Jeg tror du har ret i at et ankers vægt ikke er det afgørende - hvis ankret
altså har fat i bunden. For et par år siden havde en forhandler af et
moderne letvægtsanker lavet en prøvestand på en bådudstilling. Ankret var
monteret med tov og kæde efter alle kunstens regler og lå i en meget lang
kasse fyldt med sand. Publikum kunne så trække i ankertovet for og samtidig
se hvad ,der skete på "bunden". Efter mange forsøg tør jeg vove den påstand,
at startede man med et forsigtigt træk gravede ankret sig ned som det
skulle, og startede man med et ryk, smuttede det hen over bunden hver gang
uden nogensinde at få fat.
Det byder sig selv, at et anker af den type næppe er egnet som "nødbremse"
hvis man bruger det som hækanker i en havn.
Ole
"Lars Helboe" <loga@os.dk> skrev i en meddelelse
news:3d065d46$0$71619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vi havde en ankerdebat her i vinters.
>
> Ankring kan åbenbart få mange op af stolen - alle har en ide om hvordan
> ankre skal se ud og om hvordan man ankrer.
>
> Jeg valgte at holde lidt lav profil på et tidspunkt i debatten. Jeg var
> kommet med et par påstande om ankre, som nødvendigvis måtte afprøves
først.
>
> Vi var i debatten dengang inde på at diskutere ankerets vægt.
> Min påstand var, at vægten ikke har noget som helst med ankerets
> virkningsgrad at gøre..Det er stadig min holdning!
> Et dårligt anker vil kun blive bedre af, at få større vægt eller få en
svær
> ankerkæde - Hvis du ankrer med en papkasse vil den også blive bedre hvis
du
> lægger 10 kg. Jern i den!
> Hvis du bruger et godt anker har vægten ingen betydning.
>
> Det anker jeg ankrer med vejer 5,5 kg. Og kan sagtens holde en båd på 35
> fod. I vinter ankrede jeg ved Gran Canaria med samme type anker - dog med
en
> vægt på 7,5 kg. til en 45 fods båd.
>
> Ankerets vinkler og evne til at skære sig ned i havbunden er langt
vigtigere
> end vægten af ankeret.
>
> Alt for få sejlere ankrer.
> Prøv at se de overfyldte havne, men stort set ingen ankrer op uden for
> havnen, og bliver dermed snydt for den fred og ro man kan finde uden for
> havnene.
>
> Hvorfor?
> Det skyldes nok, at ankergrejet simpelt hen er for dårligt. Man tror ikke
på
> at ankeret holder hvis vinden vender om natten, og så er der selvfølgelig
> frygten for at tabe et 15 kg paraplyanker på fordækket - eller over
tæerne.
>
> Problemet er nok også, at alt for mange sejlere ikke forstår at ankre!
> Ankeret skal fires ned samtidig med at dybden måles. Når ankeret har nået
> bunden fires kæde eller tov ud så det svarer til mindst 3 * dybde.
> Hvis du ankrer på 8 meter vand skal kæden/tovet altså i alt være mindst 24
> meter. (Dette gælder alle ankre).
> Når kæden/tovet er strakt skal du bakke skibet. Dette glemmer mange
sejlere,
> men et anker, uanset type, skal bakkes fast.
> Hvis man bare "kaster" anker og venter på at båden stopper kan man
risikere
> at det bare er en lille forhøjning på havbunden som stopper ankeret.
Ankeret
> skal bakkes ordentligt fast.
>
> Man kan få de fleste ankre til at bide fast på et eller andet tidspunkt.
Et
> anker af plovtypen vil for eksempel fortsætte hen over en jævn sandbund
> indtil det møder en forhøjning, skrænt eller en stor sten etc.
> Man er så for alvor på spanden når vinden vender, så vil ankeret jo
> fortsætte tilbage over den jævne bund - og forhåbentlig finde fæste inden
du
> hører lyden af glasfiber mod stenmolen!
>
> Det anker jeg bruger, bakker jeg fast - og når vinden vender arbejder
> ankeret sig frit, drejer rundt og graver sig ned igen inden for 1,5 meter.
> Vis mig lige et anker som kan slå det!
>
> Jeg vil vove den påstand, at hvis et anker er konstrueret rigtigt, så er
> vægten fuldstændig ligegyldig.
> Hvis jeg binder opdriftsmiddel i mit anker så det kun lige nøjagtigt kan
> dale ned på havbunden, ja så vil det holde lige så godt!
>
> Jeg vil med glæde lave en lille demonstration her i Fåborg!
>
> Lars Helboe
>
www.uller-matic.dk
>
>
>