Mat / Geomatri problem.
Fra : 15kw

Dato : 11-06-02 17:06

Hej

Jeg mangler en lille formel til udregning af punktet X der befinder sig inde
i en firkant. (ikke ligesidet firkant.)
Oplysninger der er til rådighed:
1) Positionen på hvet hjørne i firkanten.
2) Vinklerne mellem hjørnerne fra punktet X.

Her er en lille ilustation.
http://peteropfinder.dk/_probxx/index.html

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 11-06-02 17:51

15kw wrote:
> Oplysninger der er til rådighed:
> 1) Positionen på hvet hjørne i firkanten.
> 2) Vinklerne mellem hjørnerne fra punktet X.

Har du spekuleret på at finde afstanden mellem
hjørnerne, så kender du både afstanden mellem AB: dAB
og vinklen vAB set fra X, og kan derfor bruge
cosinus relationen, den vil så afhænge af afstanden
relationen fra XB og XC, der igen kan findes mellem
XC og XA, og så har du fire ligninger til at finde
to parametre. ;*)

Du burde så kunne isolere et udtryk for hvor langt
X er fra A og hvor langt X er fra B, og du skal
så finde det rigtige skæringspunkt mellem to cirkler.

Faktisk burde du kunne udregne alle afstande
der skal skærer i samme punkt.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Where do you not want to go tomorrow:

Fra : 15kw

Dato : 12-06-02 15:39

"Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> X er fra A og hvor langt X er fra B, og du skal
> så finde det rigtige skæringspunkt mellem to cirkler.
>
> Faktisk burde du kunne udregne alle afstande

Tak for hjelpen.
Jeg tror vi har fundet en løsning på problemet, jeg havde også tænkt på
noget der ligner det du beskriver, men håbede at der var en lettere løsning.

Håber jeg kan presentere vores resultat senere.

--
Hilsen
Peter N Petersen