Ernærngsrigtig sammensætning af Cichlide f~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-02-01 18:55

Hej NG!

I dag har jeg været ved at eksperimentere med lidt "hjemmebryg". Det kom til
at bestå af følgende: Ca. 250 g. spinat, 200 g. rødspættefilet, 200 g. ærter
og 150 g. rejer. Det hele blev kogt og kørt gennem kødhakkeren. Jeg har
frosset det ned i poser, som er presset flade.
Jeg har lidt svært ved, at vurdere om det er en korrekt ernæringsmæssig
sammensætning med hensyn til fordelingen af fedt, protein og kulhydrat. Er
der nogen der har erfaringer med hjemmelavet mad til cichlider?

Jeg har i ovenstående opskrift valgt at bruge dybfrost-rejer. Kunne jeg have
brugt rejer i lage, der er jo konserveringsmiddel i?
Jeg havde ellers planer om at stryge dem selv, men min pengepung ragte ikke
til Waders i denne omgang :-/ Er der nogen af jer der har gjort den slags og
ved hvornår det bedste tidspunkt er?

Mvh. Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 00:31

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
> [...]
ikke
> til Waders i denne omgang :-/ Er der nogen af jer der har gjort den slags

Efter min vurdering så er der alt for meget animalsk protein i foderet.
Sæt indholdet af fisk ned til det halve og kom 3 gange så mange ærter i.
Det er ikke nødvendigt at koge foderet, det er nok at blende det.
Har du tilsat noget geleringsmiddel?? Ellers duer det desværre ikke til
så meget
for nå du tør det op vil det bare blive en smuldret masse.
På aquarium malawis hjemmeside er der en opskrift på rejemix, den bruger
jeg selv
og har modiciferet den lidt. Jeg tilsætter 250 gr. spinat også.

Med hensyn til rejer så er det hele rejer med skal du skal bruge. De er
noget dyrere,
men det er til at betale sig fra i Netto. Desværre er det ikke altid de
har dem.

"Min" opskrifr på rejemix lyder:
400 gr skalrejer
600 gr ærter
250 gr spinat
20 gr. muslinger. Der bruger jeg muslinger fra dåse.
4 blade husblas

Resten af proseccen kan I læse jeg til hos
http://www.aquariummalawi.se/

Dog varmer jeg det hele op i microbølge ovn, istedet for at lade
blenderen køre.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-02-01 10:14

> [...]
>
> Resten af proseccen kan I læse jeg til hos
> http://www.aquariummalawi.se/
>
> Dog varmer jeg det hele op i microbølge ovn, istedet for at lade

Hej Carsten!

Tak for dit svar.

Ja, det tænkte jeg jo nok, at der var for meget animalsk protein! Den
opskrift jeg har skelet lidt til ville dog komme til at indeholde mere
endnu, hvis jeg havde rettet mig fuldstændigt efter den. Det var en jeg
fandt i "Cichlider fra hele verden" af Larsen og Ingemann Hansen.

Kan man godt fryse noget med husblas i? Det synes jeg ikke passer med mine
erfaringer fra "menneskekøkkenet".

Med hensyn til de hele rejer, føler jeg rigtig at jeg har kvajet mig.
Selvfølgelig, det er jo indlysende!

Mvh. Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 10:50

> [...]
> endnu, hvis jeg havde rettet mig fuldstændigt efter den. Det var en jeg
> fandt i "Cichlider fra hele verden" af Larsen og Ingemann Hansen.

Det kan da godt være at hvis du holder nogle syd og mellem amerikanske
ciklider
at du skal bruge meget mere animalkse proteiner, men du er jo hoppet på
Malawi vognen.

> Kan man godt fryse noget med husblas i? Det synes jeg ikke passer med mine
> erfaringer fra "menneskekøkkenet".

Det kan godt være at udseende ikke vil stå helt mål med opskriften hvis du
lavede f.eks
en dessert, men i dette tilfælde er udseende jo underordnet.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-02-01 10:48

> Det kan da godt være at hvis du holder nogle syd og mellem amerikanske
> ciklider
> at du skal bruge meget mere animalkse proteiner, men du er jo hoppet på
> Malawi vognen.

Ja, du har jo ret. Mere grøntfoder må der til.

> Det kan godt være at udseende ikke vil stå helt mål med opskriften hvis
du
> lavede f.eks
> en dessert, men i dette tilfælde er udseende jo underordnet.

Nej,nej,nej.......jeg er overbevist om at MINE fisk ikke vil tage til takke
med den slags sjusk........heheh. Ja, og du har jo igen ret.

Renate

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-01 10:58

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

Ja, jeg er også hoppet på det frosne vådfoder (tak, Carsten) - og finder at
det er fremragende.

Det går glimrende, blot er det vigtigt at blandingen er godt varm, når du
rører den smeltede husblas i. Når jeg har været rigtig heldig/dygtig, er
geleringen så effektiv, at det faktisk er noget af det renligste foder jeg
har prøvet. Geleen holder effektivt fast i det svæv, der ellers frigøres.

En lille detalje: Jeg tilsætter et par knuste vitamin/mineraltabletter til
hver portion. Jeg ved ikke hvor afgørende det er, men da jeg køber dem i
supermarkedets dyreafdeling (hunde) strækker en portion til flere år, så det
betyder ikke alverden.

mvh
Jan

Fra : Brian Christensen

Dato : 11-02-01 12:05

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hver portion. Jeg ved ikke hvor afgørende det er, men da jeg køber dem i
> supermarkedets dyreafdeling (hunde) strækker en portion til flere år, så

Hej

Jeg laver også selv mix, men har endnu ikke brugt muslinger, primært fordi
jeg ikke har kunne finde frosne hel, men man kunne måske prøve at bruge dem
i dåse. Desuden har jeg været i en helsekost butik og købe nogle kapsler med
ren spirulina i, som jeg så ligeledes blander i ca.10-15 g til en portion af
..

det er helt sikkert noget de kan li!!!

mvh.
Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 15:17

Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en
> [...]
med
> ren spirulina i, som jeg så ligeledes blander i ca.10-15 g til en portion

Hvad koster de kapsler og hvor meget er der i hver kapsel.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 11-02-01 17:13

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med
> af

> Hvad koster de kapsler og hvor meget er der i hver kapsel.

Hej

En æske med 180 kapsler koster 85 kr det jeg har hedder Unik Spirulina
kapsler fra noget der hedder Natur Drogeriet. Der er 420 mg i en kapsel.

Brian