OVERSÆTTELSER
Fra : hobnobs

Dato : 09-06-02 19:32

I aften kommer "Angel Heart" på TV2 kl. 20:55
HVis den vises med samme undertekster som sidst, jeg så den, er der lagt op
til en munter lille sommerspøg:
Hvem kan finde flest kvajede fejl i filmen? Prøv at se den og tæl op imens.
Hvis teksterne er uklanderlige, gemmer jeg mig rystende og fuld af
undskyldninger under nærmeste sten.

- hobnobs

Fra : psycrow

Dato : 09-06-02 20:08

FØJ! De sender den i pan&scan. Dur ikke! Væk! DR1 er begyndt at gøre det
samme med deres fredagsfilm. Det varer ikke længe før vi kun kan se film i
OAR på TVDK1...dét er stygt

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-06-02 21:08

In article <3d039f79$0$74242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
hobnobs claimed the following:
> I aften kommer "Angel Heart" på TV2 kl. 20:55
> HVis den vises med samme undertekster som sidst, jeg så den, er der lagt op
> til en munter lille sommerspøg:

Du har muligvis set den på VHS fra "DVD Video" eller lignende?

Jeg nupsede den engang i en eller anden dagligvarebutik, kostede 10 kroner, skod
kvalitet og hilarious undertekster.

--
Anders Vind Ebbesen
What I need is a list of specific unknown problems we will encounter.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 09-06-02 22:08

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du har muligvis set den på VHS fra "DVD Video" eller lignende?
>
> Jeg nupsede den engang i en eller anden dagligvarebutik, kostede 10

Jeg ved, jeg vil få tæsk for det her Men hvordan kan man brokke sig
oversættelser, når man selv bruger "hilarious" som et dansk ord.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 10-06-02 09:56

In article <3d03c40b$0$74277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Magnus Dreyer claimed the following:
> [...]
>>
> Jeg ved, jeg vil få tæsk for det her Men hvordan kan man brokke sig
> oversættelser, når man selv bruger "hilarious" som et dansk ord.

Jeg brokkede mig da ikke over oversættelserne?

Kun over filmens kvalitet (grumset billede, dårlig lyd) og morsomme
undertekster - det var ikke brok, blot en konstatering, som man endda
kan tolke som et positivt træk ved udgivelsen

--
Anders Vind Ebbesen
Doing it right is no excuse for not meeting the schedule.

Fra : hobnobs

Dato : 11-06-02 14:52

Jeg er i hvert fald dybt skuffet over udeblevne mangel på kvalitet. Den
*var* altså sjovere da jeg så den med de rådne undertekster - og det *var*
på tv. Navne blev f.ex. ikke stavet ens to gange og slet ikke som i
rulletexterne ("Epiphany" var særlig problematisk) og hvis en replik *kunne*
oversættes til noget ganske usammenhængende, så blev den det.

Men det *kunne* nu være sjovt at lave en liste over absurd dårligt tekstede
videoudgivelser.
Jeg vil godt lægge ud med John Boormans "Hope and glory" i den billige
VHS-udgave. En fremragende film, der skæmmes af helt vanvittige
oversættelser: "the future's on march" = "fremtiden er på Mars" f.ex.
Har I andre?

-hobnobs

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 11-06-02 19:43

> [...]
> VHS-udgave. En fremragende film, der skæmmes af helt vanvittige
> oversættelser: "the future's on march" = "fremtiden er på Mars" f.ex.

En af mine yndlingshade bånd, må være en lavbudget kassette med First Blood,
hvor man hører at Rambo var trænet i gorilla krig. Jeg må indrømme, at jeg
ingen idé har om, hvordan gorillarer fører krig. Der var en hel del andre
brølere, som jeg heldigvis har glemt.

mvh Magnus

Fra : Aragorn_DK

Dato : 14-06-02 04:03

En af mine yndlings"under"sættelser er og bliver en - vistnok - trykfejl
fra en af Star Wars-filmene da de blev vist på Kanal 2 for snart maaange år
siden:

Vore helte flyver igennem et asteroidebælte på flugt (- igen!), og en af dem
(- jeg kan ikke huske om det var Leia, Han eller Luke) udbryder "Asteroids!"
med bekymret mine.

Det blev oversat med "Steroider!"......

mvh

Aragorn_dk ;)

"Day Six:
Orcs killed: none. Disappointing. Stubble update: I look rugged and manly.
Yes!
Keep wanting to drop-kick Gimli. Holding myself back.
Still not King."

Cassie Claire's "The Secret Diary of Aragorn, Son Of Arathorn"
<http://home.nyu.edu/~amw243/diaries/>