Skærme
Fijala 3554
19" skærm (max 2500 kr.)
Fra : Sparre

Dato : 10-06-02 15:47

Hejsa NG

Jeg søger lidt vejledning, da min gamle Hansol 710A efterhånden har udtjent
sin "værnepligt", så at sige

Jeg søger en 19" CRT skærm der kan vise mindst 1600x1200 ( doh ) mininum
70Hz
jeg er ikke gamer(lamer), jeg designer og programere hjemmesider og laver en
del grafik så god farvegengivelse er ret vigtigt

den skal koste omkring 2500 kr. nogen der kan foreslå en skærm - har lidt
kig på en AOC 9KLR nogen erfaringer med denne skærm

--
Christian Sparre

Fra : Hörschgen

Dato : 10-06-02 17:36

Jeg har en AOC 9Glrs - omkring 2 år gammel. Det er måske ikke verdens
kønneste skærm - men absolut heller ikke slem at se på. Hvad der er
vigtigere er, at den er super. Jeg kan sidde utallige timer foran den uden
af blive træt i hovedet. Den kører helt op til 120 Hz. Kører 85 Hz i
1200x1024 og kører 75 Hz i 1600x1200, hvilket er fint nok til at skabe et
flimmerfrit billede. For god ordens skyld skal det dog nævnes at jeg normalt
kører 1200x1024 i 85 Hz.

--
__________________________
Med venlig hilsen / Best regards

Mikkel Beierholm Borgen
Augustenborggade 21 A, 8. MF
DK-8000 Aarhus C
Denmark
(+45) 86 11 65 57 / (+45) 22 55 56 98
http://beam.to/borgen

Fra : Esben

Dato : 10-06-02 18:48

"Hörschgen" <mikkel@NOSPAMschutt.dk> skrev i en meddelelse news:3d04d527$0$57495$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> flimmerfrit billede. For god ordens skyld skal det dog nævnes at jeg normalt

Jeg har også prøvet en AOC 9glrs et par dage, men jeg syns billedet blev dårligt allerede ved 1152x864. Desuden flimrede den
underligt i nederste venstre hjørne. Hvilket grafikkort bruger du til?

--
Esben

Fra : Hörschgen

Dato : 11-06-02 07:14

Jeg bruger bare en skrammel Nvidia Riva TNT2 model64 - så jeg tror ikke at
det er der jeg har en fordel, men det kan jo være at jeg enten bare har
været heldig med min skærm eller du uheldig. Jeg har ikke kendskab til andre
som anvender AOC skærme.

mvh Mikkel

--
__________________________

Fra : Hans

Dato : 11-06-02 00:00

> [...]
en
> del grafik så god farvegengivelse er ret vigtigt

Du får meget svært ved at finde en skærm brugbart billede ved 1600x1200 til
2500 kr., og 70Hz vil virke trættende da det ikke er flimmerfrit. Til spil
er det ok, men det er jo ikke det du skal bruge den til.

En skærm som har et godt billede ved 75 eller helst 85Hz i 1600x1200 koster
mindst det dobbelte, hvis du ikke skal indgå alt for mange kompromiser. Det
er trods alt dine øjne og dit velbefindende det går ud over hvis du sigter
for lavt, og så er 2500 kr. for meget at smide ud af vinduet for noget du
ikke bliver tilfreds med. I øvrigt er 1600x1200 velegnet til 21" skærme,
ikke en 19" hvor 1280x1024 er mere passende.

mvh
Hans

Fra : Sparre

Dato : 11-06-02 09:40

Jeg har overvejet en Samtron Professional & Graphics 96P som virker som et
rigtigt godt køb, har ikke hørt nogen snakke dårligt om den endnu

> ikke bliver tilfreds med. I øvrigt er 1600x1200 velegnet til 21" skærme,
> ikke en 19" hvor 1280x1024 er mere passende.

Nu ved jeg ikke om du læste hele mit indlæg, men som sagt designer jeg store
webløsninger, og til den slags er 1280x1024 faktisk ved at være for småt på
min nuværende 17" skærm.

På edbpriser kan du faktisk læse at man anbefaler følgende (og det er ikke
engang løgn)

"Professionelt arbejde (fx grafik, 3D, webdesign og lign.): mindst
1600x1200"

så der er din 1280x1024 på en 19" nok lige lidt ved siden af

--
Christian Sparre

Fra : Hans

Dato : 11-06-02 09:49

> så der er din 1280x1024 på en 19" nok lige lidt ved siden af

Jamen - Vi er da helt enige, men der skal stadigvæk være et vist forhold
mellem opløsning og skærmstørrelse. De som arbejder "professionelt" med
opgaver som ligner det du beskriver sidder normalt foran en 21" og så er vi
tilbage ved mit oprindelige standpunkt. Behov <> Kompromiser - Vælg selv.

mvh
Hans

Fra : Tinky Winky

Dato : 16-06-02 16:36

> [...]
> 1600x1200"
>
> så der er din 1280x1024 på en 19" nok lige lidt ved siden af

Står der mindst 1600x1200 på 19"? Prof. 3D grafik bliver oftest lavet på
mindst 21".

Fra : P.N.

Dato : 11-06-02 09:21

Tag et kig på Samtron 96 Professional and Graphics. Den er lavet af Samsung,
og koster ca. 2200. Det er min opfattelse at den giver baghjul til andre 19"
skærme i den prisklasse!

Jeg havde de samme kriterier som dig inden jeg købte den - og den lever
fuldt op til mine forventninger.

Fra : Hans

Dato : 11-06-02 09:43

"P.N." <fake_mail@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Samsung,
> og koster ca. 2200. Det er min opfattelse at den giver baghjul til andre

Vi har nok forskellige referencerammer. Jeg kender godt den omtalte skrærm
og ville ikke være tilfreds hvis den skal vise billeder over 1024x768
v/85Hz.

Så ville jeg hellere vælge LG's 915FT Plus, eller Mitsubishi DiamondPro920,
som er væsentlig bedre opløst end den Samtron du nævner, men der er jo en
prisforskel.

Min egen skærm er en Sony CPD-G420 der viser forrygende billeder.

mvh
Hans

Fra : Sparre

Dato : 11-06-02 09:52

> Så ville jeg hellere vælge LG's 915FT Plus, eller Mitsubishi
DiamondPro920,
> som er væsentlig bedre opløst end den Samtron du nævner, men der er jo en
> prisforskel.

Ja der er helt sikkert en prisforskel, og den skal man da tage hensyn til.
en vigtig ting man børe lægge mærke til på samtron skærmen er den _meget_
lave dot pitch den er nede på 22 - lækkah !

Fra : Hans

Dato : 11-06-02 10:00

> Ja der er helt sikkert en prisforskel, og den skal man da tage hensyn til.
> en vigtig ting man børe lægge mærke til på samtron skærmen er den _meget_
> lave dot pitch den er nede på 22 - lækkah !

Pas på med at vælge en skærm ud fra producentens angivelser af dot pitch. De
kan være angivet meget forskelligt og kan derfor ikke bruges ved
sammenligning. At købe en skærm udelukkende på dens data er næsten som at
købe katten i sækken. Find et sted hvor du kan se dem "live" og tag
efterfølgende en beslutning.

mvh
Hans

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 11-06-02 11:10

Sparre wrote:

> Ja der er helt sikkert en prisforskel, og den skal man da tage hensyn til.
> en vigtig ting man børe lægge mærke til på samtron skærmen er den _meget_
> lave dot pitch den er nede på 22 - lækkah !

LOL - det er ligesom de computer højtalere man kan købe der angiver 120 Watt (i
PMPO eller i den dur) og som har en 7 watt strømforsyning.

Afhængig af den teknologi der er brugt til at lave skærmen og hvordan der måles
kan der altså godt fremkomme nogle ret flotte tal som alligevel ikke tåler
sammenligning med andre.

Mvh

Bruno

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 11-06-02 11:22

Sparre wrote:

> jeg er ikke gamer(lamer), jeg designer og programere hjemmesider og laver en
> del grafik så god farvegengivelse er ret vigtigt

Der er ikke noget lame ved at være en gamer, man er snarer en lamer hvis man
ikke kan respektere at folk har forskellige måder at bruge deres fritid på.
Bortset fra det så er god farvegengivelse altså mindst lige så vigtig til spil,
som til noget så kedeligt som design og programmering af hjemmesider

Hvis farvegengivelse virkelig var så vigtig så ville du købe en god 17" i stedet
for en halvgod 19", det er altså ret begrænset hvad man får for 2500.-

Mvh

Bruno

Fra : Sparre

Dato : 11-06-02 11:33

> Der er ikke noget lame ved at være en gamer, man er snarer en lamer hvis
man
> ikke kan respektere at folk har forskellige måder at bruge deres fritid
på.

Jeg resprktere skam også gamere helt igennem har selv været en af dem,
men er vokset fra det pga. andre interesser og det at min pengepung ikke kan
følge med udviklingen :)

Jeg vælger en forholdsvis billig 19" da jeg ikke længere kan stilles
tilfreds med en 17"

--
Christian Sparre

Fra : M.Kay

Dato : 11-06-02 16:27

I know it's awful, but Sparre wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

> Jeg vælger en forholdsvis billig 19" da jeg ikke længere kan stilles
> tilfreds med en 17"

På arbejde sidder jeg bag en 19" Compaq 920 med et matrox G450. På den er
1152*864 @85hz det maximale jeg bryder mig om, når jeg skal læse artikler på
nettet. Hjemme sidder jeg bag en Sony 17" G200 med et Geforce2Ti kort og her
bruger jeg opløsningen 1280*960 og synes det er mere behagheligt end ved den
store compaq.
Pointen kan du nok selv se. Vent en måned og køb en bedre 19" eller en god
17" nu.

Ps. så er både skærm og grafikkort på mit arbejde blevet byttet ved
forskellige lejligheder.

--
Mkay

Fra : Blaster

Dato : 11-06-02 15:05

Jeg må gibe Hans ret, 2500 er for lidt, skærmen er et dårligt sted at spare,
du skal op og runde mindst 3500 og opefter (afhængig af vor man køber) for
en ordentlig 19'' skærm ..

Mvh.

Fra : Sparre

Dato : 11-06-02 15:42

Tror bu stadig valget falder på en Samtron, da jeg ikke har hørt noget
dårligt om den endnu...

men skal nok lige finde et sted at se den i aktion...

--
Christian Sparre

Fra : Blaster

Dato : 11-06-02 17:29

Den ville jeg ik selv købe, skærme i din prisklasser synes jeg er for
kedelige i farverne..

Fra : P.N.

Dato : 11-06-02 20:49

> Den ville jeg ik selv købe, skærme i din prisklasser synes jeg er for
> kedelige i farverne..

Det troede jeg også de ville være. Samtron 96P er ikke en 4k Sony skærm, men
kan man nøjes med mindre, er Samtron bestemt en oplagt kandidat.

Spare> Jeg havde selv svært ved at finde et sted hvor man kunne se den i
funktion. Hvis du bor i Århus kan du evt. se den hos mig.

Fra : Óðin

Dato : 12-06-02 06:39

> [...]
>
> den skal koste omkring 2500 kr. nogen der kan foreslå en skærm - har lidt
> kig på en AOC 9KLR nogen erfaringer med denne skærm

19" skærme i den prisklasse er ikke værd at købe. Køb dig hellere en bedre
17".

Fra : Anders Lund

Dato : 12-06-02 15:49

> [...]
udtjent
> sin "værnepligt", så at sige
>
> Jeg søger en 19" CRT skærm der kan vise mindst 1600x1200 ( doh ) mininum
Der er en test af samtron skærmen på
http://www.tweakup.dk/artikler/Monitor/Samtron96p/1.htm