Valg af lader
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-06-02 13:50

Hej NG,

Det er min plan at udskifte min eksisterende 200 kroners autolader med en
model, der faktisk kan lade batterierne helt op. MEN - det er jo en jungle
derude.

Kort og godt vil jeg gerne høre om gode/dårlige erfaringer med f.eks. Tystor
eller Mobitronic. Sidstnævnte kan købes i Tyskland med store besparelser.
Betaler man mon mere for mærket end for kvaliteten, og bør jerg derfor kigge
på andre mærker?

På et tidspunkt bliver det nok aktuelt med udskiftning af
forbrugsbatterierne. Hvilke(t) mærke/model kan I erfarne sejlere anbefale?

Min båd er en Bianca28. Udover div. lanterner o.lign. har jeg en selvstyrer
(Autohelm 800) samt en køleboks [45W/4ah]. Sidstnævnte skal jeg have lavet
en termostatstyring til :-0

På forhånd taaaaaak

Peter Ingsø Laursen

Fra : Aksel Sonne

Dato : 12-06-02 18:14

http://www.akselsonne.com/sol2el/

/aksel

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 12-06-02 19:45

Øhh ?

/Stef

Fra : Lars Andersen

Dato : 13-06-02 10:07

Hej Peter

Nu ved jeg ikke hvormeget 'store besparelser' er, men kig også på
www.topdane.dk/andenelektronik.htm . Det er mit indtryk at firmaet er
seriøst, de reagerer hurtigt o.s.v. Prisen på deres lader er absolut
fornuftig, og en 3-trins lader er nok det bedste man kan få idag. Du
kan lade den være tilkoblet batterierne konstant, også når den ikke
lader, da der ikke løber nogen krybestrøm som ellers vil aflade over
lang tid.

v.h. Lars

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-06-02 11:00

Vedr. ladere fra bl.a. TopDane

Der er en længere tråd imkring Dania ladere fra ca. 23/5, hvori jeg bl.
andre har et indlæg.
Se denne tråd.
Jeg har i mellemtiden testet laderen og den er OK selv om det er en ældre
konstruktion.
Husk at den KUN kan lade på 1 batteri af gangen (hvis man ikke hårdt og
brutalt parallelkobler batterierne).

mvh
Ole
Skjoldungen, pd26
Jyllinge

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-06-02 17:34

Hej Peter
Tystar er absolut at anbefale. Sidste år købte jeg en båd i Göteborg med et
absolut nulstillet batteri. Sælger havde forgæves prøvet på div.
tankstationer og med egen autolader, men uden resultat. Jeg satte min
medbragte Tystar til, og næste dag var der strøm på, og i dag fungerer det
upåklageligt. Bådbatterier bliver afladet meget og så ladet, hvilket slider
på dem. Tystar kan vedligeholde dem skånsomt. Selv med en lader til et par
tusser, så kan den hurtigt være tjent hjem.
Hilsen
Steffen
Maxi 68, Århus

Fra : Henrik Henriksen

Dato : 13-06-02 21:52

Hej Peter,

Jeg har haft en tystor 1210 i ca 10 år. Aldrig problemer og den lader
batterierne rigtig godt. Kan varmt anbefales. Så vidt jeg ved koster den
under 2000 kr, hvilket er mindre end for 10 år siden.

mvh Henrik

Fra : Palle Klintrup

Dato : 13-06-02 22:02

Hej Peter.

Angående lader.

Jeg har købt en Dacon swift mode lader der er det sidste nye inden for
ladere, den kan lade et batteri helt op selvom spændingen på broen kun er
180 volt det kan en tyster eller de gammeldags ladere ikke.

Problemet er jo at det er svært at se om ens batterier er 100 % opladet uden
at man skal frem med syremåleren eller købe instrumenter for det samme som
en god lader koster.

Jeg har snart kørt med sådanne en i 4 år og det fungere perfekt, det eneste
der er lidt irriterende er når du kommer i land og sætter strøm til lader
den på fuld kraft ( 15 amp. ) og så er der en lille blæser der går i gang
som du kan hører men ellers kører det barer.

Du kan læse mere om ladere på Dacon og Olav hansens hjemmesider.

http://www.dacon.dk/el_udstyr.htm

http://www.olav-hansen.dk/

Mvh.

Palle Klintrup.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-06-02 23:27

Mange tak til alle for de gode indlæg.
Jeg føler mig afgjort bedre rustet i min fortsatte jagt

mvh,
Peter Ingsø Laursen