Sumpskilpade
Fra : Nikolaj Christoffers~

Dato : 11-06-02 10:52

Hejsa

Jeg har en sumpskilpade som er ca. 15 år. Det seneste år har den
tilbragt mere og mere tid udenfor akvariet.

Spørgsmålet er om jeg rent faktisk behøver et akvarie til skilpaden? I
øjeblikket spiser den kun i akvariet og så gidder den ellers ikke være
der mere. Kunne jeg nøjes med at "bade" den igang imellem eller hvad?

vh. Nikolaj

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-06-02 17:03

In article <3d05c832$0$57941$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Nikolaj Christoffersen <nikolaj@privat.dk> wrote:
> [...]

> øjeblikket spiser den kun i akvariet og så gidder den ellers ikke være
> der mere. Kunne jeg nøjes med at "bade" den igang imellem eller hvad?

Det lyder underligt. Jeg går ud fra det er en rødøret terrapin.
De plejer altid at ville være i vandet, og er normalt meget sky
på land. Men den er måske efterhånden blevet så vant til
omgivelserne uden for akvariet at den føler sig tryg. Lidt langt
ude, synes jeg dog!

Men en ting er sikkert. Den kan kun spise i vandet. De er ude af
stand til at spise på land. De kan ta' maden på land, men skal i
vandet for at sluge det. Så du skal selvfølgelig ha' et akvarie
til den.

Har den lagt æg nogensinde? Det kan være den forlader vandet for
at finde et læggested. I så fald må du ha' en kasse med sand
eller lignende som er tilpas fugtigt og varmt. De kan godt lægge
æg uden at have 'datet' med en han.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk