Ekkolod: Hvad skal man vælge?
Fra : Jesper Arvidson

Dato : 10-06-02 09:51

Hej alle,

en af mine venner og jeg skal ud og investere i et ekkolod og vil i den
forbindelse gerne høre om Jeres erfaringer med disse.

Ekkolodet skal bruges til fiskeri og til at finde vrag med (derfor xpost til
dk.fritd.dykning). Det skal sidde på en Bianca 111 sejlbåd (den er 37 fod).
Skal man være opmærksom på noget specielt ved montering på sejlbåd?

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så kan man få transducere til enten
udenbords eller indenbords montering. Er der nogen forskel på kvalitet og
ydeevne ved de to monteringer - vil helst montere indenbords da båden
ellerede ligger i vandet.

Jeg har set på en del på Nettet og det virker som om at den største forskel
ligger i kvaliteten af skærmen og så en lille smule i effekten (som jeg i
øvrigt ikke har nogen fornemmelse af hvor meget betyder).

Glæder mig til at høre Jeres forslag/erfaringer!!!

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 10-06-02 16:22

Jeg har en FURUNO LS-6000 med en udvendig transducer. Den er bare helt
super.

Men hvorfor en sejlbåd? Livet er da for kort til sejlbåde!

M.v.h.
Søren B J

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 10-06-02 16:44

Hvorfor sejlbåd - hmmm, det er sq bare lækkert at sejle for vind, uden
motorstøj og med naturens kræfter som ens medspiller

Nå, din Furuno ser vældig meget ud til også at være en kortplotter og sådan
er der allerede i båden. Ellers tak for tippet!

/Jesper

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 11-06-02 17:29

Nej det er kun et ekkolod, men skærmen er stor, hvilket er praktisk når jeg
er ude af fiske eller skal slå vrag. Den har også en NEMA indgang så det kan
tilsluttes GPS hvilket betyder, at man har positionen angivet på skærmen.
Jeg har hørt godt om GARMIN ekkoloddene, de skulle være ret gode, men
LOWRANCE bliver omtalt rimeligt dårligt. Jeg har dog ikke selv erfaring med
LOWRANCE ekkoloddet, men kun hørt det fra trollingfiskere.

M.v.h.
Søren

Fra : J.S.

Dato : 10-06-02 17:51

Lowrance X 65 eller X85 / X91
Det er her du for mest for dine penge jeg taler af bitter erfaring.
Det er dem der bliver brugt til trollefiskeri.

Den er så fin den kan indstilles, så du kan se springlaget! (X91)

En god skærmopløsning har efter min erfaring stor betydning.

Denne Transducer (den samme) kan evt. klisters på indvendig i en plastik
båd. det er dog bedst med direkte kontakt med vandet.

Mvh Jørgen

Jesper Arvidson <info@intercraft.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d04691e$0$78798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 11-06-02 14:45

Er der stor forskel på resultatet med hensyn til indenbords/udenbords
montering? Når du skriver plastik, mener du så også glasfiber?

/Jesper

Fra : J.S.

Dato : 11-06-02 17:07

Jesper Arvidson <info@intercraft.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d05ff82$0$57434$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der stor forskel på resultatet med hensyn til indenbords/udenbords
> montering? Når du skriver plastik, mener du så også glasfiber?

Det ved jeg ikke, har kun prøvet udenbords med godt resultat

Glasfiber eller plast er et fedt, vedligeholdelsesfri både er lavet af
aluminium der kun kræver en dårlig Behandling.
Et godt råd hold dig fra Garmin, det har jeg prøvet og kan ikke anbefales.

Mvh
Jørgen

Fra : Kristian

Dato : 11-06-02 17:38

"J.S." <j.seafeldt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aluminium der kun kræver en dårlig Behandling.
> Et godt råd hold dig fra Garmin, det har jeg prøvet og kan ikke anbefales.

Hvad er der galt med Garmin, og hvad er det du har prøvet der ikke var
tilfredsstillende? Hvor længe siden er det?

Fra : Kristian

Dato : 11-06-02 09:22

> [...]
> øvrigt ikke har nogen fornemmelse af hvor meget betyder).
>
> Glæder mig til at høre Jeres forslag/erfaringer!!!

Hvis prisen er ligemeget, så en Garmin FishFinder 240 Blue til 5599 kr.
ellers en Garmin FishFinder 160 Blue til 3799 kr.

Begge kan købes endnu billigere hos www.topdane.dk til henholdsvis 4895 kr.
og 3295 kr.

Begge modeller har alle tænkelige funktioner, og godt stort display og
sender med hele 4000W (prøv at sammenligne med mange andre, og se hvor lavt
dette tal er for deres vedkommende) og er inkl. dybde, temperatur og fart!
240'en har en ekstra god skærmopløsning + dobbeltstråle 50/200 kHz.

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 11-06-02 14:45

Tak for det - har du nogle gode råd med hensyn til montering?

/Jesper

Fra : Kristian

Dato : 11-06-02 16:41

> Tak for det - har du nogle gode råd med hensyn til montering?

Nej - kender kun til hækmontering og det er jo bare at skrue den fast!

Hvis nu vi skal sammenligne Garmin FishFinder 240 Blue og Garmin FishFinder
160 Blue med de tre Lowrance modeller mht. sendeeffekt, hvor de to Garmin'er
sender med 4000W/500W RMS, så sender de to store Lowrance X91 og X85 med
3000W/375W RMS og den lille Lowrance X65 kun med 600W/75W RMS. Derudover
skal man også bemærke er de to Garmin er inkl. hæktransducer incl. fart +
temperatur, hvilket jeg ikke ved om er med til Lowrance'en!

Send Garmin en e-mail (info@garmin.dk) og spørg om du kan få en
brochure/prisliste tilsendt, så plejer de at sende en sådan én til dig! Men
husk nu at du kan købe det noget billigere på www.topdane.dk

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 13-06-02 11:27

Bare at skrue den fast?!?!? Kan man gøre det mens den er i vandet og hvad
med ledningen, skal den ikke føres op igennem skroget?

Ellers tak for et godt indlæg

Fra : Kristian

Dato : 13-06-02 22:46

"Jesper Arvidson" <info@intercraft.dk> skrev i en meddelelse
> Bare at skrue den fast?!?!? Kan man gøre det mens den er i vandet og hvad
> med ledningen, skal den ikke føres op igennem skroget?

Ja... Den skrues bare fast i båden bagved lige i vandlinien og ledningen
føres lidt op og så bores et hul til ledningen og hen til ekkolodet!
Hullerne skal selvfølgelif tætnes med en form for silicone, så det er nok
smartest at båden er på land!

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 14-06-02 08:38

Du har vel ikke nogle billleder af et lod montereret på den måde du
beskriver?

Fra : Kristian

Dato : 14-06-02 10:37

"Jesper Arvidson" <info@intercraft.dk> skrev i en meddelelse
> Du har vel ikke nogle billleder af et lod montereret på den måde du
> beskriver?

Jeg har to billeder: http://www.friserverplads.dk/thg/P5240005.JPG - her ses
ledningen bagpå i venstre side gå fra transduceren og ind i båden via et hul
afdækket med noget silicone! Den går derefter videre ind i rummet til
batteri og ekkolod!

Her ses selve transduceren: http://www.friserverplads.dk/thg/P6110017.JPG

Fra : Nikolaj østergaard J~

Dato : 15-06-02 23:21

Du må aldrig bruge silicone til montering af udstyr på en båd.....

brug SIKAFLEX

nøj

Fra : Aksel

Dato : 15-06-02 23:33

"Nikolaj østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> wrote in message
> Du må aldrig bruge silicone til montering af udstyr på en båd.....

Hvorfor er det at man ikke må bruge silicone?

Fra : @ndersson

Dato : 16-06-02 00:18

klip

> Hvorfor er det at man ikke må bruge silicone?

Det kan ikke holde til det hårde liv på søen.. Ja ok.. sol, saltvand og vind
ødelægger silicone.

--
Hilsen Andy (2630)
skrivtilandy@12move.dk

Fra : Nikolaj østergaard J~

Dato : 16-06-02 11:38

"Aksel" <aksel@lazy.dk> wrote in message

> "Nikolaj østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> wrote in message
>

> Hvorfor er det at man ikke må bruge silicone?

sikaflex er designet til maritim anvendelse... silicone holder ikke tæt
i længden...

dermed siver der vand ind i (ex.) bådens hækbræt, hvorefter den
vandfaste krydsfiner rådner væk....

herefter har du en hul skal af glasfiber hvorpå dine 2 stk. 225 HK
4-takt motorer til 250.000 kr. hænger.......

Ring til mig når de skal bjærges...... !!!!

nøj

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 17-06-02 09:02

Nu sidder der ikke så mange 225 hestes motorer på den sejlbåd ekkoloddet
skal monteres på, men ellers tak for tippet

Jesper

Fra : Nikolaj østergaard J~

Dato : 12-06-02 17:30

jeg tilslutter mig kraftigt svaret vedrørende LOWRANCE ...... det super
gode apparater med god opløsning i displayet...

Jeg har prøvet LMS-350A (ældre model) samt X-75 som er lillebror til
X-85 (er nævnt i det andet svar)...

De er 100% vandtætte og dugger ikke (i modsætning til Garmin,Raytheon og
Apelco).

prøv at gå en tur i en havn ..... 75 % af trolling-bådene og 50 % af
dykkerbådene har LOWRANCE udstyr...

køb et lod med høj opløsning.... om effekten er 1000W eller 3000W peak
to peak er ligegyldigt med mindre du fisker på flere hundrede meter vand
!!!

nøj

Fra : Kristian

Dato : 12-06-02 18:56

"Nikolaj østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> køb et lod med høj opløsning.... om effekten er 1000W eller 3000W peak
> to peak er ligegyldigt med mindre du fisker på flere hundrede meter vand

Den store Garmin model har nu samme opløsning som Lowrance! Hvis den dugger,
ja så er det jo godt der er 2 års reklamationsret, men mit eget gamle
billige Humminbird bundmodel et eller andet kører da perfekt og ingen dug
der, så hvorfor skulle Garmin dyre modeller så gøre det?

Fra : Jens Olsen

Dato : 13-06-02 08:39

"Nikolaj ?tergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> wrote in message news:<79949515e96ad544114682f379d4e6ea.18599@mygate.mailgate.org>...

> De er 100% vandtætte og dugger ikke (i modsætning til Garmin,Raytheon og
> Apelco).

Den karakteristik af Raytheon og Apelco kan jeg klart tilslutte mig.
De dugger af h..... til. Jeg har utallige gange bandet over ikke at
kunne se på grund af en tildugget skærm på sådan en fætter.

Den er en god ide at købe et med to spredningsvinkler, så man først
kan dække et bredt bundspor med den stor spredning, og bagefter
fortage en mere præcis lokalisering med den lille spredning.

Jens Olsen

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 13-06-02 09:01

Hvor kan man finde noget info på Lowrance - har ikke stødt på nogen dansk
forhandler på Nettet?

Fra : PKJ

Dato : 13-06-02 09:29

http://www.lowrance.com/Support/DealerLocator/ilocate.asp fundet følgende
oplysninger

DENMARK

FAIRPOINT A/S
+4548142414
thomas.petersen@fairpoint.dk
Call for referral

L H MOBILRADIO A/S
+4596730333
Call for referral

PKJ

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 13-06-02 11:26

He he - det er da de samme som importerer Garmin!!!

Tak for det!

/Jesper

Fra : Michael Vendelbjerg

Dato : 13-06-02 18:31

Når man vælger ekkolod, skal man vide hvad forsekellen er på et 50 khz
og 200 khz lod er:

frekvensen afgør hvor stort et område der scannes i forhold til
dybden.

50 khz scanner et område svarende til 10 / af dybden

dvs på 20 meters dybde ser man et område på 2 meter.

200 Khz scanner et område scarende til 45 / af dybden

dvs på 20 meter scannes et område på 9 meter.

50 khz givere et mere skarpt scan end 200 khz.

MVH Michael Vendelbjerg ark. udvalg DSF

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-06-02 18:41

> [...]
>
> 200 Khz scanner et område scarende til 45 / af dybden
>
> dvs på 20 meter scannes et område på 9 meter.

Det lyder som om du har byttet om på det, 50 kHz scanner bredere end 200
kHz. Typisk bruger man 50 kHz til at komme på sporet af vraget og derefter
200 kHz for at ramme vraget med dræget.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Michael Vendelbjerg

Dato : 14-06-02 07:11

"> >

> [...]
> kHz. Typisk bruger man 50 kHz til at komme på sporet af vraget og derefter

Ja selvfølgeligt,

50 khz der den der scanner 45 % af dybden,
og 200 khz der scanner 10 % af dybden

beklager, det var en tyrk-fejl.

Michael Vendelbjerg

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 14-06-02 08:37

Det er da ikke alle lold der skanner på to frekvenser, er det? Det virker
somom at det er en god ting at gå efter - ydermere synes jeg at jeg har set
nogle skrive at de viser begge skanninger samtidigt, er det et hit?

Fra : Nikolaj østergaard J~

Dato : 15-06-02 23:20

Sport Dres i KBH. forhandler lowrance