NWN
Fra : // Overby

Dato : 12-06-02 12:12

Hvad handler det om?

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-06-02 12:27

"// Overby" <daniel@NOToverbyhansen.dk> skrev i
news:ae7aat$2ju0$1@news.cybercity.dk:

> Hvad handler det om?

tja hvad ER NWM?

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-06-02 12:31

Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.dk> skrev i

> "// Overby" <daniel@NOToverbyhansen.dk> skrev i

> tja hvad ER NWM?

fandt selv ud af det!! tjek denne side http://nwn.bioware.com/
Det er et rollespil i stil med Icewind dale, Bladurs gate. Pool of radiance
etc.

Fra : Herold

Dato : 12-06-02 12:30

> Hvad handler det om?

Det er "næste generations Baldurs Gate" fra Bioware.

Faktisk er det et Dungeons & Dragons action-rpg, i 3D og det ser fremragende
ud, men om det holder... det ved vi først den 28. juni.

--
Jacob H. Nielsen
Forudbestil Neverwinter Nights. Kun 369/419 kroner på

Fra : Kiwi

Dato : 12-06-02 16:31

> Det er "næste generations Baldurs Gate" fra Bioware.
>
> Faktisk er det et Dungeons & Dragons action-rpg, i 3D og det ser
fremragende
> ud, men om det holder... det ved vi først den 28. juni.

*vinke* Herold :)

Jeg troede NWN var et MMORPG? Ellers venter jeg til World of Warcraft ser
dagens lys.

- kiwi

Fra : Herold

Dato : 12-06-02 17:24

> *vinke* Herold :)

*vinke vinke* :)

> Jeg troede NWN var et MMORPG? Ellers venter jeg til World of Warcraft ser
> dagens lys.

Nix. Godt nok kan du være op til 64 spillere, men MMORPG bliver det nok
aldrig. Skal vi ikke bare sige at det er det tætteste vi kommer på det, uden
at det egentlig er det? :D

Fra : cb

Dato : 13-06-02 14:01

(longish)
Synz informationerne har været lidt sparsomme og spillet kræver, i aller
højeste grad, mere opmærksomhed end det har fået her i gruppen - så jeg vil
prøve om jeg kan uddybe lidt.

>Hvad handler det om?

Kan man i virkeligheden ikke ræddi svare på :) for handlingen kan være som
du gerne vil ha den....lad mig forklare:
Spillet er, som bioware selv beskriver det, opbygget af fire "grundpiller"
nemlig Singleplayer, Multiplayer, The Dungoen Master, NWN Toolset. Betragt
dem som de fire ben på et bord, hvor selve bordpladen er der hvor du
spiller.
I singleplayer er der selvfølgelig tale om en decideret "handling" (læs selv
hvad historien går ud på på www.neverwinternights.com men alt i alt ca. 60
timer spilletid) og med mulighed for, at spille igennem med flere
spillere....altså coop.
Multiplayer er bestemt spillets største styrke og understøtter, som
tidligere nævnt, op til 64 spillere per server - disse kan dog være linket
sammen og tilsammen skabe en nærmest uendelig stor verden.
En Dungeon Master (DM)er en spiller som vælger at styre spillet fremfor en
character. Dette kan være et modul/eventyr som man selv har skabt med NWN
Toolsettet men der vil selvfølgelig, efter et stykke tid, være tonsvis af
moduler på nettet som man frit kan downloade, spille,"stjæle" fra, bygge om
på osv osv. Som DM kan du styre alle monstrene og NPC´erne (non player
character) kaste spells, uddele skatte (selv lave skattene) snakke med
spillerne og i det hele taget få spillet til at blive levende og varieret.

>Det er et rollespil i stil med Icewind dale, Bladurs gate. Pool of radiance
>etc.

Både ja og nej. "Aurora" er navnet på motoren som spillet er bygget på.
Dette er en komplet 3D motor, så væk er alle grafiske sammenligninger med
ovennævnte spil. Endvidere gav ovennævnte titler ikke mulighed for decideret
rollespil det gør Neverwinternights. Nu kan Dungeon Masteren faktisk skabe
en verden som ændrer sig alt efter hvad spillerne foretager sig i den - man
er altså kommet et væsentligt stykke videre mod "ægte" rollespil.

>Faktisk er det et Dungeons & Dragons action-rpg, i 3D og det ser
fremragende
>ud,

Faktisk er det 3rd edition D&D det er baseret på. Icewind og BG 1+2 var
baseret på 2nd edition og der er væsentlige forskelle - hvor de mest
mærkbare bliver variationen af characters. Man kan stort set opbygge sin
spiller som man vil ha det. (nogen der sagde en magic user i full
plate?....ja, det kan også lade sig gøre) :o
Hvorvidt spillet skal klasifiseres som et action-rpg kommer fuldstændig an
på hvad du godt kan li´. Skal det være hack&slash, så lav et modul med det i
fokus. Skal det være kryptiske gåder og dyb historie, så skab det, eller
hent det og spil det andre har skabt.

>Jeg troede NWN var et MMORPG?

Det er det ikke... i den forstand man "kun" kan være 64 spillere på en
server. Dog kan man, som spiller, springe mellem servere der er linket
sammen (uden at skulle logge af osv) hvilket jeg tror kommer til at skabe
samme "følelse" som et MMORPG. Bioware erfarede at man i disse spil, trods
de tusinder af spillere, holdt sig i små seperate grupper på højst 5-6
spillere og valgte derfor at fokusere på dette, nemlig et spil der
understøttede mange men forholdsvis små grupper af spillere. Jeg tror på at
spillet bliver mindst ligeså Massive Multiplayer som DAoC, Everquest o.l.
Der er tonsvis af info på deres hjemmside og masser af screenshots,
wallpapers mm. Der er ligeledes en beta af Toolsettet og en modelviewer.

Tja kunne jo blive ved ...har faktisk slet ikke været inde på NWN
Toolset.....en anden gang måske

cb

Fra : Skizofrenia

Dato : 13-06-02 15:40

Mange tak CB. Jeg synes det er fedt at der er nogle der gider at gøre så
meget ud af en enkelt post. Jeg glæder mig personligt rigitgt meget til
spillet, som, hvis alt går vel, kommer til at slå alt andet. Et spil som
Dungeon Siege eller andre rollespil kan slet ikke sammenlignes med det her
spil. Jeg tror uden tvivl at Neverwinter nights bliver årets suverænt bedste
spil.

Fra : Arcana Dragon

Dato : 16-06-02 14:15

"Skizofrenia" <h00d06@skivehs.dk> wrote in

> slå alt andet. Et spil som Dungeon Siege eller andre rollespil
> kan slet ikke sammenlignes med det her spil. Jeg tror uden tvivl
> at Neverwinter nights bliver årets suverænt bedste spil.

Har du prøvet Gothic og Morrowind? De slår alt hvad jeg tidligere har
spillet.

--
Greetings,
Arcana Dragon

Fra : Devast8or

Dato : 16-06-02 17:23

Du siger du har spillet Gothic, så kan det være du líge kan give mig lidt
hjælp. Jeg sugede demoen, men jeg kan få ham til at tage et våben i hånden.
Jeg fandt ud af samle det op, både fra jorden og fra en kasse, men jeg kan
ikke få fjolset til at fatte at det hjælper noget hvis det ligger i hans
inventory. Hvad gør jeg?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : arc@na

Dato : 17-06-02 13:01

"Devast8or" <No@no.no> wrote in

> [...]
> jorden og fra en kasse, men jeg kan ikke få fjolset til at fatte
> at det hjælper noget hvis det ligger i hans inventory. Hvad gør

Gå i inventory'et <Tab>, marker det våben du vil bruge, og tryk
<ctrl-pil op>. Nu har din figur våbenet "på". Tryk <mellemrum> for at
gå i fight-mode. Og så er det bare at gi' dem no'en baaank!

arc@na

Fra : Devast8or

Dato : 17-06-02 15:24

Mange tak, det prøver jeg.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Gizmoduck

Dato : 13-06-02 19:47

On Thu, 13 Jun 2002 15:01:00 +0200, "cb" <clausb@adslhome.dk> wrote:

*snip*

tak for en god opsummering :)

kan det passe at det er samme engine some dungeon siege? eller en
videreudvikling af den?

som du beskriver det her lyder det jo Meget spændende, men det kræver
nok at jeg endelig kryber til korset og køber en ny computer :/

--

Gizmoduck

-
Everquest
Qaryil the high elf wizard
Chowar Chirurgeon the dwarven cleric
on the Xegony server

Fra : Henrik Grønnemark Je~

Dato : 13-06-02 21:11

Nej, NwN's engine er en viderudvikling af den fra MDK 2...

Fra : cb

Dato : 14-06-02 12:09

> "Gizmoduck" <gizmoand@nospamworldonline.dk> skrev i en meddelelse

Dungeon Siege og Neverwinternights motoren tåler stort set ingen
sammenligninger, bortset fra, at alt er i 3D og de begge afvikler graffikken
nydeligt med gode animationer, lyseffekter etc.
Aurora er et "tileset" baseret system - dvs at verden, eller et modul, er
opbygget af "firkanter" på 10x10 meter der tilsammen danner et kort på max
32x32 tiles, sagt på en anden måde, du har ca 1 km2 at bygge på. Hvis
spilleren går ud af kortet loader man næste kort, igen opbygget af tiles.
Personen der bygger et modul kan således sammensætte uendeligt mange kort,
der via portaler igen kan linkes til andre servere og dermed skabe
fornemmelsen af en uendelig stor verden.
I Dungeon Siege kan man bygge sin verden som et stort kæmpekort. Man skal
bygge helt fra bunden hvilket er kompliceret men det skaber unægteligt meget
flotte landskaber med stor variation. NWN kan ikke skabe fornemmelsen af
bakker o.l. men er derimod brugervenlig og
netop derfor valgte Bioware dette system, så almindelige mennesker, som os,
ville være i stand til at bruge NWNToolsettet.
Det største kritikpunkt har nok været den manglende understøttelse af en
Z-akse - så altså ikke noget fly-spell endnu :( men pyt, man mærker virkelig
den store indsats overfor brugervenlighed i betaversionen af Toolsettet og
jeg tror de fleste kan lære de grundlæggende ting meget hurtigt.

cb

Fra : hl

Dato : 21-06-02 10:04

> [...]
> Dette er en komplet 3D motor, så væk er alle grafiske sammenligninger med
> ovennævnte spil. Endvidere gav ovennævnte titler ikke mulighed for

hmm, det må stå for egen regning.
I singleplayer er der ingen forskel overhovedet, men i DM er der rigtig nok
mulighed for decideret rollespille i forhold til f.eks BG

> Nu kan Dungeon Masteren faktisk skabe
> en verden som ændrer sig alt efter hvad spillerne foretager sig i den -
man
> er altså kommet et væsentligt stykke videre mod "ægte" rollespil.

Ja, i multiplayer.

> fremragende
>
> Faktisk er det 3rd edition D&D det er baseret på. Icewind og BG 1+2 var
> baseret på 2nd edition

BG 1+2 var baseret på 2nd edition AD&D og ikke D&D der er forskel.

>og der er væsentlige forskelle - hvor de mest
> mærkbare bliver variationen af characters.

ja, sådan som jeg ser det er det ikke til det bedre.

> Man kan stort set opbygge sin
> spiller som man vil ha det. (nogen der sagde en magic user i full
> plate?....ja, det kan også lade sig gøre) :o

Det holder på ingen måde.
Så foretrækker jeg 2nd edition AD&D