Sår under den ene for potte!!!
Fra : Britta Larsen

Dato : 09-06-02 20:13

Hej NG!

Her til morgen fandtjeg vores inde kat ude.
Der var sket en misforståelse mellem mig og manden, inden han lukkede den
ned i han sove rum. (glemt at lukke et vindue).
Så katten var hoppet ude gennem, der var 3 m. ned.
Han humpede kun lidt på den ene forpot i morges, men nu støtter han næsten
ikke på det, og jeg er sikker på at det er det sår under hans potte der gør
ondt....

Kan man rense det i brunsæbe eller sæbespåner?

Jeg skal nok holde øje med om det bliver være... ;) med hensyn til dyrlæge.

M.v.h.

Britta Larsen

P.s. tror den stalles Billy har mødt en anden hankat i nattetimerne ;( for
han har et par små skrammer.
N.b. Hvordan er det best at føre to nye katte sammen ????

På forhånd tak... ;)

Fra : Lille mig

Dato : 09-06-02 20:21

> [...]
> han har et par små skrammer.
> N.b. Hvordan er det best at føre to nye katte sammen ????

-----

Hej Britta.

Gå til dyrlægen med det samme!! Vi ville også vente og se hvordan det gik
med Buster dengang han humpede. Hvis det er et sår kan der gå katteaids
eller leukæmi i blodet og så har den faktisk kun et par dage tilbage. Vi
troede at Buster havde brækket et ben men det viste sig at der var et sår
efter en slåskamp med en anden kat! Vi kom afsted til dyrlægen 3 dage efter
og den havde 40 i feber selvom den for os virkede rimelig normal - dog lidt
træt. Den fik 2 indsprøjtninger, en pille og så stod den ellers på pencilin
pille 2 gange dagligt i 10 dage.

AFSTED! NU!

KH Helle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 22:26

in article 3d03aa95$0$57448$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Lille mig at
helle@jirty.dk wrote on 09/06/02 21:20:

> Hvis det er et sår kan der gå katteaids
> eller leukæmi i blodet og så har den faktisk kun et par dage tilbage.

Nah, så hurtigt går det nu heller ikke med netop det, der går lang tid fra
smittetidspunktet til sygdommen bryder ud (ca. 6 måneder)... til gengæld er
de sygdomme ikke til at helbrede. Er det mon sepsis (blodforgiftning) du
tænker på - det går stærkt og det er farligt?
Men bortset fra det ville jeg også gå til dyrlæge. En god gang betændelse i
poten er bestemt ikke til at spøge med..
Politikens kattebog fraråder for resten sæbevask, fordi man risikerer at
sprede betændelsen under huden og gøre "ondt værre". Klorhexidin er bedre,
det er desinficerende.
God bedring med patienten
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Britta Larsen

Dato : 10-06-02 09:02

> [...]
> sprede betændelsen under huden og gøre "ondt værre". Klorhexidin er bedre,

Hej Donna ;)

Jeg er nået så langt til at det nok ikke er han potte der er det store
problem. Men vaskede den nu i sæbevand i går, men desiniferede med jod da
jeg ikke havde andet i huset.
Men tror nu mere det er hans skulder den er galt med, tror den er hoppet af
led,da han brokker sig meget når jeg forsøger at trække benet ud.
Potten er ikke så øm i dag som den var i går.
Men det ender nok med en tur forbi dyrelægen aligevel, hvis kræet ikke snart
får det bedre....
da det er synd for ham at han bare ligger og glaner ;(

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-06-02 12:02

in article 3d045cde$0$57444$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Britta Larsen at
britta@trab.dk wrote on 10/06/02 10:02:

> [...]
> får det bedre....
> da det er synd for ham at han bare ligger og glaner ;(

Hej Britta

Jeg svarer for Donna, for hun ligger i sin kurv og bobler
Men faktisk burde hun måske svare, for da hun var killing hoppede hun
forkert ned og forstuvede en forpote - så hun ved nok hvordan han har det

Jeg vil også gå til dyrlægen og få chekket at alt er OK. Måske er det bare
en forstuvning / forstrækning, men det er nu meget rart at vide sikkert.
Tænk hvis der er sket noget værre.
Jeg mener at vide at katte slet ikke har et skulderled som vi; for at deres
forben kan klare belastningen ved at lande fra meget høje steder, er deres
forben og skulderblad fæstet med nogle meget stærke elastiske sener eller
lignende, men ikke et egentligt led.. men derfor kan der jo sagtens være
sket noget i området.
Jod er noget giftigt stads, jeg tror du skal vaske efter før han gør det :-/
--
Knus fra Ann R, spinn fra Donna & Ditte

Fra : Niels Peter

Dato : 09-06-02 20:37

Du kan risikere, at det sår i virkeligheden stammer fra et bid fra den anden
kat, og så gælder det om at komme til dyrlæge så hurtigt som muligt.
Et kattebidsår er et mikrobiologisk mareridt af flere grunde: da kattetænder
er lange og tynde, laver det et knappenålsagtigt sår: meget smalt og tyndt,
men også meget dybt. Det vil sige, at der bliver ført bakterier dybt ned i
nogle væv, som ikke er forberedt på det. Derefter lukker overfladen af såret
sig hurtigt, fordi det kun er en lille prik, og så kan bakterierne rigtigt
hygge sig.
Et andet problem er, at katteskind i modsætning til menneskehud ligger ret
løst ovenpå de underliggende væv, og en infektion kan så sprede sig under
skindet til hele katten.
Rens såret, så grundigt, du kan, og gå så til dyrlæge i morgen.

Venlig hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk