Opplysninger
Fra : Lisbet

Dato : 10-06-02 14:45

Hei!

Jeg leter etter foreldre og andre opplysninger til min farfar, Johan
Heinrich Møller, født 13.1.1873 I Esbjerg. Han var murer.
Hans far het antagelig Jokum Kristian Møller, ifølge et "Indtegninsbeviis om
Optagelse i Lægdsrullen" fra 1890.
Vet ikke når han kom til Norge første gangen, men vet at han bodde i Danmark
igjen i 1898 for da ble min onkel født, men jeg vet ikke hvor de bodde, er
det et sted hvor jeg kan gå inn å søke for å finne det ut? Min farmor var
norsk, vet ikke hvor og når de ble gift. I 1900 bodde de i Oslo, og i 1907 i
Hamburg, de kom tilbake til Oslo i 1914. Men hvor de var mellom 1900 og 1907
vet jeg ikke.

Jeg har et "Hjemstedsbevis" som er skrevet av Ribe Stiftamt 10.11.1887 og
stemplet av Jærne Skads Sogneraad, Esbjerg og Ribe stiftamt. Det står bl.a."
Johan Heinrich Møller, født i Esbjerg 13.1.1873 (så er noe uleslig)
erkjentes forsøgelsberettigelse her i Kommunen paa Grund af Fødsel, saa vil
han saavelsom hans eventuelle Hustru og umyndige Børn blive indtagen til
Forsorgelse" osv. Det er ikke lett å lese for arket er delt i 8 deler.
Har også et bilde som er tatt hos fotograf Svend Trøsè Hansen i Esbjerg av
ham og hans foreldre, bror og to søstre. Vet han hadde en bror til som ble
født etterat han reiste hjemmenfra. Broren var her i Norge og besøkte ham,
antagelig på 20-tallet.

Så vist noen kan fortelle meg hvor jeg kan søke for å finne ut mer om hans
(og min) familie i Danmark og om det er mulig å finne ut hvor han bodde i
1898, vil jeg bli glad.

Mvh
Lisbet Olberg

Fra : Inger Buchard

Dato : 10-06-02 19:45

"Lisbet" <l.olberg@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Heinrich Møller, født 13.1.1873 I Esbjerg. Han var murer.
> Hans far het antagelig Jokum Kristian Møller, ifølge et "Indtegninsbeviis

Jeg fandt følgende på http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

Søgning på Jokum ?? i Jerne, Ribe amt:

1880:
Kilde: FT-1880 Navn: Jokum Christian Møller Køn: M Alder: 54 Stilling i
husstanden: Arbejdsmand Civilstand: Gift Fødested: Meklenburg, Sverin Sogn:
Jerne Herred: Skast Amt: Ribe Stednavn: Esbjerg Husstands-/familienr: 32 Fam
1 Matr.nr/adresse: Et Hus Trossamfund: Lutheran Indtastningsnr: C1851
Løbenr.: 259

Hele husstanden:

Jokum Christian Møller, 54, Gift, Arbejdsmand, , Meklenburg, Sverin
Maren Møller født Madsen, 48, Gift, Hustru, , Vemmelev Sogn, Sjælland
Carl Frederik Møller, 9, Ugift, Barn, , Jerne sogn
Johan Hendrik Møller, 7, Ugift, Barn, , Jerne sogn

I 1890:
Kilde: FT-1890 Navn: Jokum Christian Møller Køn: M Alder: 61 Stilling i
husstanden: Husfader Civilstand: Gift Erhverv: Banearbejder Fødested:
Tyskland Sogn: Jerne Herred: Skast Amt: Ribe Stednavn: Esbjerg
Husstands-/familienr: 1 Matr.nr/adresse: Jokum Møllers Ejendom Trossamfund:
Luteraner Indtastningsnr: C1852 Løbenr.: 2425

hele husstanden:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jokum Christian Møller, 61, Gift, Husfader, Banearbejder, Tyskland
Maren Møller, 58, Gift, Husmoder, , Lunneslev ? Sorø Amt
Johan Henrik Møller, 17, Ugift, Barn, Murerlærling, Esbjerg

Hjælper det dig videre?

Inger Buchard