MS Windows
briani 27239
WinXP bruger 233mb af mit ram!
Fra : Torben

Dato : 11-06-02 17:09

Hej.

Hvordan kan det være at WinXP er begyndt at bruge 233mb af mit ram, uden at
jeg har nogen programmer kørende?
Dette er sket efter jeg har opgraderet til 1Gb ram.
Før hen brugte XP ikke mere en 1xx Mb.

Min specs:
Athlon Thunderbird 1,4 Ghz
2 x 512 PC133 SDRAM (PQI)
Soltek motherboard
40Gb Seagate disk
WinXP pro (engelsk)

Nogen forslag?

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : N/A

Dato : 11-06-02 17:48

Fra : FeZ

Dato : 11-06-02 17:41

"Torben" <me@something.int> skrev i en meddelelse
> tjek evt. selv her:
> http://home19.inet.tele.dk/stoddah/index-filer/ram.jpg

Hvor henne på det dump er det lige vi skal se
de 233 MB ?
Der står 96 i bunden
--
FeZ

Fra : Torben

Dato : 11-06-02 17:48

"FeZ" <fez@lovely.spam.stofanet,dk> wrote in message

> Hvor henne på det dump er det lige vi skal se
> de 233 MB ?
> Der står 96 i bunden

Ja, hvordan kan det være der står 96M /2462M ??

:-|

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : FeZ

Dato : 11-06-02 18:05

> Ja, hvordan kan det være der står 96M /2462M ??

Det er formentlig fordi windows har lagt beslag på 96MB af
den totale mængde hukommelse: 2462MB
(Ram + swap-fil). På min står der p.t. kun "156MB/"
altså uden angivelse af total mængde ram - har du
defineret fast størrelse på din swap-fil ?

Det er jo helt fint - 96MB er ikke voldsomt under XP.

Men de 233 leder jeg stadig efter
--
FeZ

Fra : Torben

Dato : 11-06-02 18:17

> (Ram + swap-fil). På min står der p.t. kun "156MB/"
> altså uden angivelse af total mængde ram - har du
> defineret fast størrelse på din swap-fil ?

Ved det ikke, hvor gør jeg det?
Hvor meget burde den være på, når jeg har 1Gb ram?

Tak for dit svar.

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : FeZ

Dato : 11-06-02 18:26

> Ved det ikke, hvor gør jeg det?

Højreklik på "Denne computer" -> "Egenskaber" ->
fanebladet "Avanceret" -> Ydeevne -> Avanceret ->
Under "Virtuel hukommelse" klikkes på skift.
(oversæt selv til engelsk

Her kan du vælge min. og max. for din swap-fil
samt vælge hvor den skal ligge.
Fordelen ved at sætte en fast størrelse
(altså samme str. for min og max) er at du derved
sikrer at det altid er samme område af disken der anvendes
til swap - hvilket minimerer diskdefragmentering

> Hvor meget burde den være på, når jeg har 1Gb ram?

Jeg har altid lært at swap skal være minimum 1½*fysisk ram

Jeg formoder det er fordi der skal være plads til dump af den
fysiske hukommelse hvis maskinen går ned (er det korrekt? Anyone?)

> Tak for dit svar.

Velbekomme da.
--
FeZ

Fra : Torben

Dato : 11-06-02 18:50

> Jeg har altid lært at swap skal være minimum 1½*fysisk ram

Vil det sige at den minimum skal være 2500Mb og Max. 5000Mb?
Det var da meget, eller hva'?

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : FeZ

Dato : 11-06-02 19:07

> Vil det sige at den minimum skal være 2500Mb og Max. 5000Mb?
> Det var da meget, eller hva'?
Jeg tror ikke jeg forstår din udregning

Du har 1GB fysisk ram.
Minimum skal være så være 1½ * 1 = 1.5
(skal er måske så meget sagt - du kan
jo vælge helt at slå den fra. Men hvis
vi skal følge eksemplet fra før, som altså
er det jeg er opdraget med)

Hvis du vil undgå diskfragmentering
- jeg fik vist fejlagtigt skrevet diskDEfragmentering -
sætter du ligeledes max til 1.5.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-06-02 18:00

"FeZ" <fez@lovely.spam.stofanet,dk> skrev....

> Hvor henne på det dump er det lige vi skal se
> de 233 MB ?

Der er nok nogen der kører med lille skærmopløsning

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-06-02 17:59

"Torben" <me@something.int> skrev....

> http://home19.inet.tele.dk/stoddah/index-filer/ram.jpg

Hvad er det for et program du benytter til at måle med? Jeg ville
iøvrigt tage det roligt. Programmet måler tilsyneladende forkert.
Taskmanager fortæller at du benytter 96Mb.

Fra : Torben

Dato : 11-06-02 18:12

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message

> Hvad er det for et program du benytter til at måle med? Jeg ville
> iøvrigt tage det roligt. Programmet måler tilsyneladende forkert.
> Taskmanager fortæller at du benytter 96Mb.

Det hedder CoolMon.
Det kan hentes her:
http://daisyman.arsware.org/coolinfo/

Ok, jeg vil prøve at afinstallere det, og installere det igen. Måske hjælper
dét.

Tak for Jeres hjælp allesammen.

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 21:33

Torben skrev:

> http://neowin.net/bboard/showthread.php?s=&threadid=27949

Takker.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 21:41

FeZ skrev:

> Jeg har altid lært at swap skal være minimum 1½*fysisk ram

Det er også Windows' standardindstilling.

> Jeg formoder det er fordi der skal være plads til dump af den
> fysiske hukommelse hvis maskinen går ned (er det korrekt? Anyone?)

Det kommer an på om Windows er stillet til at lave en dump-fil på
samme størrelse som den fysiske hukommelse, og det er hverken Win2000
eller WinXP som standard. Faktisk er de kun stillet til 64 KB dumpfil
som standard.

Læs evt.:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314482>

Vil du optimere dens størrelse så læs evt. her:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

Madsen.

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-06-02 08:04

> Læs evt.:
> <http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314482>
>
> Vil du optimere dens størrelse så læs evt. her:
> <http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

Alle tiders - tak for det, så blev jeg da så klog.
--
Peter J -aka- FeZ

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 10:27

"Torben" <me@something.int> skrev:

> Jo, det hedder 77.
>
> Tjek denne tråd:
> http://neowin.net/bboard/showthread.php?s=&threadid=27949

Det Theme ser ret interessant ud men alle download links i det
pågældende forum er døde.

Kunne du evt. overtales til at poste temaet i dk.binaer?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 19:08

Morten Bjergstrøm skrev:

> Det Theme ser ret interessant ud men alle download links i det
> pågældende forum er døde.

Ja, desværre.
Jeg tror desværre heller ikke jeg kan bruge det, da tapetet ikke er
større end 1152x864 pixels, men OSX er virkelig kræs for øjnene
efter min mening. Se f.eks. her:
<http://www.wildtofu.com/images/resources/osx/graphic-900.jpg>

Jeg er helt solgt til de her lyseblå scrollbarer og den røde, grønne
og gule knap til at minimere, maksimere, åbne og lukke vinduer med.
<http://www.wildtofu.com/images/resources/osx/business-900.jpg>

WinXP ligner noget katten har slæbt ind ved siden af. (IMHO forstås.)

Madsen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-02 19:21

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Jeg tror desværre heller ikke jeg kan bruge det, da tapetet ikke er
> større end 1152x864 pixels, men OSX er virkelig kræs for øjnene

MacOS X virker helt klart mere gennemført end Windows.

> Jeg er helt solgt til de her lyseblå scrollbarer og den røde, grønne
> og gule knap til at minimere, maksimere, åbne og lukke vinduer med.
> <http://www.wildtofu.com/images/resources/osx/business-900.jpg>

Der findes en del themes med Mac look:

Bla.
http://www.themexp.org/view_info.php?id=377

> WinXP ligner noget katten har slæbt ind ved siden af. (IMHO forstås.)

Enig. Der er lidt "cirkus" over det og det virker ikke ret
professionelt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 19:57

Morten Bjergstrøm skrev:

> Der findes en del themes med Mac look:
>
> Bla.
> http://www.themexp.org/view_info.php?id=377

Det skal jeg vist lige have kigget på.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 17:25

Torben skrev:

> ^^ Screen dump.

Ikke fordi jeg kan hjælpe dig med dit spørgsmål, men hvor har du hentet
det tema henne? Det er Mac-OS X, er det ikke?

Madsen.

Fra : Torben

Dato : 11-06-02 17:39

> Ikke fordi jeg kan hjælpe dig med dit spørgsmål, men hvor har du hentet
> det tema henne? Det er Mac-OS X, er det ikke?

> [...]

Jeg har dog ændret lidt på startknappen, og ikonerne. Enjoy!

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben