Switch med båndbredde begrænsing?
Fra : Jakob

Dato : 12-06-02 13:43

Hej,
Jeg er newbie omkring switche og er interesseret i at vide om der findes
switche med indbygget software til styring af båndbredde...

Jeg vil sætte en switch på min 2MBit ADSL og styre i switchen hvilken IP
adresser (eller porte) der må kommunikere med hinanden samt hvor meget
båndbredde de må anvende ud til ADSLen samt imellem hinanden.

Der skal nemlig tilsluttes separate arbejdsstationer, hvor f.eks. 5 gerne må
snakke med hinanden og 2 ikke må forbinde til andet end ADSLen. De 5 er
nemlig på sit eget netværk og bruger en MS Exchange som mail og
kontaktperson udveksling og de 2 andre vil jeg ikke have "finder på" at få
adgang til Exchangen eller evt. sharede foldere.

Er det det man kalder en "managed swicth"?

Jeg håber der er nogle netværkshajer der har nogle gode ideer:)

/Jakob

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 12-06-02 15:16

"Jakob" <jakob@adeltoft.dk> wrote in message
> [...]
> adresser (eller porte) der må kommunikere med hinanden samt hvor meget
> båndbredde de må anvende ud til ADSLen samt imellem hinanden.

jeg mener at CISCO's 3550 kan lave trafik begrænsning á 8K blokke. ret mig
hvis jeg er forkert på den.

det kan løses med VLAN

--
Henrik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-06-02 16:12

"Jakob" <jakob@adeltoft.dk> writes:

> Jeg er newbie omkring switche og er interesseret i at vide om der findes
> switche med indbygget software til styring af båndbredde...

Det gør der, men du skal ikke regne med at de er billige.

> Er det det man kalder en "managed swicth"?

Det er det man kalder en managed switch med understøttelse af VLAN og
QoS

At den er managed vil bare sige at man i et eller andet omfang kan
konfigurere den, enten via et webinterface, et CLI eller begge dele.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can make it illegal, but you can't make it unpopular.

Fra : KF

Dato : 12-06-02 17:52

D-Link laver en 24 10/110 switch "DES-3226" der bl.a. er svaret på mange
boligforeningers bøn om båndbreddebegrænsning mod Internettet.

Jeg mener prisen ligger omkring 6.500 (ex moms) for en switch, der udover
båndbreddebegrænsningen kan alt det du forventer af en 24 ports managed
layer2 switch.

Læs mere her: http://www.dlink.se/products/productdatasheets/des-3226.pdf

Mvh Klaus Franzmann

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 12-06-02 22:13

> [...]
>
> Jeg mener prisen ligger omkring 6.500 (ex moms) for en switch, der udover
> båndbreddebegrænsningen kan alt det du forventer af en 24 ports managed

Det er vel ikke den fede måde at gøre det på hvis man også skal bruge
netværket til overførsel af andre data end internettrafik.
Eller det er måske muligt at skelne mellem forskellige destinationer eller
noget?

JÅH

Fra : Jakob

Dato : 13-06-02 08:22

Men OK, jeg kan godt leve uden båndbredde begrænsningen og kun have mulighed
for at begrænse de forskellige porte i switchen adgang til hinanden...på den
måde kan jeg sætte separate netværk op på de forskellige porte og kun lade
dem få adgang til ADSL porten.

Men er det stadig de pebrede priser vi snakker om?

/Jakob