MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP er blevet langsom
Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 15:21

Hej

Er der nogen bud på hvorfor en maskine med Windows XP lige
pludselig er blevet utrolig langsom ?
Programmer som før startede op på 2 sekunder, skal nu bruge
4 til 5 gange så lang tid.

Maskinen er en Pentium III 500MHz med 512 MB RAM
og en 80 GB harddisk ( 70 GB ledig plads )
XP blev installeret på den nyindkøbte HD for ca 2 mdr siden
og har kørt upåklageligt indtil for få dage siden hvor problemet
pludselig opstod.

Der er ikke blevet indstalleret nye programmer inden for den
sidste uge, men der blev sat en 40x Plextor brænder i for ca
14 dage siden. Maskinen blev dog først sløv her forleden.

Hvis der er nogen bud på hvad problemet kan være vil jeg
være meget taknemmelig

Mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 15:33

Mogens skrev:

> Er der nogen bud på hvorfor en maskine med Windows XP lige
> pludselig er blevet utrolig langsom ?
> Programmer som før startede op på 2 sekunder, skal nu bruge
> 4 til 5 gange så lang tid.

Det kan være mange ting. Spyware som ligger og sluger ressourcer,
fragmenterede harddisk(e), eller drev som ikke kører med samme DMA-
indstillinger som tidligere.

Grunden til jeg nævner DMA-indstillingerne er følgende:

Madsen.

Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 15:59

On Tue, 11 Jun 2002 16:32:50 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>indstillinger som tidligere.
>
>Grunden til jeg nævner DMA-indstillingerne er følgende:

Jeg skulle selvfølgelig have nævnt at jeg havde læst den post
du henviser til og at disken kører Ultra DMA, så det er nok ikke det.

Der er blevet kørt en defrag og der er blevet tjekket for spyware
med Ad-aware

Men tak for budet

mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 16:14

Mogens skrev:

> Jeg skulle selvfølgelig have nævnt at jeg havde læst den post
> du henviser til og at disken kører Ultra DMA, så det er nok ikke det.

Der må stå mere end blot Ultra DMA.
Hvis disken er en ATA 100 / UDMA Mode 5, hjælper det jo ikke ret meget
at der står f.eks. UDMA Mode 2, for så kører disken kun ATA33 og vil
derfor være noget langsommere.

> Der er blevet kørt en defrag og der er blevet tjekket for spyware
> med Ad-aware

Ok. Så kan det jo ikke være det.
Hvad så med dit Antivirussoftware? Jeg har tidligere oplevet at en
opdatering af Norton Antivirus kan resultere i at alt går i slowmotion.
Godt nok var det på Win98SE jeg oplevede det, men alligevel.

Madsen.

Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 17:15

On Tue, 11 Jun 2002 17:13:48 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Der må stå mere end blot Ultra DMA.
>Hvis disken er en ATA 100 / UDMA Mode 5, hjælper det jo ikke ret meget
>at der står f.eks. UDMA Mode 2, for så kører disken kun ATA33 og vil
>derfor være noget langsommere.

Det er et ældre bundkort ( Asus P2B-F tor jeg nok ) så den kan
desværre max køre ATA33. I Windows står den som Ultra DMA Mode 2.
Er det ikke korrekt så ?

>Hvad så med dit Antivirussoftware? Jeg har tidligere oplevet at en
>opdatering af Norton Antivirus kan resultere i at alt går i slowmotion.
>Godt nok var det på Win98SE jeg oplevede det, men alligevel.

Jeg har selv dårlige erfaringer med Norton, så jeg har skiftet til
Kaspersky's antivirus v 3.0. Den har maskinen kørt med al den
tid der har været XP på den. Jeg har også prøvet at slå AVP
monitor'en fra, så der ikke kørte noget i baggrunden, men igen
uden held.

mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 17:23

Mogens skrev:

> Det er et ældre bundkort ( Asus P2B-F tor jeg nok ) så den kan
> desværre max køre ATA33. I Windows står den som Ultra DMA Mode 2.
> Er det ikke korrekt så ?

Jo, det er korrekt.

> [...]
> tid der har været XP på den. Jeg har også prøvet at slå AVP
> monitor'en fra, så der ikke kørte noget i baggrunden, men igen

Jeg kører også pt. med KAV eller rettere AVP Gold 3.5.133.0 for at være
hel præcis, og jeg kan ikke mærke at den kører i baggrunden. Det kan
jeg derimod hvis jeg installerer version 4.x

Madsen.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 11-06-02 16:39

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen bud på hvorfor en maskine med Windows XP lige
> pludselig er blevet utrolig langsom ?

Min XP kører også langsomt, især under boot.
Det er kommet efter at have ombyttet min 40GB til en 80GB
Den nye HD blev klonet fra den gamle.

Har kigget lidt i indstillingerne.
I enhedshåndtering, under Primær IDE-kanal står der under egenskaber:
Placering 0 (0)
Men i systemoplysninger står der: Startenhed \Device\HarddiskVolume1

Betyder det mon at en leder efter en sekundær harddisk under boot, førend
den booter på den primære?

Erik M. Nielsen - Odense

Fra : dion

Dato : 11-06-02 21:05

Jeg kører på et system meget lig dit. Også for ikke længe siden har jeg
installeret en ny Plextor brænder. I de første dage var jeg så glad for
denne nye brænder at jeg ikke lagde mærke til at min computeropstart tog ca
15 sek mere.
Men ved at se på opstartlistningen på skærmen opdagede jeg en dag at den
spildte al den tid ved at vente på IDE1, hvor jeg har et DVD drev udover
brænderen.
Ved at sammenligne med en anden PC fandt jeg ud af at man undgår det
CDdrevtovtrækkeri ved at sætte jumperne på Cable-select på begge drev.
Nu kommer de slet ikke frem mere på POSTlistningen, men XP har fat i dem
helt normalt.
--------------------------

Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 21:40

On Tue, 11 Jun 2002 22:05:17 +0200, "dion" <kvikpc.snabel@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>denne nye brænder at jeg ikke lagde mærke til at min computeropstart tog ca

Ok, det lyder da interresant, men er det så ikke kun opstarten der er
påvirket ? På min maskine er det f.eks. hver gang jeg skal starte et
eller andet program op. Programmer der før startede op på et par
sekunder tager nu 10 sekunder eller længere før de er klar til brug.

mvh Mogens

Fra : dion

Dato : 11-06-02 21:55

Langsom programstart har jeg ikke oplevet. Desværre: aner ikke hvad det kan
skyldes.