fejlfri fysik
Fra : Holm

Dato : 11-06-02 10:12

Hej derude
Jeg kan godt blive en smule bekymret.........
Jeg sidder og tænker på om vi skulle begynde at røngtenfotografere vores
babyer.....for at se om der var "risiko" for at de havde løse hofter således
at vi kunne indrette fremtiden efter det!!
Ja , jeg spøger lidt nu , men jeg tror der er mange hunde-ejere der er
unødvendigt nervøse for om deres hund har dårlige hofter og løse ledbånd
osv.
Mange hunde har HD i forskellige grader og jeg kender virkelig mange af
disse som lever ganske normalt og længe og smertefrit.....!!
Det må være ret forvirrende med alle disse forskellige meldinger man
modtager fra dyrlægen , DKK eller andre hundefolk...og jeg forstår da
udmærket at når man har betalt mange penge for en hund, så vil man gerne
have en form for garanti....
Men det giver livet bare ikke..garantier ! Hverken med dyr eller
babyer...:0))

Jeg synes bare at det kan blive for meget med alle de undersøgelser og
"formodninger " og al den bekymring.....
Det er jo en skam at folk som dig Poul Erik Rise, får to forskellige
resultater af fagfolk...det er lige til at blive forvirret over.
Hvis du prøver en tredie dyrlæge siger han måske noget helt andet!!!
Det er lige det jeg mener, med at man kan blive så fokuseret på at skue ud i
fremtiden, at nutiden bliver væk...og det er kun den vi har..ikke??

Jeg mener at vi desværre overser " naturens gang" og vil gribe ind i alting,
altid, for at kunne tage beslutninger på forhånd, eller returnere
"dårlige-fejl-hvalpe"
ligesom vi sorterer "misfostre" fra , og søger det perfekte!

Så blev det et langt indlæg igen......:0))

De venligste hilsener
Holm

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 11-06-02 10:31

dortheholm@tdcspace.dk writes:
>Det er jo en skam at folk som dig Poul Erik Rise, får to forskellige
>resultater af fagfolk...det er lige til at blive forvirret over.
>Hvis du prøver en tredie dyrlæge siger han måske noget helt andet!!!

Billederne bliver sendt til USA og vurderet der, så det var de samme
dyrlæger der vurderede billederne både første og anden gang.

>Det er lige det jeg mener, med at man kan blive så fokuseret på at skue
>ud i
>fremtiden, at nutiden bliver væk...og det er kun den vi har..ikke??

Lidt filosofisk måske, men jeg er ikke helt uenig med dig

> [...]
>"dårlige-fejl-hvalpe"
>ligesom vi sorterer "misfostre" fra , og søger det perfekte!

Men det er jo ikke naturens gang. Nogle af de "misfostre" vi laver, er jo
menneskeskabte, og når det er os der laver fejlene, så bør vi vel også
bøde på dem igen. Eller skal vi heller ikke gribe ind overfor forurening?

>Så blev det et langt indlæg igen......:0))

Jeg ser ingen problem i lange indlæg, sålænge de ikke sviner andre til, og
i øvrigt er udtryk for fornuftige holdninger (uanset om jeg er enig i dem
eller ej)

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Holm

Dato : 11-06-02 12:51

"Poul Erik Rise /SID" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b043a69fa3b9aca00f2647415.43a6cb8@net.dialog.dk..
..
> dortheholm@tdcspace.dk writes:
> Billederne bliver sendt til USA og vurderet der, så det var de samme
> dyrlæger der vurderede billederne både første og anden gang.

Nå da....ja så er der vel ikke noget at komme efter der...men det da hurtigt
at tingene ændrer sig...???

> Lidt filosofisk måske, men jeg er ikke helt uenig med dig

Takker

> Men det er jo ikke naturens gang. Nogle af de "misfostre" vi laver, er jo
> menneskeskabte, og når det er os der laver fejlene, så bør vi vel også
> bøde på dem igen. Eller skal vi heller ikke gribe ind overfor forurening?

Ja , det har du ret i...og jo vi skal tage ansvaret for det og straks holde
op med at skabe disse "misfostre"......
og jo da!! Forurening skal vi også gøre noget ved!!!

Holm på en regnvejrs dag....

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-06-02 08:31

Hej Holm

Tillad mig lige at indskyde at der er en voldsom stor forskel på hundehvalpe og
menneskebørn! Uanset hvad folk ellers måtte mene og sige om sagen. Man kan og
bør naturligvis holde meget
at sine hunde, og jeg holder da også meget af min, men den er ikke mit barn!

Dernæst kan jeg kun give dig ret i at livet ikke giver garanti. Men det betyder
jo ikke at en
kennel ikke kan gøre det. Sidst jeg købte hund, købte jeg af en kennel som
garanterede at
hunden var fri for HD og kunne avlskåres. Hvis dette ikke var tilfældet, kunne
vi hente en ny
hund. Nu er det faktisk faldet således ud at hunden ikke kan avlskåres på grund
af pelsfejl,
og derfor kan vi nu kvit og frit hente en ny hund når vi får lyst til at have en
hund mere eller når
den første dør af alderdom.

Garantien og det at vi udnytter garantien, betyder jo ikke at vi ikke har
knyttet os til hunden
og derfor bytter den, men det betyder at kennelen vedkender sig et ansvar og
viser at
den tror på sine egne produkter! Hvis alle kenneler havde en sådan politik ville
de dårlige
opdrættere start gå konkurs eller miste interessen for at sælge hunde, da alt
for mange købere skulle have en hund mere.

Til sidst vil jeg gerne spørge dig om du overhovedet ikke vil anerkende
selektering som et
middel hvorpå man kan præge hunde? og skal man blot ignorer HD som sygdom og så
sige at
nogle får det, mens andre ikke gør?

Mvh
Kim

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 13-06-02 08:53

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
grund
> af pelsfejl,
> og derfor kan vi nu kvit og frit hente en ny hund når vi får lyst til at

Hej
Kan I frit og kvit hente en ny hund?
De Eneste garantier jeg har hørt om, er at man kunne få hvalpen byttet med
en ny hvis der var fejl, eller at den blev aflivet pga noget invaliderende.
Er det normalt inden for den race du har at I bare kan hente en ny når den
gamle er død.
Inden for Beagler mener jeg at man kan vælge at beholde den gamle (og få en
del af købssummen refunderet) eller man kan aflevere hvalpen tilbage og få
en ny.
Dette er altså ikke ment som kritik men jeg synes bare det er ekstremt godt
vilkår, opdrætteren har jo også brugt penge på stamtalve og foder m.m.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Bjergskoven

Dato : 13-06-02 09:52

> [...]

en
> del af købssummen refunderet) eller man kan aflevere hvalpen tilbage og få

Hej Benedikte

Når du sælger en hvalp, gælder købeloven og du har 2 års reklamationsret.
I princippet må du give køberen alle de garantier, du kan stå inde for, og
du må selvfølgelig gerne stille køber bedre end købeloven foreskriver.

Hvis du køber en hvalp til et bestemt formål feks. til jagt, så er du
berettiget til en kompensation hvis hunden er skudræd.
Hvis du køber en hvalp til udstillingsbrug og den ikke kan udstilles pga. af
en eksteriørfejl, så er du også berettiget til en kompensation.

Hvad kompensationen skal bestå af, kan du jo aftale på forhånd i
købskontrakten.Det kan enten være i form af et beløb retur eller en
erstatningshvalp, hvis "fejlen" på den købte hvalp berettiger hertil.
Det er jo tilfældet hvis hvalpen feks.har en sygdom, der gør at den skal
aflives.

Der er faldet mange afgørelser hos DKK om disse ting og de danner
selvfølgelig præcedens for fremtidige sager.

Der er ikke bestemte regler for de enkelte racer.

Jeg vil give dig ret i ,at det er en god garanti den pågældende kennel har
givet Kim,men hvis hunden skulle bruges til avl og ikke kunne, på grund af
en fejl, så er kennelen faktisk i følge lovgivningen pligtig til en
erstatning,som jo også kunne have været et kontant beløb.

Hilsen

Merete

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 13-06-02 15:56

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

> [...]

> I princippet må du give køberen alle de garantier, du kan stå inde for, og
> du må selvfølgelig gerne stille køber bedre end købeloven foreskriver.

Det er korrekt

> [...]
af
> en eksteriørfejl, så er du også berettiget til en kompensation.

Ja

> [...]
> en fejl, så er kennelen faktisk i følge lovgivningen pligtig til en
> erstatning,som jo også kunne have været et kontant beløb.

Det kan jeg godt forstå, men det jeg ikke forstår er at han kan hente en ny
hund efter den gamle er død, det er simpelthen en garanti der overgår alt
andet jeg har hørt (men kan da hun ønske Kim tillykke) For hvis du som køber
alligevel vælger at beholde hunden på trods af en fejl, så har du jo fået en
familiehund, og det har da også en værdi. At der så skal betales en kontant
erstatning, eller det kan aftales at næste hund skal være til halv pris.

Jeg er udemærket fra mit fritidsjob bekendt med købeloven (selvfølgelig ikke
i alle detaljer). Hvis du køber et fjernsyn og der er en defekt, eks at
tekst-Tv ikke virker så skal du jo aflevere det gamle tv tilbage, eller du
kan få det til nedsat pris. Jeg har aldrig hørt om at du kunne beholde det
til det selt ikke kunne mere, og så få et nyt.

På den anden side så viser den garanti kennelen har givet Kim, at de står
inde for det de laver, hvilket er meget positivt. Det viser da at
opdrætteren er meget seriøs i sit arbejde med racen, og kun ønsker at avle
sunde og racetypiske hunde.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 08:19

Hej Benedikte

Nej, det er desværre ikke alle rottweilerkenneler som er så ansvarlige, men der
hvor vi har handlet er de hvilket også var medvirkende til at det var der vi
handlede.

De fleste kenneler har en politik med at man kan få refunderet en del af beløbet
eller bytte hunden, men som de sagde da vi hentede Sally, så har de jo absolut
ingenting at bruge en returhund til og de må derfor bekoste en aflivning på
eventuelle returhunde. Grunde til at mange kenneler giver byttegaranti er at det
er forholdvist risikofrit - få vil jo af med en hund som de har haft i en
periode og knyttet sig til.

Lad mig derfor blot opfordre til at flere hvalpekøbere stiller ligende krav til
opdrætterne og så er det for så vidt lige meget om man skal af med 6, 8 eller
10.000. Under alle omstændigheder er det meget billigere end hvis den skulle til
dyrlæge i tide og utide.

Mvh
Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 17-06-02 13:17

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
absolut
> ingenting at bruge en returhund til og de må derfor bekoste en aflivning

Hvis hvalpen har det man kalder en ordinær mangel, har køber ret til et
prisnedslag på mellem en 1/4 og 1/2 delen af købesummen.

Hvis hunden har en væsentlig mangel har køber ret til enten at få op til
halvdelen af købesummen tilbage eller at ophæve købet og returnere hvalpen
og få købesummen refunderet.

Opdrætteren kan altså ikke bestemme om de vil have hvalpen retur, hvis køber
vælger dette, når det drejer sig om en væsentlig mangel.

Grunde til at mange kenneler giver byttegaranti er at det
> er forholdvist risikofrit - få vil jo af med en hund som de har haft i en
> periode og knyttet sig til.

Opdrætteren har ingen ret til at levere en erstatningshvalp istedet for at
betale købesummen tilbage.Det er køber der bestemmer.
Så byttegarantien er et blot et tilbud som køber kan afslå.

> [...]
eller
> 10.000. Under alle omstændigheder er det meget billigere end hvis den

Jeg synes det er fint at stille krav til opdrætterene om avl på sygdomsfrie
hunde, god prægning osv. Men i sidste ende er vi som opdrættere ikke
Vorherre og selv med de bedste intentioner, kommer der hvalpe med diverse
fejl og mangler, nogle mere betydningsfulde end andre.

Hvis man har fået en hvalp, med en fejl der giver ret til en refusion af en
del af købesummen, kan man jo diskutere hvad et kontant beløb kan betyde.
Man er jo stadig glad for sin hund og vil sikkert ikke af med den, og de
penge man har fået, er jo kun et plaster på såret.

Hilsen

Merete

..

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 15:12

Hej Merete

Som du mere end antyder foregår der meget fusk med hundehandel, og det skyldes
nok for
en stor dels vedkommende at for få mennesker er deres rettigheder bevidst.
Imidlertid skal
det nok også nævnes at køber altid kan stilles bedre end købeloven foreskriver
hvilket jo må
siges at være tilfældet her da de færreste er interesseret i at aflevere den
hundehvalp som de
har haft inden for deres døre i en periode.

I dette tilfælde tror jeg nok de fleste ser det som en ekstra gode at man ikke
skal
tilbagelevere hvalpen i tilfælde af væsentlig mangler, men selvfølgelig kan man
godt gøre det.
Kennelen kræver det bare ikke! Håber det udrydder alle misforståelser.

I øvrigt må jeg heller tilføje at jeg ikke forventer at opdrætteren forudser
alle hundens
egenskaber, blot synes jeg det er rimeligt at opdrætteren påtager sig en
væsentlig del af
ansvaret. Det skulle vel heller ikke være noget problem hvis man laver et
ordentligt produkt.

Mvh
Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 13-06-02 09:25

> Nu er det faktisk faldet således ud at hunden ikke kan avlskåres på >grund
af pelsfejl,

Hej Kim

Jeg er blot nysgerrig. Hvad var det for en pelsfejl, der gjorde, at hunden
ikke kunne avlskåres ?
Det lyder alvorligt ?

Hilsen

Merete

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 08:39

Hej Merete

Alvorligt, ja, jo, det kan man måske godt sige. Vi købte en Rottweiler, men det
blev langhåret - lidt i retningen af en berne senne. Det skyldes at Rottweileren
er lavet af de hyrdehunde romerne havde med over alperne og en lokal, nu uddød
senne. Farverne fik de fra den ene race og hårlængde fra den anden ... tror jeg
nok. Rotterne må imidlertid stadig bære på "langhårsgenet" da det hænder at
enkelte bliver langhåret som vores.

I USA dyrkes den langhårede rottweiler i øvrigt som selvstædig race har jeg
ladet mig fortælle;

http://www.msu.edu/~silvar/Katie.htm
http://www.rottsacrosstexas.com/rarerotts.html

Hvis du er nysgerrig skal jeg gerne sende dig et digitalbillede af Sally.

I øvrigt er det måske lige på sin plads at sige at Sally på ingen måde lider
under det. Det giver ingen sundhedsmæssige problemer og jeg tror ikke de andre
hunde i hundeskoven og på træningspladsen driller hende. Hun er bare i højere
grad vinterudgaven af Rottweileren.

Mvh
Kim

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 13-06-02 09:12

Ligesom de fleste (alle) hunderacer er blevet fremavlet ved at selektere
forskellige sindelag, farver, anlæg, højder oma. er vi efterhånden nået
dertil, hvor vi begynder at selektere på de "skjulte" anlæg inden for
den enkelte race. Og heldigvis da. De fleste hunderacer er pga. søgen
efter bestemte karaktertræk blevet indavlet i uhyggelig grad (alm.
anvendt genetik), men det har desværre også betydet, at nogle mindre
heldige anlæg er kommet til udtryk, som f.eks. HD. Jeg mener, at man som
hundeejer og avler har et ansvar for at den enkelte race er så sund som
overhovedet mulig, og at man avler væk fra arvelig sygdomme. Der er stor
forskel på mennesker og dyr i denne sammenhæng. De fleste hunde har ikke
noget at skulle have sagt mht. valg af mage, hvorimod mennesket da
heldigvis ofte har en smule at skulle have sagt
Mvh.
Torben