Hd og øjenlysning
Fra : Holm

Dato : 10-06-02 22:35

hej alle
Spændende debat...om racehunde og blandinger. Jeg har fulgt lidt med , men
da min hoppe fik et lille hingste føl sidste mandag ( Juuubiii) så har jeg
skrevet mere i heste gruppen!! : 0))

Altså..fra mit job på dyreklikkerne ved jeg at man intet kan garantere ,
hverken når det gælder øjenlysning eller almindelig HD-foto...det være sig
på racerene eller blandinger:
Der skal en PennHipp undersøgelse til som er dyrere og mere omfattende mht.
fotograferingen. Ikke alle dyrlæger kan tage disse billeder.
Her får man et meget mere realistisk "billede" af om der er tegn på HD ,da
hunden fotograferes i flere forskellige stillinger.
Altså kan disse undersøgelser kun give et praj om hundenes tilstand ,så i
bund og grund er det meget svært at spå om nogen hunds fysiske/psykiske
fremtid !
Mange hunde aflives rent faktisk pga. misforståelser....agressive hunde kan
være syge ( f.eks lide af gigt som kan gøre vanvittigt ondt )...osv. osv.

Jeg har selv en blanding og han nærmer sig de 12. Han er superfrisk endnu og
han er hoftefotograferet med supergode hofter mht HD...han har dog
begyndende "gigt" i et led.....men det er alderen der træder frem nu !!:0((
Han har aldrig fejlet noget.
Min Border Collie er ægte og nærmer sig de tre år, er uhyre frisk...pyh....
Og hvis alt er gået som det så ud til...hmmm...så kommer der måske hvalpe om
nogle måneder...fra to sunde hunde som er chekket og passet med alt !!
Iøvrigt kostede min gamle hanhund en flaske rødvin, og det gør ham
overhovedet ikke mindre dyrebar af den grund...han er en super hund ..:0)
Kommer der hvalpe af deres romance , vil de blive plejet optimalt og præget
på de ting jeg finder relevanteog nyttige .Begge forældre er hyrdehunde og
hvalpene vil kun komme ud til hjem , hvor denne egenskab kan tilgodeses,
eller til hjem hvor der stilles opgaver til hundenes evner.
Sikke et langt brev...håber nogen læste det færdigt.....he he ...

Holm

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 11-06-02 08:15

dortheholm@tdcspace.dk writes:
> [...]
>Her får man et meget mere realistisk "billede" af om der er tegn på HD ,da
>hunden fotograferes i flere forskellige stillinger.

I PennHib fotografering vurderes der ikke om hunden har HD, men hvor løse
ledbåndene er. Jeg har lige fået en hund "PennHibbet" og der stod der i
tilbagemeldingen, at der ikke var degenerative forandringer, mens DKK
vurderede ham til at have E status på begge hofter.

Hilsen
Poul Erik Rise, der fik sin hund PennHib-fotograferet da den var
henholdsvis et ½ år og 2 år med forskelligt resultat.