Virgin Suicides - SPOILER-
Fra : Jakobsen

Dato : 10-06-02 22:34

Jeg har valgt at skrive -SPOILER- i mit subject, som en lille hilsen til
Lakken som tilsyneladende ikke fandt dette nødvendigt. Det gør jeg.

Jeg har lige set Sofia Coppolas 'Virgin Suicides' og jeg var ret begejstret.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor, jo den var dejligt fortalt, men jeg forstår den
ikke helt. Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvorfor det var nødvendigt
for dem at begå selvmord. Selvfølgelig er det 'den endelige frihed' fra
husets fængsel. Men moren er da ikke så forfærdelig igen. Vi kan godt blive
enige om at hun ikke er så sympatisk, men hun fremstår da ikke som nogen
grund til at begå selvmord.
Det virker nærmest som om de tilsidst planlægger og fuldfører et eller andet
mesterværk... hvordan kan jeg ikke helt se, men det virker fuldendt og
gennemtænkt... Jeg kan bare ikke lige se den store pointe. Er der nogen der
har nogen bud, eller spændende kommentare til filmen ville jeg virkelig
blive glad.

MP

Fra : MP Jakobsen

Dato : 12-06-02 13:31

"Jakobsen" <eus@adr.dk> wrote in message
> Er der nogen der
> har nogen bud, eller spændende kommentare til filmen ville jeg virkelig
> blive glad.

Nu har jeg gået og tænkt lidt over filmen... jeg er temmelig sikker på at
elme-træerne har noget at gøre med sagen... Nogen bud?
Jeg er lidt lost...

MP

Fra : Kasper Aae

Dato : 18-06-02 16:09

On Wed, 12 Jun 2002 14:31:21 +0200, "MP Jakobsen" <eus@adr.dk> wrote:

>Nu har jeg gået og tænkt lidt over filmen... jeg er temmelig sikker på at
>elme-træerne har noget at gøre med sagen... Nogen bud?
>Jeg er lidt lost...

Well, Lisbon søstrene bliver afbilledet som smukke og perfekte
skabninger. Måske FOR perfekte til at leve i en verden der ikke er?

Denne artikel drager paralleller mellem deres død, og enden på den
traditionelle "American way of life" i midt 70'erne:

http://www.popmatters.com/film/reviews/v/virgin-suicides.html

"And yet this silencing of the Lisbon girls is also the movie's most
pointed critique (and thus its most difficult tension), as can be seen
by paying attention to the film's social and temporal backdrop.
Although the year in which the film takes place is never specified,
its repeated use of Heart's "Magic Man," from Dreamboat Annie, places
the film smack in the middle of the '70s, in 1976, not insignificantly
America's bicentennial birthday. The film takes place in Grosse
Pointe, Michigan, affluent Detroit suburb, and home to America's auto
industry executive elite. Grosse Pointe and 1976 mark the frenzied end
of one of the most turbulent eras in U.S. history, and the end of a
"traditional" American way of life and industry. As the narrator
remarks, neighbors saw in the Lisbon girls' tragedy the "wiped-out
elms, the harsh sunlight, and the continuing decline of our auto
industry." The year was also, for those of us who remember,
characterized by the "energy crisis" (which, of course, meant oil
crisis), and the increasing import of cheaper, more gas efficient
foreign cars, that would shortly lead to the demise of Flint, Michigan
and Detroit auto workers, one of the historical backbones of the US
economy. All these details — Grosse Pointe, the end of the '70s, and
the reference to the "demise of the auto industry" — make the Lisbons
representative of the decline of the normative characteristics of a
national community. The failure of the Lisbon family reflects the
failure of the American Dream and the conservative values that
underpinned it. Simultaneously, the national bicentennial denotes a
new beginning, the emergence of a new social order. After the social
and political upheavals of the '60s and '70s, after the Vietnam War,
the Civil Rights movement, the Brown Power movement, the Gay
Liberation Front, the women's movement and ERA, and after the sexual
revolution, 1976 also marks the end of the nationalist fantasy of a
unified citizenry and national interest."

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-06-02 19:39

> Well, Lisbon søstrene bliver afbilledet som smukke og perfekte
> skabninger. Måske FOR perfekte til at leve i en verden der ikke er?

Men er der ikke plads til perfekte væsner i vores verden? Hvad er pointen?
Alt smukt må dø, des smukkere des tidligere? Det er da for tragisk!

MP

Fra : Kasper Aae

Dato : 21-06-02 22:16

On Tue, 18 Jun 2002 20:39:13 +0200, "MP Jakobsen" <eus@adr.dk> wrote:

>Men er der ikke plads til perfekte væsner i vores verden? Hvad er pointen?
>Alt smukt må dø, des smukkere des tidligere? Det er da for tragisk!

Bare en teori. Men det er vel en vigtig pointe, at selvmordene IKKE
giver nogen umiddelbar mening. Et uforklarligt, tragisk men også smukt
mysterie.

Du kunne evt. prøve at læse bogen, og se om den gør dig klogere.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com