fund af fortidsmennesker
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-06-02 22:41

Jeg har fået den tanke at det er de forkerte steder man leder
når man forsøger at finde knogler af fortids mennesker.

Ofte leder man i flodlejer.

Men man skulde hellere grave i midt i gamle udtørrede vandhuller.

Fortids menneskerne var nemlig ikke særligt dygtige til at gå,
og havde samme vand behov som nutidens mennesker.
Så når der blev tørke, så kunne de ikke flygte men måtte grave
i den bløde bund efter vand, lidt ligesom elefanterne kan gøre det.

Men abemennesker må havde kunne grave elefanternes hulder dybere
men ikke dybere end hvad de kunne kaste jord op.
Hvor efter de måtte dø af tørst, og ders lig vil begraves
af første regnskyl, da siderne i hullederne falder sammen.

Men hvem skal jeg henvende mig til med min ide?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-06-02 21:01

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Jeg har fået den tanke at det er de forkerte steder man leder
> når man forsøger at finde knogler af fortids mennesker.

> Men hvem skal jeg henvende mig til med min ide?

Først vil det nok være en god idé at underbygge ideen, helst med
referencer til videnskabelige udgivelser (fysiologiske og
antropologiske beskrivelser af disse forhistoriske mennesker skulle
gerne underbygge idéen, og evt. tidligere fund i udtørrede vandhuller
bør tjekkes også). Husk at forklare hvorfor de overvejelser der har
ledt til idéen er at foretrække frem for dem der har ledt til
tidligere idéer, altså hvorfor det er en bedre idé, og ud fra hvilke
premisser denne vurdering er lavet.

Derefter bør den præsenteres i en lidt klarere form, gerne så det er
tydeligt hvorved den adskiller sig fra tidligere idéer, i.e., fremhæve
det nye i teorien. Det vil gøre det lettere at efterprøve teorien så
den kan blive underbygget eller afkræftet.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Magnus Rohde

Dato : 12-06-02 07:56

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> [...]
>
> Ofte leder man i flodlejer.
>
> Men man skulde hellere grave i midt i gamle udtørrede vandhuller.

Det er bare satans svært at finde et vandhul der fandtes for 1 - 2 mio
år siden. Floder er meget lettere at finde, for de er meget større.

Magnus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-06-02 21:35

Magnus Rohde wrote:

> Det er bare satans svært at finde et vandhul der fandtes for 1 - 2 mio
> år siden. Floder er meget lettere at finde, for de er meget større.

Man har eller udgravet målds rester og primitive sten redskaber
på brederne af gamle udtørede søer.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-06-02 11:33

Peter Ole Kvint wrote:

> Fortids menneskerne var nemlig ikke særligt dygtige til at gå,
> og havde samme vand behov som nutidens mennesker.

Hvorfor tror du, at fortidsmennesker ikke var særligt gode til at
gå ?

> Så når der blev tørke, så kunne de ikke flygte men måtte grave
> i den bløde bund efter vand, lidt ligesom elefanterne kan gøre det.

Hvis nu de levede ved floderne skulle der ret meget tørke til for
at de tørrede ud. Dvs. at det ville være ret sjældent, at man fik
behov for at grave efter vand.

> [...]
> Hvor efter de måtte dø af tørst, og ders lig vil begraves
> af første regnskyl, da siderne i hullederne falder sammen.

Hvorfor kravlede de så ikke bare op igen ?

> Men hvem skal jeg henvende mig til med min ide?

Det her er et udemærket sted indtil videre.

-Claus

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 12-06-02 13:44

Claus Rasmussen wrote:
> Peter Ole Kvint wrote:

<snip>

> Hvis nu de levede ved floderne skulle der ret meget tørke til for
> at de tørrede ud. Dvs. at det ville være ret sjældent, at man fik
> behov for at grave efter vand.

I mange områder af Afrika ville det være ca. en gang om året...

<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-06-02 20:19

Claus Rasmussen wrote:

> Hvorfor kravlede de så ikke bare op igen ?

De var jo åbenbart døde

Man får indtryk af at disse såkaldte abemennesker havde en intelligens
der svarer til en flues.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-06-02 21:40

Claus Rasmussen wrote:

> Hvorfor tror du, at fortidsmennesker ikke var særligt gode til at
> gå ?

fordi de gik på indersiden af foden, det frem går af deres fodspor.

> Hvis nu de levede ved floderne skulle der ret meget tørke til for
> at de tørrede ud. Dvs. at det ville være ret sjældent, at man fik
> behov for at grave efter vand.

Det er ret almindeligt med floder som tøre ind i tørtiden.

> Hvorfor kravlede de så ikke bare op igen ?

fordi de var døde! Der er altid nogen, som dør under tørke.
Hvis de ikke kunne grave dybt nok, så døde de alle.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-08-02 10:18

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i artiklen
<3D0CF793.F97BA32F@danbbs.dk>...

> fordi de gik på indersiden af foden, det frem går af deres fodspor.

Ahva for noget?

Hvor har du dog fået den besynderlige tanke fra? Og hvor fra ved du, at det
har betydning for evnen til at gå?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-08-02 19:45

"Christian R. Larsen" wrote:

> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i artiklen
> <3D0CF793.F97BA32F@danbbs.dk>...

> Ahva for noget?

Man kan se på et fodaftryk
hvordan personen fordelte vægten på foden

> Hvor har du dog fået den besynderlige tanke fra?

Det er normalt at dyre arter gradvist med tiden bliver
dygtiger til en ny med født egenskab.

> Og hvor fra ved du, at det
> har betydning for evnen til at gå?

Det er almindelig kendt at platfodedethed påvirker evnen til at gå langt.