/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
et kryptisk matematik-spørgsmål
Fra : schiøtt


Dato : 09-06-02 20:28

Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder således: "hvilket
tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så
ville jeg være glad.

på forhånd tak

mvh schiøtt

 
 
Erik G. Christensen (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 09-06-02 20:44

schiøtt wrote:

> Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder således: "hvilket
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så
> ville jeg være glad.


14 * 8 = 112


--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.


Lasse Reichstein Nie~ (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-06-02 18:55

schiott@fakse.dk (schiøtt) writes:

> Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder således: "hvilket
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så
> ville jeg være glad.

0.
/L 'det evige specialtilfælde :)'
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Bertel Lund Hansen (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-06-02 22:27

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>>"hvilket tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?"

>0.
>/L 'det evige specialtilfælde :)'

Det er sikkert løsningen, men jeg synes at det er fusk. 0 bliver
ikke større af at blive ganget.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lasse Reichstein Nie~ (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-06-02 20:41

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Det er sikkert løsningen, men jeg synes at det er fusk. 0 bliver
> ikke større af at blive ganget.

En bedre formulering ville have været "112 gange så stort" istedet for
"112 gange større". Faktisk bør "112 gange større" være det samme som
"113 gange så stort" hvis man er pedant, men det er vist desværre ikke
sådan det bruges i daglig tale.

/L 'pedant'
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Bertel Lund Hansen (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-06-02 23:00

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>En bedre formulering ville have været "112 gange så stort"

Ja, den er sprogligt præcis og lige så drilagtig.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Axel Søgaard (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 09-06-02 21:09

Schiøtt wrote:
> Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder
> således: "hvilket tal bliver 112 gange større hvis man
> ganger det med 8?". Jeg mener ikke der er nogen løsning
> på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så ville jeg
> være glad.

0.

0 er 12 gange så stor som 0, for 12 * 0 = 0.
Men 8 * 0 er jo 0, så 0 er det tal, man leder efter.

Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

--
Jens Axel Søgaard




Jeppe Stig Nielsen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 10-06-02 19:25

"Jens Axel Søgaard" wrote:
>
> Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

Altså en slags »distributivitet«: 8·141 = 8·14 ¤ 8·1

Her betegner a¤b konkatenering af tallene a og b i basis 10.

Men jeg kan da ikke se noget pudsigt ved det. Det svarer jo til den
algoritme man bruger når man multiplicerer store tal på papir.

8·(14·10+1) = (8·14)·10 + 8·1

Men jeg misforstår måske hvad det pudsige er?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jens Axel Søgaard (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 10-06-02 23:22

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> "Jens Axel Søgaard" wrote:
>>
>> Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

> Men jeg kan da ikke se noget pudsigt ved det.

Tjah, /så/ pudsigt er det jo heller ikke.

--
Jens Axel




Kim Hansen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 10-06-02 23:39

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:

> Schiøtt wrote:
> > Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder
> > således: "hvilket tal bliver 112 gange større hvis man
> > ganger det med 8?". Jeg mener ikke der er nogen løsning
> > på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så ville jeg
> > være glad.
>
> 0.
>
> 0 er 12 gange så stor som 0, for 12 * 0 = 0.
> Men 8 * 0 er jo 0, så 0 er det tal, man leder efter.
>
> Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

1 * 1121 = 112 1
2 * 561 = 112 2
4 * 281 = 112 4
5 * 225 = 112 5
7 * 161 = 112 7
8 * 141 = 112 8

Det er faktisk 3, 6 og 9 der er pudsige :)

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.
2300 København S | |,4- ) )-,_. ,\ ( `'-' | Svar _efter_
Phone: 32 88 60 86 | '---''(_/--' `-'\_) | spørgsmålet.

Lasse Hedegaard (09-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 09-06-02 22:22

schiøtt skrev:

>hvilket tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?

Nul?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! Skriv for mere info.

Jeppe Stig Nielsen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 10-06-02 16:36

schiøtt wrote:
>
> Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder således: "hvilket
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så
> ville jeg være glad.

Det er jo ligningen 8x = 112x eller evt. 8x = x+112x .

Det sidste hvis man bruger Lasses fortolkning (fra et andet indlæg).

Begge ligninger er lette førstegradsligninger.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jakob Møbjerg Nielse~ (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 10-06-02 18:07

> Det er jo ligningen 8x = 112x eller evt. 8x = x+112x .
>
> Det sidste hvis man bruger Lasses fortolkning (fra et
> andet indlæg).
>
> Begge ligninger er lette førstegradsligninger.

Ja, men det eneste man kan læse ud fra det, er at 8 = 112

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
| -- Terry Pratchett, Reaper Man



Brian Axelgaard (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 10-06-02 18:11

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse
news:ae2mcc$7l4$1@sunsite.dk...
> > Det er jo ligningen 8x = 112x eller evt. 8x = x+112x .
> > Det sidste hvis man bruger Lasses fortolkning (fra et
> > andet indlæg).
> > Begge ligninger er lette førstegradsligninger.
>
> Ja, men det eneste man kan læse ud fra det, er at 8 = 112

eller x = 14x ....



Jeppe Stig Nielsen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 10-06-02 19:36

"Jakob Møbjerg Nielsen" wrote:
>
> > Det er jo ligningen 8x = 112x eller evt. 8x = x+112x .
> >
> > Det sidste hvis man bruger Lasses fortolkning (fra et
> > andet indlæg).
> >
> > Begge ligninger er lette førstegradsligninger.
>
> Ja, men det eneste man kan læse ud fra det, er at 8 = 112

Du må jo kun forkorte med x hvis du véd at x *ikke* er nul. Derfor er
det forkert at 8x=112x medfører 8=112.

Det er vel bedst at sige 8x=112x hviss 0=104x hviss x=0/104=0 .

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jakob Møbjerg Nielse~ (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 10-06-02 20:02

> Du må jo kun forkorte med x hvis du véd at x *ikke* er nul.
> Derfor er det forkert at 8x=112x medfører 8=112.

Ja, selvfølgelig må man ikke dividere med 0. Bemærk venligst smiley'en.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
| -- Terry Pratchett, Reaper Man



Sir smokealot (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Sir smokealot


Dato : 13-06-02 13:21


"schiøtt" <schiott@fakse.dk> wrote in message
news:66511c55.0206091128.2311108f@posting.google.com...
> Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder således: "hvilket
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så
> ville jeg være glad.
>
> på forhånd tak
>
> mvh schiøtt

Hvad med 14^2 ?
/Sir Smokealot



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste