Købskontrakter - et forslag.... (lang)
Fra : Line Wolff

Dato : 11-06-02 07:22

Hej Helle og allesammen

Debatten omkring Helles indslag i dk.videnskab.jura har skabt et godt
indblik i den måde vi opbygger vores kontrakter på. En gennemlæsning af
indlæggene viser hurtigt, at vores bange anelser om "skævridning" af hhv.
købers og sælgers forpligtelser sandsynligvis kan føre til, at en dommer ser
kontrakten som værende urimelig og uholdbar og derfor ikke gældende i
retten.

Det gør selvfølgelig ikke vores situation bedre og derfor fik jeg en idé.
Hvis vores kontrakter i nuværende form - forskelllige, men dog sikkert
allesammen lige "urimelige" og med samme indhold - ikke er gode nok, hvad så
med at splejse til advokatbistand og en gang for alle få udarbejdet en
HOLDBAR standardkontrakt?

Vi kan som udgangspunkt indsamle 3-4 af vores nuværende kontrakter,
forelægge dem for en advokat, høre hvad prisen kan blive på en omskrivning
til en holdbar standardkontrakt og derefter bruge denne. Jeg vil selv gerne
lægge et pænt beløb til denne sag, da jeg anser den som meget vigtig og
sikkert vil gøre at jeg sover bedre om natten når mine små pus forlader
reden. Vi kunne fx. bruge "Tortie-metoden" og jeg er sikker på at mange af
mine opdrætterkollegaer, der ikke er på denne gruppe også ville være med. Vi
må kunne få mange intersserede i dette, især hvis vi påpeger at alt tyder
på, at vores nuværende "hjemmestrikkede" kontrakter, på trods af god mening,
ikke vil holde særlig langt i retten.

Lige inden vi kommer for godt igang kan jeg da lige kaste et spørgsmål
ud: Har Felis Danica ikke en standardkontrakt eller har man i
hovedforeningen virkelig ikke skænket disse kontrakter særlig megen tanke?
Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange og hvis en
god kontrakt allerede eksisterer, kan denne jo bruges, enten som den er
eller som baggrund for den vi får udarbejdet hos en advokat.

Kommentarer, ideer osv - kom med dem!!

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Pia

Dato : 11-06-02 07:47

Jeg må indrømme at jeg efter at have læst forslagene til kontrakter føler
mig en smule "nedgjort" som køber. I virkeligheden er det ikke min kat, jeg
er bare fodervært for opdrætterens afkom og er endda så "dum" at betale for
dette job. Hvis jeg kommer til at kæle den et forkert sted har de ret til at
komme og tage den fra mig, fordi jeg ikke gjorde som jeg fik besked på!

Helt ærligt, jeg er ikke 12 år, jeg er et ansvarligt menneske. Hvis ikke vi
kan stole på hinanden - og hvis opdrætteren ikke stoler på mig, så bliver
stemningen ærlig talt lidt ubehagelig og jeg glæder mig næsten ikke til at
skulle finde en kat. Ikke fordi jeg ikke vil behandle dyret ordentligt, men
det forventes næsten af mig på forhånd at jeg kvajer mig, egne meninger må
jeg heller ikke have og jeg bliver kontrolleret i hovede og røv resten af
livet. Helt koldt og nøgternt så har jeg købt en vare, jeg ejer den og det
rager ikke sælger om jeg så spiser den bagefter.

Hvorfor er det kun sådan indenfor katteavl? Har aldrig hørt om det ved
handel med andre dyr. Når jeg køber en bil får jeg jo heller ikke pålagt at
den SKAL i garage når det regner. (dårligt eksempel, jeg ved godt en bil
ikke er levende).

Selv ville jeg ikke opdrætte netop af frygt for hvem som fik mine små pus.
Men vælger man at løbe den risiko må man altså også stole lidt på sine
medmennesker og sin egen evne til at vurdere køberne. Kræv istedet at de
kommer på besøg mindst x antal gange inden de får katten! Giv dem en bunke
materiale om pasning og andet godt, vedlæg et eksemplar af politikens
kattebibel, foldere fra KV, uddan folk istedet for at binde dem ind i
ulidelige regler!

Jeg har med vilje overdrevet for at fremme forståelsen, men jeg sidder her
med en følelse af paranoia og spekulerer på, om alle kattemennesker virkelig
er SÅ herskesyge, mistroiske og emsige.

:Pia

Fra : Line Wolff

Dato : 11-06-02 08:31

Hej Pia

Jeg kan sagtens følge din pointe Jeg er helt enig i, at vi, når vi sælger
killingerne, må finde os i, at vi løber en risiko. Jeg tror de færreste - og
mig selv inklusive - mistror killingekøberne, men det er jo heller ikke det
vi vil med vores kontrakter. Jeg er enig i, at en klausul som "skal
vaccineres", "må ikke løbe ude" osv er skudt over mål. Jeg vil ikke have
sådanne klausuler i kontrakten, men mere ting såsom forkøbsret, hvis katten
skal sælges, og kastrastionsklausul. Det virker i mine øjne fair nok og
blander sig ikke for meget i folks private måde at holde kat.

Nu er det ikke fordi jeg tror at dit indlæg er specielt rettet mod mig, men
sikker mere på opdrættere generelt. Alligevel vil jeg dog godt påpege, at da
jeg startede denne kontrakt-diskussion var det faktisk med pointen om at
vores nuværende kontrakter ikke er ligevægtige - de er nemlig meget i
sælgers favør og jeg synes faktisk det er urimeligt. Så længe den er unfair,
holder den ikke i retten, så mit ønske er en ligevægtig og retfærdig
kontrakt. Det kan vel ikke skade nogen af parterne hvis sådan noget laves -
hverken køber eller sælger?

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Pia

Dato : 11-06-02 09:17

Nej, mit indlæg er ikke rettet mod dig personligt, men blot en kommentar fra
købersiden. Jeg kan fx se af juristens (?) indlæg i den anden tråd at han
som ikke-katte-entusiast overhovedet ikke fatter pointen med mange af
klausulerne. Og det tror jeg de færreste gør.

Jeg synes derimod at det er helt fornuftigt at lave kontrakter mellem
avlerne - for at sikre den bedst mulige PR for sit opdræt, så ikke ens navn
kommer til at stå på senere afkom med en masse defekter, når man ihærdigt
har prøvet at avle sunde linier, samt for at sikre at netop kun de bedste
dyr går videre i genpuljen. Her kunne man netop tale om diverse former for
returret/krav osv.

At folk laver hulihækker uden stamtavle er for så vidt opdrætterens
kennelnavn uvedkommende. Og her taler jeg ikke om mig selv, for jeg ville
aldrig misligholde en kastrationsklausul. Men jeg kan heller ikke hidse mig
op over det modsatte - det ER kun en hobby, og som I selv siger, en blandet
kat er en huskat, den kan derfor aldrig give sine blandede gener tilbage til
racen, avlsarbejdet er m.a.o. ikke blevet ringere stillet. Tænk blot på,
hvordan vi mennesker parrer os til højre og venstre!

Men ja, vi er enige om, at det primært den daglige håndtering af katten som
sælger ikke længere bør og kan blande sig i når killingen har forladt
hjemmet, såsom fodermærke og friluftsliv. Men de kan vejlede og belære.

Og en standardkontrakt ville absolut være en god ide.

:Pia

Fra : Line Wolff

Dato : 11-06-02 09:28

> [...]
> som ikke-katte-entusiast overhovedet ikke fatter pointen med mange af
> klausulerne. Og det tror jeg de færreste gør.

Fuldstændig enig. Og så er det faktisk temmelig tankevækkende at købere
alligevel skriver under på dem.... det er vel næppe fordi de i baghovedet
tænker at "den holder alligevel ikke"

> [...]
> dyr går videre i genpuljen. Her kunne man netop tale om diverse former for

Jep - dette er mange avleres bekymring. Derfor er Birgitte/TrueTrusts model
med at sælge neutraliserede killinger også en god idé, fordi så er alle
klausulerne med "ude eller inde", "kastration" osv overflødige. Jeg mangler
dog stadig lige at finde en dyrlæge der vil kastrere så tidligt (15 uger) og
køberne skal jo også lige overtales til at vi beholder killingerne 3 uger
ekstra (nogle synes jo i forvejen at 3 mdr er liiidt længe at vente). Men
ideen er god og jeg vil da personligt forsøge at forfølge den.

> [...]
> racen, avlsarbejdet er m.a.o. ikke blevet ringere stillet. Tænk blot på,
> hvordan vi mennesker parrer os til højre og venstre!

Her tror jeg så ikke at det udelukkende er pga. ens stamnavn at man er
varsom som opdrætter. Nu kan jeg jo ikke tale for alle, men jeg *tror* at
moralen og samvittigheden spiller ind. Man vil nødig have at ens afkom skal
være mor/far til uønskede killinger der måske har svært ved at finde et hjem
eller må aflives ved fødslen. Her spiller også ind, at det kan være et
stress på den pågældende kat at føde mange kuld, så hvis det ikke
kontrolleres går det direkte ud over katten. Igen, her er neutralisering
inden salg en bedre løsning end en klausul.

> [...]
> hjemmet, såsom fodermærke og friluftsliv. Men de kan vejlede og belære.
> Og en standardkontrakt ville absolut være en god ide.

Så er vi jo sårende enige - jubii! (også lige et lavt jubii til Danmark for
den flotte fodboldkamp (sorry, kunne ikke lade være

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Pia

Dato : 11-06-02 09:46

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message news:3d05b496$0$80398
> [...]
skal
> være mor/far til uønskede killinger der måske har svært ved at finde et

Se det er en helt anden snak end at fortælle folk de ikke selv kan bedømme,
om der fx er trafikfare der hvor de bor. Men jeg tror altså mere på
oplysning end forbud.

Og ja, jeg vil da også hellere have en killing på 12-14 uger og selv sørge
for at kastrere den :) Det er ikke helt så fornøjeligt at få dem som voksne,
opvæksten er så spændende. Opdrætterne skal vel ikke have alt det sjove! <G>
Især, når man under ingen omstændigheder vil lave killinger selv. Fx. ville
en "friluftsklausul" som kun gælder frem til kastration derfor virke mere
logisk.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-06-02 09:53

"Pia" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:ae4bir$d83$1@sunsite.dk...
>Jeg kan fx se af juristens (?) indlæg i den >anden tråd at han
> som ikke-katte-entusiast overhovedet ikke fatter pointen med mange af
> klausulerne. Og det tror jeg de færreste gør.

Derfor skal kontrakten også gennemgås og forklares for køber.

> [...]
> dyr går videre i genpuljen. Her kunne man netop tale om diverse former for

Bl.a. kastrationsklausulen er da især vigtig for kælekatte

> At folk laver hulihækker uden stamtavle er for så vidt opdrætterens
> kennelnavn uvedkommende.

Nej!!! Bruges din kat til useriøs avl falder det tilbage på opdrætter.
Rygterne løber meget stærkt også i katteverdenen

> [...]
> racen, avlsarbejdet er m.a.o. ikke blevet ringere stillet. Tænk blot på,
> hvordan vi mennesker parrer os til højre og venstre!

Vi tænker jo også på kattens status, som i højeste grad trænger til at
højnes.

> [...]
> sælger ikke længere bør og kan blande sig i når killingen har forladt
> hjemmet, såsom fodermærke og friluftsliv. Men de kan vejlede og belære.

Ja, her har du nok ret, men igen er det racerelateret, mange racer bliver
ikke ret gamle, hvis de får lov til at løbe frit.

> Og en standardkontrakt ville absolut være en god ide.

Ja som udgangspunkt. Man skal huske på, at mange at de urimeligheder der
tilsyneladende er i kontrakter, skyldes de erfaringer opdrætterne har gjort

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 11-06-02 10:16

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:cNiN8.30511

> Ja, her har du nok ret, men igen er det racerelateret, mange racer bliver
> ikke ret gamle, hvis de får lov til at løbe frit.

Problemet er, at nogen mennesker er uendeligt dumme og lader en abyssinier
løbe løs på Roskildevej. (eller hvilken som helst kat) Dette kommer så til
at ligge alle os andre til last!

Har man talt med og udvalgt sine købere, og de ved hvordan racen er, så bør
man også stole på at de selv kan bedømme om deres bopæl er i risikozonen.
Jeg har netop, i fællesskab med opdrætteren, aflyst købet af en Rhodesian
Ridgeback fordi jeg flytter på landet, flere kilometer fra nærmeste vej men
med harer og andet godt i baghaven. Og sådan en hunds jagtinstinkt vil til
enhver tid være stærkere end lydigheden. Hvorimod min labweiler, som også
har en trang til at løbe efter bevægelige objekter, har så kort en
navlestreng at han ikke vil lade moar ude af syne. Derfor kan jeg have en
lab-x med på havearbejde uden snor, men ikke en RR.

På gården er 3 huskatte som sørger for jeg kan have mine køkkenskabe og
paneler i fred for gnavere. Køber jeg nu en racekat føler jeg det er LIDT
fjollet at den skal have en anden status end de andre katte. Den er i mine
øjne ikke mere værd fordi jeg har betalt for den, de andre er ligeså meget
værd. Men de har også overlevet 6 år uden at bevæge sig væk fra grunden og
komme til skade. Samtidig ved jeg da godt at man ikke bare sætter en killing
ud i stalden og lader den selv finde ud af det, den ville under hele
opvæksten være under opsyn og bag hegn, ligesom jeg ikke vil lade mine hunde
løbe alene udenfor en indhegning. Men jeg ville heller ikke vælge en race
som har tendens til at fise ad H. til, men en som synes det er hyggeligt nok
derhjemme på de 7 tønder land, og i øvrigt ikke har nogen kønsdrifter til at
forstyrre denne holdning. Viser katten/hunden at den ikke kan håndtere
frihed, må jeg eventuelt revidere min opfattelse, men I må også respektere
folks forskellige behov og deres baggrund for at have dyr, hvilken type
samvær de synes er hyggeligt. Jeg er i det mindste helt ærlig istedet for
blot at nikke og smile og bagefter lufte kræet på motorvejen. Jeg synes selv
jeg er omhyggelig og ansvarsbevidst, render til dyrlæge ved det mindste og
følger med i deres aktiviteter. Hvis det diskvalificerer mig som køber,
tja... Så kan jeg godt se, det er hårdt at være avler, for jeg ser masser af
mennesker som JEG ikke ville sælge til!

Kræv istedet at folk sætter sig ind i racens behov. Og håb på der kommer en
lov om at fritgående katte skal være neutraliseret.... :)

:Pia (har dine misser forresten snart lyst til at hilse på Molly? Hun er en
meget fredelig og venlig lille sjæl)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-06-02 14:40

Hej Pia

Det er da heller ikke alt, der er i kontrakten. Jeg har fx ikke det med den
fritløbende kat i min, selv om somalien er ret så uegnet, her anbefaler jeg
køberen at finde en anden race.

Jeg kræver heller ikke, at køber anskaffer en legekammerat til "min" somali,
men jeg snakker godt for min syge oldemor, og den eneste gang jeg har solgt
killing som enekat, ringede køber mig op efter 1 md og gav mig ret. De havde
lige hentet endnu en killing på et internat.

Det med kontrakter er nu ikke helt let, for importerer du kat vil der ofte
være restriktioner på den, som du er tvunget til at føre videre. det kan fx
være en mindstepris på killinger til avl, eller at avlskillinger ikke må
eksporteres, hvilket køn der må sælges til avl etc. (dette gælder fx i
parringsaftaler)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 11-06-02 14:39

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:GZmN8.31043>
> [...]
den
> fritløbende kat i min, selv om somalien er ret så uegnet, her anbefaler

Ja, personligt vil jeg da som førstegangskøber hellere end gerne have så
mange råd som muligt med på vejen af den som har mange års erfaring. Det
eneste jeg undrede mig over var de meget snirklede og specificerede
kontraktforslag jeg så rundt omkring, hvor man nærmest skulle pakke katten
ind i vat for at få lov at købe den, ellers ville den blive afhentet! (jaja,
jeg overdriver :)

:Pia

Fra : Line Wolff

Dato : 11-06-02 14:57

> [...]
> være en mindstepris på killinger til avl, eller at avlskillinger ikke må
> eksporteres, hvilket køn der må sælges til avl etc. (dette gælder fx i

Den standardkontrakt jeg har snakket om at få udarbejdet var nu mest ment
til det "almindelige" killingesalg. Der vil jo altid være undtagelser som
man ikke kan få ned i en standardkontrakt, men jeg tror nu at
standardkontrakten er rar at have til normal brug.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : goofy

Dato : 11-06-02 21:30

Hej Nina

Jeg forstår ikke det du skriver fordi jeg har nu importeret 2 katte og der
fulgte ingen restriktioner med, Det var fra anderkendte godkendte opdrættere
en i Holland og nu fra Tyskland

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-06-02 21:51

"goofy" <vinbaek@oncable.dk> skrev...
> [...]
>
> Jeg forstår ikke det du skriver fordi jeg har nu importeret 2 katte og der
> fulgte ingen restriktioner med, Det var fra anderkendte godkendte

Nu skrev Nina også, at der *ofte* - ikke altid - er restriktioner på
importer.
Jeg kan kun sige, at fx amerikansk importerede abyssiniere stort set altid
har meget strenge klausuler, fx max 5 parringer (på en hankat!), ingen
killinger må sælges til videre avl osv. - derudover koster de måske 30.000
kr... men man kan jo bare lade være med at købe katten, hvis man ikke vil
finde sig i klausulerne

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 11-06-02 22:51

Hej Camilla

Det er rigtigt hun skrev ofte, men udover mig selv kender jeg 2 andre der
importer og hjælper andre og jeg har aldrig hørt om klausuler før nu.

Hvordan vil de checke det?
Og hvis du bryder, hva´ så?

Nu laver jeg for mange stavefejl så Go´nat
Steen

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-06-02 23:03

"goofy" <vinbaek@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Det er rigtigt hun skrev ofte, men udover mig selv kender jeg 2 andre der
> importer og hjælper andre og jeg har aldrig hørt om klausuler før nu.

Jeg tror, at det er meget racebestemt. Indenfor abyssinere er der
næsten altid klausuler - både indenlands og udenlands.

> Hvordan vil de checke det?
> Og hvis du bryder, hva´ så?

Jeg ved ikke, hvordan de vil tjekke det, men tingene er som regel
svære at skjule indenfor opdrætterverdenen.

Personligt ville jeg ikke indgå en aftale, som jeg ikke mente var
spiselig og ville ikke have moral til at bryde aftalen - uanset om den så
var juridisk holdbar eller ej. Hvis jeg skulle få de idéer tror jeg ikke, at
der gik ret længe før jeg ikke engang ville kunne købe en udstoppet
kat nogen steder.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : goofy

Dato : 12-06-02 14:29

Hej Helle

Det er heller ikke for at skjule noget, men en opdrætter i f.eks. USA hvad
vil han gøre hvis han opdager et "mis" brug?
Gå rettens vej?

Steen

Fra : Helle_Andersen

Dato : 12-06-02 15:30

"goofy" skrev d. 12-06-02 14:29 dette indlæg :
> [...]
hvad
> vil han gøre hvis han opdager et "mis" brug?

Det kan jeg selvfølgelig ikke vide, men jeg tvivler.
Til gengæld vil en import jo næsten altid være solgt til en opdrætter og
jeg tror, at man kan være sikker på, at blive "black-listet", hvis man
ikke overholder de kontrakter man indgår med andre opdrættere. Måske er
det endnu mere effektivt end en retssag ville være

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia

Dato : 11-06-02 10:50

P.S. Det kan jo også være, at jeg i naivitet sætter procentsatsen mellem
ansvarlige og uvidende kæledyrsejere helt forkert... :(

:Pia

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-06-02 22:58

> [...]
til
> racen, avlsarbejdet er m.a.o. ikke blevet ringere stillet.

Jeg tror, at en af de ting som mange frygter, er at se en af deres katte,
som en "fødemaskine" der år efter år efter år får et eller flere kuld. Og
jo, det sker desværre - specielt da raceblandinger kan være lettere at
sælge end f.eks. en huskat. Så det handler om meget andet end at
beskytte sine linier - de fleste bekymrer sig skam også meget om
deres kælekattes velbefindende. Det er meget trist, når en kat slides
op og misbruges på den måde og som opdrætter, får man ondt i
maven over, at det kunne ske med en af ens egne katte.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Pia

Dato : 12-06-02 07:26

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> Jeg tror, at en af de ting som mange frygter, er at se en af deres katte,
> som en "fødemaskine" der år efter år efter år får et eller flere kuld.

> Det er meget trist, når en kat slides
> op og misbruges på den måde

DET kan vi kun være enige om. Og det var som sagt heller ikke fordi jeg
mente alle klausulerne var forkerte, de giver bare tilsammen en meget snæver
ramme.

:Pia

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-06-02 22:45

"Pia" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:ae46b3$ru4$1@sunsite.dk...
> [...]
at
> komme og tage den fra mig, fordi jeg ikke gjorde som jeg fik besked på!

Jeg kan sagtens forstå, at du sidder med den følelse Diskussionen
her har været meget "enøjet", fordi den kort og kontant hat drejet sig
om kontrakterne. I det virkelige liv er kontrakten blot en lille del af en
proces, der typisk starter med at man får en henvendelse fra en
potentiel køber.

Efter en sådan henvendelse går der som regel en del tid med snak om
katten/kattene, samt helt klart en masse om holdninger - man lærer
kort sagt hinanden at kende lidt og får forhåbentligt opbygget en
*gensidig* tilid - ellers stopper processen nemlig hér.

Køber er naturligvis også ude for at kigge på katten og her lærer man
hinanden bedre at kende og køber ser med egne øjne, hvilke forhold
katten kommer fra.

Når man endelig når til punktet med kontrakten, *er* der allerede
opbygget et tillidsforhold og man har afstemt sine holdninger med
hinanden. Derfor vil køber i praksis sjældent skrive under på noget,
som de ikke allerede tager som en selvfølge og har derfor ingen
problemer med at sætte deres underskrift.

Hvis der er tale om en køber, der er dybt uenig i de fleste punkter i
kontrakten, vil de som regel være sorteret (gensidigt) fra inden de
nogensinde kommer i nærheden af den.

En kontrakt skal ikke ses som et udtryk for mistillid, for hvis der ikke
var tillid, ville jeg i hvert fald aldrig sælge min kat. Når det så er sagt,
har jeg også erkendelsen af, at jeg ikke er ufejlbarlig når jeg
bedømmer mennesker - og hvis jeg tager fejl, er det min kat, som
betaler prisen Derfor føler jeg, at jeg har pligt til at beskytte min
kat
så godt som muligt - også mod mine egne fejltagelser. Desuden er
det jo ikke lige sikkert at nogen af parterne kan huske hvad der blev
aftalt, når der er gået et par år og det er i det hele taget nemt at tale
forbi hinanden, men findes aftalen på skrift, er der jo ikke så meget at
være i tvivl om. Og jeg laver altså kontrakter med *alle* - jeg ville lave
kontrakt med min egen mor, hvis det var aktuelt - ikke fordi jeg ville
mistro min mor men hvis først jeg begynder at skelne, bliver det et
problem, hvor man skal sætte grænsen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : goofy

Dato : 11-06-02 14:30

Hej Line

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Helle og allesammen
> Kommentarer, ideer osv - kom med dem!!

Jeg har fulgt med her di denne og i videnskabsgruppen.
Jeg syntes som nogle andre at nogle af disse regler ikke kan bruges. Se
Henning Makholm indlæg i "jura"
Men jeg syntes til gengæl at dit forslag er godt men hvordan sætter vi det i
gang.
Hvilke krav har vi?
Kunne man tænke sig at vi sendte vores " krav" til en person, som så satte
dem på et skema hvorefter vi evt. prioriterede dem og fik en adv. til at
udarbejde en holdbar købekontrakt.?

Eller
Skulle vi sende en kopi af den vi selv bruger/ har skrevet under på - sende
en kopi til een person som så " samkører " det til een kontraktforslag som
en adv. så sætter på tryk?

Andre forslag ?

Jeg er med på at dele omk. til adv.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Line Wolff

Dato : 11-06-02 16:35

Hej Steen

Enig, det kræver noget organisering. Jeg kan prøve at ringe rundt til et par
advokater i morgen og høre en cirka-pris og om det overhovedet er noget de
kan klare.

Ellers, kan interesserede lige droppe mig en email og så kan vi få et
overblik over antal interesserede og evt. lave en mailliste hvor forslag
osv. kan sendes rundt. Her kan jeg så også sende information ud, så vi ikke
spammer unødigt her!

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-06-02 17:12

Hej Line

Kommer lige med mine kommentarer - med et par forskellige "kasketter" på

For det første synes jeg, at det vil være en rigtig god idé med en
standardkontrakt itl køb af katte, samt gerne et sæt klausuler ved siden af,
som man kan "plukke" fra. Jeg mener dog, at det bør være Felis Danica, der
søsætter projektet - og ikke en flok opdrættere, der tilfældigvis har "mødt
hinanden" gennem en nyhedsgruppe...

Da FIFe ved generalforsamlingen her for et par uger siden, har vedtaget, at
alle killinger SKAL sælges med kontrakt (gældende fra 1. juli 2002), vil det
på nuværende tidspunkt være passende, at FD får taget sig sammen og tager
stilling til, om de vil hjælpe med udarbejdelsen af en standardkontrakt
eller ej - og derfor vil jeg foreslå min bestyrelsesformand at tage det med
som et punkt på et snarligt kommende FU-møde (vist den 23. juni...), så vi
kan komme videre.

Hvis ikke FD vil hjælpe med dette, vil jeg i Racekattens bestyrelse foreslå,
at vi laver en standardkontrakt. Men altså, ting tager tid, og i FD's FU kan
tingene tage endnu længere tid, så lad os lige vente et øjeblik (foreløbig
kan I så deltage i de udmærkede medlemsmøder, hvor Tom Høj gennemgår
kontrakter for heldige - og mindre heldige - formuleringer, samt en
grundigere indføring i de love, som er gældende på området)...

Er I med på, at vi forsøger at få FD til at tage stilling??

Mvh. Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-06-02 20:15

Det lyder yderst fornuftigt!!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : goofy

Dato : 11-06-02 21:27

Hej
Udemærket, prøv selvom jeg er meget skeptisk.
Jeg har p.t. ikke fået megen hjælp af de 2 katteklubber jeg har været medlem
af. Først Racekatten derefter og nuværende Jyrak.
Men prøv
Hej
Steen Vinbæk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-06-02 21:38

> [...]
medlem
> af. Først Racekatten derefter og nuværende Jyrak.

Må jeg spørge, hvad der er, du har bedt om hjælp til i klubben (specielt
Racekatten, da jeg nu selv sidder i bestyrelsen dér...), og ikke føler du er
blevet hjulpet tilstrækkeligt med?
Hvis det har været sådan helt konkrete bud på kontrakter, så har klubberne -
indtil videre - ikke mulighed for at give vejledning som sådan, for vi har
jo ingen standardkontrakter, dvs. best.medlemmerne har skulle "hoste op" med
deres personlige kontrakt, som oftest er meget forskellige (både fra
opdrætter til opdrætter, men også i de forskellige situationer, og der er
ingen "helt rigtig" måde at gøre tingene på - med mindre man altså kender en
jurist med speciale i aftaleret, som tilfældigvis også er opdrætter...).

Det korte af det lange er imidlertid, at jeg ihvertfald vil gøre mit bedste
for at få udarbejdet en form for standardkontrakt i FD-regi - alternativt i
Racekatten-regi.

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 12-06-02 13:56

Hej Camilla

Det havde intet med kontrakter at gøre, men det var ang. import hvor vi
søgte hjælp og råd, men det er snart 2 år siden, og ved Jyrak stillede vi
nogle spørgsmål vedr. certifikater og damen gad ikke lette sin R... for at
hjælpe,
det har jeg skrvet til formanden om og fået et svar.

Fra : Grit Wessel

Dato : 11-06-02 15:50

> Lige inden vi kommer for godt igang kan jeg da lige kaste et spørgsmål
> ud: Har Felis Danica ikke en standardkontrakt eller har man i
> hovedforeningen virkelig ikke skænket disse kontrakter særlig megen tanke?

Jeg har aldrig hørt om, at FD eller nogen af hovedklubberne skulle have en
standardkontrakt., og jeg kan heller ikke se, at det ville kunne virke - der
er alt for stor forskel på, hvad de forskellige opdrættere vil have med i
kontrakten.
Men derimod er det en udemærket idé, at et par opdrættere, der har samme
holdninger til hvad der skal stå, går sammen om at betale en advokat til at
lave en kontrakt til dem.

Jeg har personligt så lidt som muligt i min kontrakt - jeg tror mere på
udvælgelse af de rigtige købere og oplysning. Jeg ved godt, at man kan
vurdere folk forkert, og at de måske vælger ikke at høre efter, men jeg
bryder mig ikke om, at lægge for mange restriktioner på køberne - de har
trods alt købt katten, ikke lånt den. Og det har ikke noget at gøe med, at
jeg er ligeglad med mine killingers videre liv, for det er jeg ikke, jeg
mener bare ikke, at det er rimeligt med alle de restriktioner, jeg har set i
mange opdrætteres kontrakter.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Line Wolff

Dato : 11-06-02 16:37

Hej Grit

> [...]
> mener bare ikke, at det er rimeligt med alle de restriktioner, jeg har set

Her er jeg enig og jeg tog også netop debatten op, fordi jeg mente at mange
nuværende kontrakter er urimelige - med hvad deraf følger af
uhensigtsmæssigheder både overfor køber, som forpligter sig til (mukligvis)
for meget, men også overfor sælger som faktisk har en værdiløs kontrakt....

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : goofy

Dato : 11-06-02 17:14

Hej

Helt eing

Steen

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-06-02 22:49

Udmærket idé
Jeg er mest stemt for, at se om det kunne lade sig gøre, at få FD til at
bikse nogle standartparagraffer sammen og jeg vil også gerne se,
hvad jeg får ud af Racekatten's møder om kontrakter først. Kommer du
til dem ?

Hvis det ikke lykkes, er jeg meget positiv overfor idéen - problemet jeg
ser, er at det måske kan være vanskeligt at finde en jurist, som vil
sætte sig grundigt ind i alle muligheder.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Line Wolff

Dato : 12-06-02 07:03

> [...]
> bikse nogle standartparagraffer sammen og jeg vil også gerne se,
> hvad jeg får ud af Racekatten's møder om kontrakter først. Kommer du

Ikke normalt (er medlem af DARAK), men hvis det ikke er en hindring så
kommer jeg
Jeg havde dog håbet at have noget klar inden da, men hvis stemningen er at
vente på FD's udspil (ja, jeg er desværre også lidt skeptisk og tror vi får
lov at *vente*) så har vi nok ikke noget klar til den tid, alligevel.

> Hvis det ikke lykkes, er jeg meget positiv overfor idéen - problemet jeg
> ser, er at det måske kan være vanskeligt at finde en jurist, som vil
> sætte sig grundigt ind i alle muligheder.

Hvis jeg får tid idag prøver jeg lige at ringe rundt et par steder for at
forhøre mig og så må vi se hvad det giver af respons

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-06-02 16:33

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev...
> Ikke normalt (er medlem af DARAK), men hvis det ikke er en hindring så
> kommer jeg

Bare til orientering - alle klubbers medlemsmøder er åbne for alle - uanset
klubtilhørsforhold! Så det er absolut ingen hindring, at du ikke er medlem
af RK men DARAK i stedet. Det st¨r i øvrigt altid i KatteMagasinet, hvor
medlemsmøderne er nævnt

> [...]
får
> lov at *vente*) så har vi nok ikke noget klar til den tid, alligevel.

Men netop derfor kan jeg bestemt anbefale RK's medlemsmøde - der gennemgås
ihvertfald gode formuleringer, ting, man helst skal undgå at skrive og
lovgrundlaget. Dvs. man får selv en ret klar fornemmelse af, hvad man kan
"tillade" sig at skrive i sine kontrakter...

> Hvis jeg får tid idag prøver jeg lige at ringe rundt et par steder for at
> forhøre mig og så må vi se hvad det giver af respons

Jeg tror - som Helle - at det bliver svært at få en neutral jurist/advokat
til at fatte, hvad alt dette går ud på - og de vil givetvis have svært ved
at vurdere rimeligheden i klausulerne set ud fra en købsretlig synsvinkel
(se bare indlæggene fra jura-ng'en...).

Mvh. Camilla