Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal gruppens navn ændres ?
Fra : ab

Dato : 11-06-02 08:55

Burde denne NG ikke hellere hedde "dk.fritid.fotoudstyr" ? - Foto bliver der
ikke skrevet meget om.

Faktisk er der i de sidste ca. 500 indlæg kun skrevet om foto i 2-3 indlæg -
incl. det sædvanlige NE-forsvar.

ab

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 11-06-02 09:55

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-06-02 13:04

Thomas Heide Clausen wrote:

> Næhh, jeg synes ikke at gruppens navn skal ændres. Derimod vil det
> være rart at få den delt op på en fornuftig måde. ....cut....

Jeg er ikke modstander af nye grupper, eller fornuftige opsplitninger,
men jeg bryder mig ikke opsplitningsforslag, der allene er baseret på
ønsker om at redigere gruppens indhold ud fra meget snæversynede
interesser, f.eks. analog kontra digital.

Og jeg lægger også vægt på, at det med rimmelighed kan forventes, at en
nye grupper vil få en passende mængde trafik, der findes ikke noget mere
dødsygt end grupper der kun kan trække 10 - 20 indlæg pr. md.

Hovedparten af "støjen" i denne gruppe, er indlæg hvor nye brugere
bevistløst poster indlæg, hvor de efterlyser råd og vejledning til køb
af et nyt digicam, og jeg er ikke uenig i at det er temmeligt trælst.

Men mere end ti års erfaring med elektroniske debatfora'er siger mig, at
vi ikke kan flytte den slags indlæg, de brugere der poster uden at de
forinden har læst et par måneder bagud, læser heller ikke fundatser.

For mig at se, så kan brugerne i denne gruppe meget groft inddeles i tre segmenter.

1). Alm. menesker der bare fotograferer til husbehov, de er ikke
specielt interesseret i fotografi, en meget stor del af "støjen"
postes af denne gruppe brugere.

2). Fotoamatører, der seriøst arbejder med udviklingen af deres
viden omkring fotografi.

3). Proff. og semi-proff. fotografer, der har fotografi som helt-
eller delvis erhverv/arbejde.

En mulig løsning, kunne være en ny gruppe. der tilgodeså de to
sidstnævnte grupperinger, og at vi så overlod news:dk.fritid.foto til de
alm. fotoforbrugere.

Jeg fremsatte dette forslag sidste gang der var debat om en opsplitning,
men dengang faldt det ikke i god jord, men hvis udviklingen har gjort
gruppens faste brugere mere modne på en seriøs opdeling, der tager
udgangspunkt i hvor seriøst brugerne arbejder med fotografiet, så skal
jeg gerne lave et OTD.

Jeg sætter XFUT til news:dk.admin, hvor en vidre debat er on-topic.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-02 14:59

"ab" skrev i en meddelelse:
> Burde denne NG ikke hellere hedde "dk.fritid.fotoudstyr" ?
> Foto bliver der ikke skrevet meget om.

Tjah - jeg er ikke uenig i at en opsplitning MÅSKE kunne være
en god idé +

Men spørgsmålet erhvordan den kan opsplittes fornuftigt ?

En opsplitning i digital/analog er nok ikke smart, da opbygning
at et godt billede jo er det samme........

En opsplitning i amatører og mere drevne fotografer er nok heller
ikke så smart. da vi amatører lærer en masse af svarene fra de
mere drevne som f.x. Niels Ebbesen, der er kommet med mange
gode svar, som jeg har lært meget af.

Men der der er nok ingen tvivl om at alle disse banale spørgsmål
keder de mere drevne fotografer, men vi er så nogle der lærer
en masse, og hvis de drevne fotografer får deres egen gruppe,
så mister vi amatører en mulighed for at lære noget nyt af dem......

En tredie måde at opdele på er at beholde denne gruppe til
fototeknik, og så oprette en ny vedr køb af nyt kamera,
som mange spørgsmål går på i øjeblikket.........

Alle måder har vel fordele og ulemper ?

/Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-06-02 15:51

Jan Vestergaard wrote:

> En tredie måde at opdele på er at beholde denne gruppe til
> fototeknik, og så oprette en ny vedr køb af nyt kamera,
> som mange spørgsmål går på i øjeblikket.........

Vi kan ikke jage de bevistløse posterne af spørgsmål om køb nyt kamera
ud af gruppen, det bliver der bare en masse spetakkel ud af, og der
kommer hele tiden nye, så det får aldrig ende.

De faste brugere kan derimod aftale at flytte over i en ny jomfruelig
gruppe, hvor fundatsen præciserer, at spørgsmål om råd & vejledning
vedr. køb af nyt fotoudstyr er uønsket.

Det vil netop være taktisk smart at overlade den mest iøjnefaldne gruppe
til "horderne", og så navngive en ny undergruppe så den ikke er så
tillokkende for alm. fotoforbrugere.

XFUT news:dk.admin

Fra : Lotte M

Dato : 11-06-02 15:55

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev :

> En opsplitning i digital/analog er nok ikke smart,

Enig!

> En opsplitning i amatører og mere drevne fotografer er nok heller
> ikke så smart. da vi amatører lærer en masse af svarene fra de
> mere drevne

Hele ideen med Usenet er de erfarne hjælper de mindre erfarne,
hvorfor det er dumt at adskille spørge-brugerne fra svar-brugerne.
Som jeg ser det er vi dog to typer fotointeresserede i denne gruppe:
fotografer og fotoforbrugere - og vi har ikke meget til fælles!

Fotografgruppen består af såvel prof. som fritidsfotografer og
værktøjet er både filmbaseret og digitalt. Det væsentlige for os
er arbejdsprocesserne og i øvrigt fotografiet som udtryks- og
kommunikationsform.

Fotoforbrugerne er ikke interesseret i "fotografi", men vil gerne
have billeder af ungerne, fra ferier, højtider mv. Det væsentlige er
"registreringen", at billederne kan genses på skærmen, eller i et
fotoalbum. Værktøjet er både filmbaseret og digitalt, men her i
gruppen ser vi mest til de digitale fotoforbrugere.

Misforstå mig ikke, jeg ønsker ikke en foto under- og overklasse,
men jeg synes de meget forskellige behov er åbenlyse.

I dk-hierarkiet har vi i øvrigt allerede et eksempel på en gruppedeling,
som kan sammenlignes med ovennævnte, nemlig netværksgrupperne,
hvor administratorerne af store netværk på et tidspunkt var ved at
blive kvalt af spørgsmål fra hjemmebrugere. Netværksgruppen blev
opdelt, så små og store netværk fik hver deres gruppe - så vidt jeg
kan se fungerer opdelingen fremragende.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : John

Dato : 11-06-02 16:36

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev :
> Som jeg ser det er vi dog to typer fotointeresserede i denne gruppe:
> fotografer og fotoforbrugere - og vi har ikke meget til fælles!

Enig

> Fotografgruppen består af såvel prof. som fritidsfotografer og
> værktøjet er både filmbaseret og digitalt.

Enig, derfor er en opsplitning i analog og digital uønsket.

Men en ændring i gruppens fundats eller oprettelse af en ny gruppe, for at
begrænse antallet af bevidstløse spørgsmål om, hvilket kamera der er at
foretrække, ville være ønskeligt
Problemet, som det vist også er blevet nævnt af styregruppen, er at der jo
egentlig ikke er særligt meget trafik gruppen, og at en opsplitning derfor
næppe vil ske.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 11-06-02 16:16

Fra : John

Dato : 11-06-02 16:30

"Thomas Heide Clausen" <voop@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

.. Og personligt kunne jeg godt tænke mig at diskussioner om analog
> og digital teknologi kunne holdes adskilt.

Uenig....analog fotografer som jeg selv, bruger uværligt også digital
teknikken, blandt andet når vi scanner vore negativer og når vi iøvrigt
billedbehandler i det digitale domæne.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-06-02 20:45

On Tue, 11 Jun 2002 09:55:01 +0200, "ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk>
wrote:

>Burde denne NG ikke hellere hedde "dk.fritid.fotoudstyr" ? - Foto bliver der
>ikke skrevet meget om.

Du er da velkommen til at gå i gang med at skrive om "foto"

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-06-02 22:15

Jens Olsen wrote:

> Du er da velkommen til at gå i gang med at skrive om "foto"

Ja jeg har også ofte undret mig over, hvad der egenlig holder de folk
tilbage, der løbende beklager sig over, at der ikke skrives ret meget om
billeder, analoge emner eller at der ikke er tråde med billedkritik.

Gu' ve' om de forventer, at vi andre der skal skrive noget om disse
emner, som de så bare kan hygge sig med at læse....:)))

Fra : TS

Dato : 13-06-02 21:40

Hej
Jeg har også fulgt meget med i gruppen det sidste års tid.

Der står mange spændende ting, men de fleste er typisk om: "hvad skal jeg
købe af digitalt kamera for 3000 kroner"

Der er også mange der mener at det skal deles op i digitalt/analogt - det
synes jeg er forkert, da selve resultatet af det man laver er "det samme".

Hvis man kigger på inlæggene synes jeg der er en meget tydelig opdeling i:
1) Hvad skal jeg købe af kamera
2) Hvad for en printer/papir er bedst
3) Hvordan og hvor køber jeg det billigste/bedste kamera
4) Hvordan får jeg skannet et billede ind
5) Hvordan tager jeg et billede af 'X'
6) Se mine nye billeder og kom med kommentarer

Og så er der de politiske diskussioner og mundhuggerier, som jeg synes
egentlig bunder i at man er lidt irriteret over at tingene er blandet så
meget sammen, så selv yderområderne af fotografering kommer med.

Mit forslag er at dele gruppen op. Det er uundgåeligt, da der kommer flere
og flere indlæg i gruppen, og emnerne breder sig.
I gamle dage havde man vel også en gruppe der omhandlede EDB; men
efterhånden kom der for mange spørgsmål om det ene og andet. Så blev det
delt op i hvad skal man bruge (hardware) og hvor køber man det osv, samt
hvordan bruger man det (software).

Jeg synes det ville være meget logisk at dele gruppen op, den bliver ikke
mindre, og synd hvis man ikke gjorde.
Ovenstående liste kunne snildt sorteres efter hardware og software. I gamle
dage (trekvart år siden) var de fleste indlæg om software - f.eks. hvordan
tager man bedst et portrætfoto/lynfoto mm. - hvor der i dag er et flertal af
hardware spørgsmål.

Man kunne have to grupper:

dk.fritid.foto.hardware - hvor 1), 2), 3) og 4) hører til. og
dk.fritid.foto - hvor 5) og 6) samt betragtende diskussioner hører til.

Jeg håber andre synes dette kunne være en logisk opdeling, da alle de "nye"
som mig selv med digital kamera også tænker på billedkomponering på samme
måde som dem med de "gamle" kameraer gør.
Det er al den hardware diskussion/råd der slører gruppen; men den har
selvfølgelig også sin berettigelse. Der findes bare ikke nogen steder hvor
man kan diskutere specifik foto hardware.
De "gamle" må også kunne se fornuften i det. Samtidig må "de" også være
glade for at der med tiden vil komme flere til for at diskutere
fotomotiver/udførelse med meget mere.

/TS

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-06-02 22:46

TS wrote:

> Jeg håber andre synes dette kunne være en logisk opdeling, ..cut..

Alle erfaringer siger, at det først begynder at blive relevant at opdele
en gruppe, når trafikken er over 100 indlæg i døgnet, og der skal være
en forventet trafik på omkring 25 - 30 indlæg pr. døgn til det nye
underemne, ellers dør gruppen.

Prøv at se på trådene som en brugerbestemt underopdeling af gruppen,
udvælg de tråde du finder interessante, og skjul de uinteressante tråde,
der står nemlig ingen stedet skrevet, at man skal læse alle tråde/indlæg
i en given gruppe.

Jeg abonnerer på 25 grupper, men det er da kun en brøkdel af trådene jeg
forholder mig til, jeg er rimmelig selektiv og konsekvent, hvis det
første indlæg ikke siger mig noget, så skjuler jeg tråden, og jeg føler
virkelig ikke jeg går glip af noget.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-06-02 08:50

TS wrote:
[cut - god argumentation]
> [...]

> dk.fritid.foto.hardware - hvor 1), 2), 3) og 4) hører til. og
> dk.fritid.foto - hvor 5) og 6) samt betragtende diskussioner hører til.

Jeg synes at det er ret fornuftigt - og at du bør poste det som OTD i
dk.admin (læs evt lige procedurerne op på usenet.dk, jeg kan dem ikke på
fingrene ).

venligst

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-06-02 22:46

Jesper Brunholm wrote:

> Jeg synes at det er ret fornuftigt - og at du bør poste det som OTD i
> dk.admin (læs evt lige procedurerne op på usenet.dk, jeg kan dem ikke
> på fingrene ).

Ummidelbart har TS's forslag den svaghed, at en snak om "5) Hvordan
tager jeg et billede af 'X'" meget hurtigt kan bevæge sig ud i en snak
om velegnet isenkram til formålet.

Og en snak om "6) Se mine nye billeder og kom med kommentarer" også nemt
kan komme til at indeholde snak hvilket opbjektiv der er anvendt, eller
at med xxxxx-hardware ville det og det problem kunne undgås.

Men det største problem er nok, at der slet ikke er trafik nok på
emnerne i gruppe 5 og 6, til at det på nogen måde kan få en selvstændig
gruppe til at løbe rundt.

Fra : Jens Olsen

Dato : 15-06-02 01:04

On Fri, 14 Jun 2002 23:45:49 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

klippe klippe...

>Men det største problem er nok, at der slet ikke er trafik nok på
>emnerne i gruppe 5 og 6, til at det på nogen måde kan få en selvstændig
>gruppe til at løbe rundt.

Og desuden har emnet jo for nylig været tærsket igennem, hvor det jo
resulterede i at der ikke blev nogen opsplitning.

Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-06-02 07:41

Jens Olsen skrev:

> [...]
>
>Og desuden har emnet jo for nylig været tærsket igennem, hvor det jo
>resulterede i at der ikke blev nogen opsplitning.

Hørt, men hvis vi skal denne smørre igennem hver måned, ville jeg
faktisk ønske de fik deres egen gruppe.
Så kan der måske blive ro i gruppen ?

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)