt.

Jeppe

Fra : Brizz

Dato : 16-06-02 19:22

> [...]
> cichlider er det en nødvendighed at starte stenopbygningen fra bunden af
> akvariet da de til tider graver voldsomt.

Ok må hellere få fat i noget flamingo. Har bare ikke lyst til at vågne op
til et kæmpe SPLASH!!!!! og lidt efter flafr flafr flafr( lyden af fisk der
spræller på det engang pæne trægulv)
Er 20mm tykt nok?
Brian

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-06-02 22:11

> [...]
>
> Ok må hellere få fat i noget flamingo. Har bare ikke lyst til at vågne op
> til et kæmpe SPLASH!!!!! og lidt efter flafr flafr flafr( lyden af fisk

Ja. Det er fint!

Hvis man helst vil undgå at flamingoen bliver synlig kan man lave nogle
mindre stykker under hver enkelt sten, dog med den ulempe at stykkerne skal
flyttes hver gang man flytter på stenen for at få opbygningen til at
passe/makke ret. Jeg bruger selv 2 større stykker, et til hver ende af
akvariet.

Mvh Jeppe

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 17-06-02 19:31

> [...]
> Ok må hellere få fat i noget flamingo. Har bare ikke lyst til at vågne op
> til et kæmpe SPLASH!!!!! og lidt efter flafr flafr flafr( lyden af fisk

Hej Brian.
Køb det tykkeste og mest stabile flamingo du overhovedet kan få fat i, for
så sikrer du dig mod at det bliver fladklemt (som let kan ske med flamingo
af mindre god kvalitet).
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-06-02 22:45

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cVpP8.720$6r.27460@news.world-online.no...

> "Brizz" <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> wrote in message
> der

Med mindre det står meget skævt vil en 10 mm plade være nok!

> Køb det tykkeste og mest stabile flamingo du overhovedet kan få fat i, for
> så sikrer du dig mod at det bliver fladklemt (som let kan ske med flamingo
> af mindre god kvalitet).

Det tykkeste flamingo jeg har set er 20 cm tykt! vil det ikke være
overkill?
Som jeg skrev tidligere er 10 mm alt nok!

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 18-06-02 18:48

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det tykkeste flamingo jeg har set er 20 cm tykt! vil det ikke være
> overkill?
> Som jeg skrev tidligere er 10 mm alt nok!

Ok Casten...
Jeg formulerede mig nok lidt fejl der :) Det er bare det at her hvor jeg bor
har jeg set flamingo som blev fladtrygt bare "man så på det". Og det er jo
ikke lige det som er bedst egnet som akvarieunderlag........
Hilsen Ditte

Fra : Brizz

Dato : 18-06-02 09:46

> [...]
> Endnu har jeg ikke købt hverken akvarie eller bord, men jeg er ved at
> forberede det. Derfor vil jeg meget gerne høre ethvert råd.

En lille risiko vil der altid være. Det jeg har gjort er at købe 2
spunplader og 9 leca blokke. Lagt en spunplade på gulet og 3x3 lecablokke
oven på hinanden så man får 3 stolper akvariet står på. og igen en spunplade
øverst oppe som akvariet står på. Så har du fordelt trykket ud over en meget
større flade frem for et alm akvarie bord med ex. 6 små fødder på. Og det
kan faktisk laves nogen lunde pænt.. ellers hæng et klæde foran
stenene....kan uploade nogen billeder i dk.binaer snart så kan du se det.
(siger lige til når jeg har gjort det)
Mvh. Brian