Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
knoll?
Fra : Jacob Langvad Nilsso~

Dato : 11-06-02 09:27

jeg har lige investeret i ole linds tilsyneladende fremragende photoshop-bog
(My Way). heri omtaler han programmet KNOLL til kalibrering af skærmen til
photoshop. er der nogen af jer der kender det (knoll, altså ;)?

hvilke erfaringer har i gjort jer med programmet? det skulle virke bedre end
adobe gamma. passer det?

mvh / jacob

www.jacoblangvad.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 13:44

Jacob Langvad Nilsson skrev:

> [...]
> photoshop-bog (My Way). heri omtaler han programmet KNOLL til
> kalibrering af skærmen til photoshop. er der nogen af jer der

Så vidt jeg ved, så fulgte Knoll Gamma med til de første versioner*
af Photoshop til mac, men ikke til pc. Siden blev den afløst af Adobe
Gamma som nu kører på begge platforme. Nogle foretrækker så stadig
Knoll Gamma. Den ser sådan her ud: <http://www.jsgrove.com/calib2.htm>

*Op til version 4 mener jeg. Fra og med version 5 hed det Adobe Gamma.

> hvilke erfaringer har i gjort jer med programmet? det skulle virke
> bedre end adobe gamma. passer det?

Det er vel mere eller mindre smag og behag. Uanset hvad, så kan en
visuel kalibering, som både Adobe Gamma og Knoll Gamma jo er, - aldrig
bliver så god som en kalibering og profilering vha. et colorimeter, men
både Adobe Gamma og Knoll Gamma er tilstrækkelig til de flestes behov.
Det kommer lidt an på hvad du skal bruge dine billeder til. Er det
prof. tryk du sidder og gør billeder klar til, kan det sagtens betale
sig at ofre penge på et colorimeter og noget software som kan kalibrere
og profilere skærmen.

Madsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-06-02 14:38

Madsen wrote:

> Så vidt jeg ved, så fulgte Knoll Gamma med til de første versioner*
> af Photoshop til mac, men ikke til pc. ......cut.......

Thomas og John Knoll var to af de fire programører der udviklede
PhotoShop ver. 1.0, de har også deltaget i udviklingen af de
efterfølgende versioner, Knoll Gamma var dog deres eget private projekt.

> [...]
> visuel kalibering, som både Adobe Gamma og Knoll Gamma jo er, - aldrig
> bliver så god som en kalibering og profilering vha. et colorimeter,

En virkelig god løsning er et LaCie's blue eye hardware calibrator, den
er desværre temmelig dyr, men den skal jo ikke bruges dagligt, så hvis
man kender 3 - 4 andre mindre firmaer, med samme behov, så kan man købe
et i fællesskab og dele den.

http://www.lacie.com/products/product.cfm?id=4A867CAF-54C8-11D5-97C60090278D3ED0

Fra : Madsen

Dato : 11-06-02 15:07

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
> PhotoShop ver. 1.0, de har også deltaget i udviklingen af de
> efterfølgende versioner, Knoll Gamma var dog deres eget private

Ok. Jeg vidste godt at Thomas Knoll havde noget med sagen at gøre.
Han er jo den første der står på Photoshops splash-skærm, men jeg
vidste ikke hvorfor. En søgning på Google giver dog en del gode
hits.

> [...]
> bruges dagligt, så hvis man kender 3 - 4 andre mindre firmaer, med
> samme behov, så kan man købe et i fællesskab og dele den.

Det er en mulighed.
Jeg bruger pt. Monitor Spyder fra Pantone (tidligere ColorVision).

Madsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-06-02 22:40

Madsen wrote:

> Det er en mulighed.
> Jeg bruger pt. Monitor Spyder fra Pantone (tidligere ColorVision).

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes, men det er en kendsgerning, at
Pantone i flere omgange har forsøgt sig med selvstændige udspil indenfor
farvestyring af digitalt workflow, men det er aldrig lykkedes dem at
blive den defakto standard, som de f.eks. er indenfor offsettrykning.

Men set fra et Mac-bruger synspunkt, så har Appels ColorSync haft stor
success, og jeg tror det er det tætteste vi p.t. kommer på en defakto
standard indenfor farvestyring af grafisk- og fotografisk produktion.

Og tidligere var det jo også sådan, at god farvekalibreringssoftware og
hardware kun fantes til Mac-platformen, men det har vist ændret sig en
del, og ColorSync fås nu også i en PC-version.

Fra : Madsen

Dato : 12-06-02 00:32

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
> selvstændige udspil indenfor farvestyring af digitalt workflow,
> men det er aldrig lykkedes dem at blive den defakto standard, som

Monitor spyderen gør ikke andet end hvad din LaCie blue eye hardware
calibrator gør, nemlig at hardwarekalibrere skærmen ud fra en given
standard og derefter lave en farveprofil som beskriver hvilke farver
skærmen kan vise. Denne farveprofil bruger de programmer der
understøtter den slags så som "oversætter" imellem de forskellige
farverum man kan risikere at blive udsat for, så man kan stole
nogenlunde på det man ser. Det kan man jo selvfølgelig stadig ikke
100 %, men man kommer trods alt tættere på end hvis man slet ikke
gjorde noget.

> [...]
> software og hardware kun fantes til Mac-platformen, men det har
> vist ændret sig en del, og ColorSync fås nu også i en PC-version.

Tja, en ICC-profil genereret på en pc er i mine øjne lige så holdbar,
men det er det jo delte meninger om. :)

Madsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-06-02 00:43

Madsen wrote:

> Tja, en ICC-profil genereret på en pc er i mine øjne lige så holdbar,
> men det er det jo delte meninger om. :)

Jeg har ikke fryglig meget tjek på Windows, men i Mac-verdnen er det
sådan, at næsten alle ind- og output enhedder understøtter ColorSync, og
det giver konsistens i farvestyringen.

Fra : Madsen

Dato : 12-06-02 01:07

Niels Ebbesen skrev:

> Jeg har ikke fryglig meget tjek på Windows, men i Mac-verdnen er
> det sådan, at næsten alle ind- og output enhedder understøtter
> ColorSync, og det giver konsistens i farvestyringen.

Ja, det er jo det det gælder om, men du kan også snildt få/fremstille
ICC-profiler som nøje beskriver hver enkelt enhed til pc-platformen,
men du har da ret i at der er arbejdet lidt mere seriøst med det på
Mac-platformen gennem årene, og det velsagtens fordi det nu engang er
den platform der for det meste bruges til prof. grafisk- og fotografisk
produktion.
Min mening er så blot at området er blevet mere eller mindre udlignet
gennem de sidste år.

Madsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-06-02 01:35

Madsen wrote:

> Min mening er så blot at området er blevet mere eller mindre udlignet
> gennem de sidste år.

Ja - du har ret i, at et langt stykke hen ad vejen, der er Windows
blevet næsten lige så god en grafisk platform som Mac.

Men alle de producenter der har løsninger rette mod grafisk produktion,
har hidtil ensidigt satset på volumen produkterne, der kan sælges i
store antal til alm. PC-brugere.

Derfor mangler der stadig nogle væssenlige ting, og det er typisk de
dyre proff. løsninger, som kun købes i mindre mængder af de grafiske og
fotografiske virksomhedder.