MS Windows
briani 27239
2 spørgsmål til Xp guru'er !
Fra : Morten

Dato : 11-06-02 12:35

Hej

1. hvordan beskytter man en mappe med kodeord? det behøves ikke at blive
krypteret, jeg vil blot gerne have adgangen til filerne i mappen beskyttet,
således at den der har kodeordet er den eneste der kan komme ind i mappen.

2. Jeg har 2 hardiske 1 på 80 Gb og på 40 Gb. Jeg bruger den på 80 Gb til
alt muligt og den på 40 til ren opbevaring. Derfor har jeg aktiveret
filkomprimering i Windows XP. fil og mappenavnene er Blå og alt ser
umiddelbart ud til at være ok, men jeg kan ikke se at jeg har fået så meget
som 1 byte mere plads. Nu er disken ikke fyldt op endnu, men hvor meget
"ekstra" plads skal jeg regne med at få ved at enable komprimereing?

på forhånd tak
Morten

Fra : Søren Blom

Dato : 11-06-02 13:26

"Morten" <gruber03@hotmail.com> skrev
> 1. hvordan beskytter man en mappe med kodeord?

Prøv at gå i hjælp, og søg på "mappe password" så bliver du meget klogere

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Richard Thune

Dato : 11-06-02 21:34

"Morten" <gruber03@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
beskyttet,
> således at den der har kodeordet er den eneste der kan komme ind i
klip
Du kan ikke bare sætte password på en mappe, men.
Du skal bruge NTFS og brugere skal logge på med brugernavn og
password så kan den enkelte bruger gøre en mappe privat. Hvis du har
XP pro kan du slå simpel fildeling fra og så kan der indstilles
rettigheder ned i mindste detalje.
MVH Richard Thune

Fra : Mikkel Rømer Jespers~

Dato : 11-06-02 21:48

hej

svar på spørgmål 2:

Det kommer an på hvordan du laver din opbevaring, hvis du har zippet eller
på anden måde komprimeret dataerne i forvejen, så har du ikke vundet noget,
nogengange tværtimod, filerne bliver større. Hvis du derimod har mange små
filer liggende i diverse mapper så kan du godt spare plads med xp's
komprimering, der hvor du nok ville spare mest plads er hvor du har dine
programmer du har installeret (typisk på C-drevet) Microsoft Windows har
nemlig en tildens til at fylde ret meget.

Så hvis du i forvejen pakket med et komprimerings værktøj alá Winzip så er
det helt unødvendigt at bruge xp's interne funktion.

---
Hilsen
Mikkel

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 12-06-02 16:24

> Nu er disken ikke fyldt op endnu, men hvor meget "ekstra" plads skal jeg
regne med at få ved at enable komprimereing?

Intet. Filerne er komprimeret, men du skal bruge den oprindelige HD-plads,
fordi når filerne skal bruges, skal de udpakkes først.

Så kommer 1 million kr. spørgsmålet: Hvorfor så komprimere?
Tjah..... spørg Bill

Mv. Flemming Nielsen