Alger!!!!
Fra : Jesper Knudsen

Dato : 11-06-02 12:16

Hejsa NG

Jeg har fået alger i mit akvarie. Jeg tror det er den slags der kaldes
trådalger. Hvad gør jeg ved det? Findes der en fisk der lever af den slags?

Mvh Louise

Fra : Mudj@

Dato : 11-06-02 12:22

Ja. Køb 5-6 stk. Siamesisk Algeæder (Crossocheilus siamensis ). De tager de
fleste alger på planterne. Til bundlaget vil en Pterygoplichthys gibbiceps
(sugemalle) være yderst effektiv. Men disse kan blive ret store.

Håber det hjælper!

Morten

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 11-06-02 12:35

Hejsa
Tusind tak for svaret.

Siamesisk algeæder? Er de til at få fat i? Har aldrig set dem nogen steder.

Mvh Louise

Fra : Søren Steffensen

Dato : 11-06-02 13:46

Har disse fisk og mener ikke de er ret effiktive mod alger ! har fornylig
købt nogle amano rejer også kaldet alge rejer. Disse er meget mere effektive
efter min mening. En anden ting man skal være opmærksom på med Siamesisk
Algeæder er at der er mange forskellige arter og det kun er sjældent det er
den algeædende der er til salg....

--
SOS icq: 102169245

Fra : Mudj@

Dato : 11-06-02 18:25

Jeg tror det er smag og behag. Jeg har 6 siamesiske algeædere gående i mit
akvarium, og det fungerer perfekt. Men det er korrekt at der er nogle
"falske" algeædere på markedet. Disse skulle efter sigende være ligeså gode,
bare lidt mere aggressive!

Så vidt jeg ved kan man kende den "ægte" vare på den sorte vandrette
aftegning den har fra hale til hoved.

Amano Rejer? Den har jeg ikke hørt om. Hvor kan man købe sådan nogen i Århus
området?

- Morten

Fra : Søren Steffensen

Dato : 11-06-02 22:36

her er lidt info http://users.skynet.be/caridina-japonica/ og de er ret
sjove at se på !

--
SOS icq: 102169245

Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 12-06-02 10:05

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> her er lidt info http://users.skynet.be/caridina-japonica/ og de er ret
> sjove at se på !

De ser rigtigt sjove ud. Er der nogen der ved hvor de kan skaffes i
Århusområdet?

VH. Benjamin

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-06-02 20:59

> [...]
>
> Jeg har fået alger i mit akvarie. Jeg tror det er den slags der kaldes
> trådalger. Hvad gør jeg ved det? Findes der en fisk der lever af den

Hej Louise.
Ikke køb siamesiske algeædere. Chancen er enormt stor for at du kommer hjem
med en flok med Flying fox - og de er ikke noget særlig at have i akvariet
efter et stykke tid. De kan nemlig finde på at tage føde på lige netop det
du ikke vil - nemlig de andre fisk. De er nogle rigtig grimme nogle, da de
ret og slet bider hul på offeret og spiser fisken levende.
Hvis du vil finde ud af forskelden på den siamesiske algeæder og de andre,
så kan du jo gå ind på sider, såsom The Krib (kan ikke lige huske adressen),
eller andre sider. Der findes en oversigt over hvad som egentlig er hvad.
Nå men over til Den andre fisken - gibbicepsen :)
Dette er en utrolig flot fisk, men den kræver at du har et ret stort
akvarie, med masser af bundflade. Og den spiser ikke trådalger i det hele
taget, men derimod de mindre algearter som den finder på sten og på gladset.

Det du må forsøge at gøre i stedet for, er at give algerne en mindre chance
til at blive så framherskende i akvariet. Det kan gøres på flere måder, men
en som jeg har haft held med, er at introdusere mange flere planter end der
var til at begynde med.
Du må også sørge for at hvis du gøder, at du så gør det via bunden, så det
stort set kun er planterne som har glæde af gødningen.
Du må også huske på at for meget eller for lidt lys også har invirkning på
algevæksten. De planter vi bruger i akvariet kommer fra steder hvor nat og
dag er ca lige lange. Dvs at du max skal have lyst tændt i akvariet i 11 -
14 timer (dette er noget som må prøves for at finde optimal lystid for dit
akvarie, det kommer nemlig an på hvor lyst akvariet står)
Andre ting du skal have i tankerne, er foddermængden fiskene får. For meget
fodder kan være med til at der kommer mere næringsstoffer i vandet, og det
er jo det rene guf for algerne.
Held og lykke med "prosjekt algefjerning" :)
Hilsen Ditte

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 12-06-02 22:47

Hej Ditte,

> [...]
> du ikke vil - nemlig de andre fisk. De er nogle rigtig grimme nogle, da de
> ret og slet bider hul på offeret og spiser fisken levende.

Hvor i alverden har du det fra? Flying Fox er, som mange andre dyr
ådselsædere, men de æder først og fremmest plantedele og alger og kunne
aldrig finde på at "angribe" en fisk, medmindre den i forvejen er
dødsyg/døende.

Jeg har Flying Fox gående i flere akvarier sammen med både store (discus) og
små (tetra) fisk - og har aldrig nogensinde oplevet det, du beskriver.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-06-02 00:02

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> wrote in message
> [...]
> ådselsædere, men de æder først og fremmest plantedele og alger og kunne
> aldrig finde på at "angribe" en fisk, medmindre den i forvejen er

Hej Kim.
Flere jeg har været i kontakt med har klaget over fiskens aggressivitet, og
da jeg havde min flok så var der flere af fiskene som endte med sår - inden
jeg nåede at komme af med fiskene. Men dette kan måske skyldes at de var
blevet så store at akvariet i realiteten var blevet for lille i forhold til
antal fisk. De som fik fiskene har så vidt jeg ved ikke haft samme problemer
med dem.
Hilsen Ditte

Fra : Davidsen

Dato : 13-06-02 17:02

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> [...]

til
> antal fisk. De som fik fiskene har så vidt jeg ved ikke haft samme

Mon ikke I taler om to forskellige fisk?
Jeg tror Kims er Epalzeorhynchus kalopterus og Dittes er Gyrinocheilus
aymonieri.
Desværre går begge (og flere andre), hos knap så kompetente akvariehandlere,
under navnet Flying Fox, sugemalle, algeæder osv.
Jeg har ingen erfaring med førstnævnte, men er enig i at sidstnævnte bliver
nogle olme bæster med tiden.

MVH
Davidsen

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 13-06-02 17:40

Hej David,

> Mon ikke I taler om to forskellige fisk?
> Jeg tror Kims er Epalzeorhynchus kalopterus og Dittes er Gyrinocheilus
> aymonieri.

Ja - mine er Epalzeorhynchus kalopterus, men de kan vel knap forveksles? Der
er en rimelig markant forskel på de to fisk...

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Davidsen

Dato : 13-06-02 20:27

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Der
> er en rimelig markant forskel på de to fisk...

Du har fuldstændig ret, men min pointe var også netop at irriterende mange
fisk kaldes Flying Fox, ælgeæder osv. Derfor kan der nemt opstå uenighed om
hvordan denne eller hin art opfører sig...eftersom det ikke altid er samme
fisk.
Jeg vil på ingen måde gøre mig klog på, hvilke fisk du eller Ditte har

MVH
Davidsen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-06-02 20:11

"Davidsen" <Nope@danmark.dk> wrote in message
> "Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke I taler om to forskellige fisk?
> Jeg tror Kims er Epalzeorhynchus kalopterus og Dittes er Gyrinocheilus
> aymonieri.

Hej.
Da jeg købte fiskene gik de under navnet siamesiske algeædere. Det var først
da jeg ved en senere anledning skulle finde det latinske navnet på nogle af
mine andre maller, at jeg fandt ud af at det var den du omtaler som
Gyrinocheilus - også kendt under navnet flying fox.
Og jeg kan da sige mig totalt enig i at mange akvarieforhandlere overhovedet
ikke ved hvad de egentlig sælger. For "misforståelsen" blev nemlig først
opklaret, da det viste sig at de jeg på daværende tidspunkt troede var
Flying fox (viste sig at være otocinclus - kan ikke lige huske resten af
navnet), mens mine siamesiske algeædere var solgt som noget jeg ikke lige
kan komme på, og de som var flying fox, var solgt som siamesiske
algeædere.... Sikke et rod jeg havde med at finde ud af hvad som var hvad :)
Hilsen Ditte

Fra : Davidsen

Dato : 13-06-02 17:04

...glemte lige dette link, vedr. diverse algeædende fisk

http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

MVH
Davidsen

Fra : Henrik Lohse

Dato : 12-06-02 00:07

Hej Louise

Argusfisk er en suveræn fisk til at tage trådalger. Jeg havde selv store
problemmer
med dem på et tidspunkt. Mit akv. var næsten helt fyldt. Så købte jeg to
Argus'er,
og i løbet af 3 - 4 uger var algerne stort set væk. Der er bare lige et
problem med
Argus; de er brakvandsfisk, og derfor vil de formentlig ikke overleve
særligt længe
i dit akvarium (jeg mener at mine holdt i ca. 4-5 måneder).

mvh
Henrik

Fra : J@N

Dato : 12-06-02 08:17

> [...]
>
> Jeg har fået alger i mit akvarie. Jeg tror det er den slags der kaldes
> trådalger. Hvad gør jeg ved det? Findes der en fisk der lever af den

Nu er sommeren kommet og det er årstid for alger, læs artiklen 'Allt om
alger', så ved du alt om alger og hvordan du holder dem nede....

Jan

Fra : J@N

Dato : 12-06-02 08:20

> Nu er sommeren kommet og det er årstid for alger, læs artiklen 'Allt om
> alger', så ved du alt om alger og hvordan du holder dem nede....

Sorry glemte linket:

http://www.simontorp.com/artiklar/alger.html

Jan