Vandet lugter
Fra : JS

Dato : 09-06-02 22:28

På det seneste er det som om vandet i mit akvarie er begyndt at lugte en
smule. Det er kommer samttidig med algevækst i vandet. Kan det ha' en
sammenhæng?.
Og hvad kan man gøre med lugten - jeg skifter ca. 25% af vandet hver uge.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 09-06-02 23:45

"JS" <stecher@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammenhæng?.
> Og hvad kan man gøre med lugten - jeg skifter ca. 25% af vandet hver uge.

Du efterlader os ikke ret stor chance for at råde dig.
Hvor stort er dit akvarium?
Er det et ciklide akvarium uden planter, eller er det et selskabsakvarium,
eller måske noget helt andet?
Hvor mange fisk og hvilket filtersystem?
hilsen
Jørgen

Fra : JS

Dato : 10-06-02 00:30

Det er et 128 l. selskabsakvarium med ca. 20 fisk.
Vandet renses af et udvendigt Eheim filter.

Fra : Henrik Lohse

Dato : 10-06-02 00:31

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller måske noget helt andet?
> Hvor mange fisk og hvilket filtersystem?

Og hvad er det for nogle alger du har fået?
Blågrønalger kan godt få vandet til at lugte.

mvh
Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-02 00:39

> Og hvad er det for nogle alger du har fået?
> Blågrønalger kan godt få vandet til at lugte.
>
> mvh
> Henrik

Foder o.lign. der har klistret sig fast over vandoverfladen, lugter også.
Hvis der ligger en død fisk skjult et eller andet sted, lugter det også. Men
et akvarium vil altid lugte en anelse hvis man stikker snuden helt ned. Det
er bl.a. derfor jeg mener man ikke må dække et akvarium helt til, gasserne
skal have lov at undslippe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JS

Dato : 10-06-02 10:41

Jeg er forholdsvis ny i dette univers og kender derfor ikke forskel på de
forskellige algevækster. Det eneste jeg kan se er, at der på enkelte sten er
nogle grønne vækster. Det samme er der på en enkelt plante. Der er begyndt
at vokse små tynde "skud". Jeg har nu smidt den "inficerede" plante ud.

Fra : Henrik Lohse

Dato : 10-06-02 23:11

> [...]
> at vokse små tynde "skud". Jeg har nu smidt den "inficerede" plante ud.

Hvis det er er et blå-grønt slimet "tæppe" som er nemt at fjerne med hånden,
så er det blågrøn-alger. Men hvis algerne mere ligner små tråde eller "hår"

er mest sandsynligt at det er grønalger, og de burde ikke få vandet til at
lugte.

Hilsen Henrik