Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon vs Nikon! Hvad skal jeg vælge?
Fra : Dan Risdahl Knudsen

Dato : 11-06-02 13:44

Jeg står og skal købe digitalkamera og har set på følgende modeller:

Nikon Coolpix 885 og 995

Canon Powershot S40 og G2

På Fotokritik.dk er det mest anvendte Nikon 995 og alle kameraer set meget
fine ud i spec.

Nogen erfaringer meninger ??

MVH

Dan

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 11-06-02 14:34

Dan Risdahl Knudsen wrote:
> Nikon Coolpix 885 og 995
> Canon Powershot S40 og G2

> Nogen erfaringer meninger ??

Jeg tror at kameraerne stort set kan det samme, hvis du er vant til
Canon så vil det være lettest for dig at betjene Canons digitale
modeller og vice versa...

Jeg er jublende begejstret for mit nye Canon, men det hjælper dig ikke
ret meget

Jeg må dog sige at jeg ikke har hørt historier om Nikons service som
svarer til de (skrækhistorier) som vi har hørt om Canon, men _aner_ ikke
om det er fordi
1) Nikon-brugerne ikke selv kunne finde på at rode med firmware
2) der er 4 gange så mange digitale Canon-brugere og derfor større
potentiale for at høre om problemer (vi hører aldrig om alle dem som har
fået god service!)

eller noget helt tredje.

Du har sikkert nærlæst diverse reviews på stevesdigicams, dpreview og
dcressource?

mvh

Jesper Brunholm

--
Husk at skrive hvor grejet er - jeg har skrevet postnummer i fra-felt.
Luk for de varme varer - giv og forlang kvittering!

Fra : J.B.T

Dato : 11-06-02 15:17

[snip]
> 1) Nikon-brugerne ikke selv kunne finde på at rode med firmware

Jeg har da adskillige gange opdageret firmware i min Nikon Coolscan med
stort held...

/Jakob

Fra : Flemming

Dato : 11-06-02 15:24

Hejsa

Jeg har selv næsten lige købt et Nikon 995.
Jeg er meget glad for det og det tager nogle rigtigt gode billeder.
Jeg købte det fordi man kan få rigtigt meget xtra udstyr til det
(zoom linser osv...) og fordi man kan indstille næsten alt manuelt.

Jeg var selv meget i tvivl om hvilket kamera jeg skulle købe men valgte
Nikon pga jeg har læst meget godt om det og fordi der er så fantastisk mange
indstillingsmuligheder

Yderligere har jeg fået fat i Novas eBook om Digital Photography With Nikon
995
og den er fyldt med forklaringer´/ tips /tricks etc om kameraet.

Det eneste RIGTIGT dårlige ting jeg har at KLAGE over er
at kameraet ikke tager almindelige batterier. Man skal købe Nikons
egne batteriklump til den nette sum af 400 spir...goddammm..det er for
dårligt...

hygge
flemming

ps.: Yderligere har jeg erfaret en lille sjov ting Jeg har en
kikkert 8x20 og
den kan jeg faktisk koble foran kameraet og så kan jeg tage billeder
med 32 x Zoom...
dog en lille smule sløret....jeg kan simpelthen ikke holde kameret
rolig (mangler stativ)

Fra : G. Nielsen

Dato : 13-06-02 19:46

"Flemming" <utrolig@fedt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
billeder
> med 32 x Zoom...
> dog en lille smule sløret....jeg kan simpelthen ikke holde kameret

Flemming skriver, at han har fået fat i
Novas eBook om Digital Photography With Nikon 995
Kan bogen købes i Danmark, og hvad koster den ??
mvh. Gunnar Nielsen

Fra : Flemming

Dato : 13-06-02 20:18

Jeg ved ikke hvad den koster. eller om den kan købes i DK.
Jeg havde en god ven som "lånte mig den

hygge

Fra : Kim Aagaard

Dato : 12-07-02 03:50

Flemming wrote:

> [...]
> at kameraet ikke tager almindelige batterier. Man skal købe Nikons
> egne batteriklump til den nette sum af 400 spir...goddammm..det er for

Hej Flemming
Jeg er meget glad for at min Coolpix 995 bruger li-ion batteri. Det
er aldrig gået tør for strøm, så jeg ved ikke hvor mange billeder det
kan klare på en opladning, men det er noget over 100.
Det har lige været udlånt i to dage og taget over 900 billeder. Li-ion
batteriet blev tømt to gange, og resten er taget med et litium batteri
hvor der stadig er strøm på.
Så hvis du gerne vil slippe for at lade op, eller skal på ferie uden
lader, skal du bare finde et billigt litium batterier...

Mvh. Kim

Fra : KASO

Dato : 13-06-02 16:05

"Dan Risdahl Knudsen" skrev d. 11-06-02 13:44 dette indlæg :
> [...]
>
> Nikon Coolpix 885 og 995
>
> Canon Powershot S40 og G2
>
> På Fotokritik.dk er det mest anvendte Nikon 995 og alle kameraer set

Jeg har selv set på de pågældende modeller (men har endnu ikke valgt).
Der er nu et nyt Nikon på vej - Coolpix 4500, der afløser 995. 4 Mpix og
vejl. udsalgspris på 7.495,- kr. jvf. importørens hjemmeside. Det skulle
komme i butikkerne indenfor 1 måned.

Et andet alternativ jeg har set på er Minoltas Dimage S404, der får
ganske gode anmeldelser - og til en forbavsende lav pris. Leica er også
på vej med et 4Mpix kamera (der denne gang ikke er et nyt klistermærke
på et Fujikamera, men egetudviklet sammen med Panasonic) til omkring
eller under 10.000 kr. På papiret lyder det interessant (de lover f.eks.
at det skulle være meget hurtigt (reaktionstid)) - men endnu har jeg
ikke set nogen test.

Umiddelbart hælder jeg dog selv mest til G2/Nikon 4500 grundet
muligheden for ekstern blitz (og evt. genbrug af blitz fra mit Nikon
SLR). Leica kan også være interessant - men ligger i den dyre ende!

Det gav dig desværre ikke noget svar - men flere muligheder. Husk at
chekke tests for at se styrker og svagheder ved de enkelte kameraer.
Ingen af dem er desværre perfekte - man må derfor prioritere!

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-06-02 10:34

Via de flg. links kan du finde alle de fotos, der er nødvendige for
sammenligninger.
http://www.dpreview.com/,
http://www.megapixel.net/,
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html,
http://www.imaging-resource.com/
Nogle billeder taget med mit Canon G2 findes her
http://megapixel.dk/brugere/visbruger.php?id=48 (første og to sidste
albums).
Mvh,
Hans