Husbåd
Fra : Kasper L

Dato : 09-06-02 18:21

Jeg har i et stykke tid haft kig på en husbåd og har selvfølgelig prøvet at
finde fordele og ulemper ved at bo sådan.

Er der nogle herinde der kan komme med noget information som jeg skal være
opmærksom på man skal jo trods alt bo der hele året.

Der er også en anden ting jeg har tænkt meget på værditab !!! Jeg har
set på en ny husbåd og vil gerne vide hvor meget jeg evt skal forvente at
have tabt den dag jeg vil sælge igen.

Kasper L

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 09-06-02 20:43

Hej Kasper!

Her får du lige mine betragtninger ang. husbåde:

Først og fremmest mener jeg at man skal gøre sig det klart hvorfor man køber
en husbåd.

Køber man en husbåd for at få noget at sejle i? For i såtilfælde fås der
MANGE både der sejler -MEGET- bedre end en husbåd. Faktisk skal man
overhovedet ikke våge sig nogen steder hen i en sådan tingest med mindre
vejrudsigten siger næsten ingen vind... Endvidere tror jeg, at når man først
har fået lagt madammen til kaj, surret hende godt fast og forbundet hende
med alverdens navlestrenge som vand og stræm, ja så går der lang tid mellem
man gider til alt det bøvl med at sejle ud - på en tur hvor bestik
tallerkner og vaser lever et ret usikkert liv, da det jo er et almindeligt
hus indeni.

Den idylliske tanke om at vågne op på sin "båd" og sidde og spise morgenmad
med kvidrende fugle og flot og naturskøn udsigt er også - efter min mening -
en illusion. Man er nødt til at ligge i en havn, og det gavner altså alt
andet lige ikke udsigten.. Den kan endda være ganske græmmende, alt efter
hvilken havn man ligger i og hvilken plads man ligger på.
Vejret i DK er måske heller ikke lige det optimale til en husbåd.. Nok så
dejlig sommeren er, lige så lang er vinteren - nok endda lidt længere. Og
skulle jeg vælge mellem at bo i en vindblæst, iskold og våd havn i forhold
til et almindeligt hus på land ved jeg godt hvad jeg ville vælge. Men det er
nok et spørgsmål om temperament...

En fordel kunne måske - uden at jeg ved det helt præcist - være økonomien i
det. Man slipper for høje egendomsskatter osv, og det er da et stort plus.
Men muligvis kommer el-varmen (eller hvad der nu er) til at koste lige så
meget.
Værditabet skal jeg ikke kunne udtrykke mig særligt fagligt om. Men jeg
kunne forestille mig at de kan være svære at komme af med, da handelen af
husbåde jo ikke lige er af den største slags... Men jeg vil umiddelbart tro
at værditabet er større i en almindelig båd, fordi materialerne simpelthen
ikke holder lige så længe... Men hvad ved jeg, det kan også være at man bare
kan smække 2 nye pontoner under om 20 år, og så ser den helt ny ud...

En kliche i sejlerverdenen er motorsejlere. De er ikke ret gode til at sejle
for sejl, og de sejler ikke ret stærkt for motor. Altså et kompromis, der
betyder at den ikke rigtigt kan være med på ret meget - lige på nær
pladsen...

På samme måde har jeg det med husbåde: Et kompromis mellem båd og hus, der
ikke er særligt tiltalende efter min mening. De har fjernet husets dejlige
størrelse - der skal være plads derhjemme synes jeg. De har osse fjernet
haven, der da er meget rar at have. De har minsandten - dog af gode GRUNDE -
også fjernet kælderen hvor al ens pikpak skulle have været. Det er hvad det
er... Men de har også fjernet bådens gode sejlegenskaber - 2 pontoner, 5
tons, og en lille motor er jo ikke ligefrem noget man stræber efter. Og
endelig har de osse fjernet muligheden - i hvert fald i stort omfang - for
faktisk at tage på rejse i båden.... Så hvad skal man med en husbåd?

Bare mine tanker!
Lasse Rønlev

Fra : Allan Unnerup

Dato : 09-06-02 21:58

> [...]
har
> set på en ny husbåd og vil gerne vide hvor meget jeg evt skal forvente at

Jeg har ikke selv boet i en husbåd, men jeg har været på besøg i en husbåd,
så mine erfaringer er ret begrænset. Men når det er sagt, må jeg sige, at
det virker utroligt hyggeligt. Jeg kan nok bedst beskrive det som at have et
helårskolonihavesommehus på vandet. Lidt primitivt, lidt småt, meget
hyggeligt, meget nærvær.

Jeg kender ikke til indkøb af en ny båd. Min viden dækker over en ældre
husbåd importeret fra Holland. Det var rimeligt besværligt og ikke helt
billig i transport.

Jeg tror, at det er umuligt at spå om værditabet. Husbåde er ret "in" for
tiden. Værdien vil givetvis afhænge af, hvor moderne det vil være at bo i
husbåd, på det tidspunkt du vil afhænde båden.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-06-02 07:25

Hvis man gerne vil bo på vandet kunne man jo også bare købe en stor gammel
stålmotorbåd. Man kan få en på 40-50 fod til en halv.million. Der er jo
masser af plads og charmen i havnen/kanalen er jo den samme. - og så kan man
sejle i den og ganske let flytte den, hvis det bliver nødvendigt !

Husbåde kan sjældent sejle, men kun flyde.

Bjarke

Fra : [5300] pkc

Dato : 10-06-02 18:25

Du fx kontakte

http://www.boat4you.dk/dk/vis_salgs.asp?sagsnr=02M09442

de burde kunne besvare nogle af de åbne spørgsmål du har. Om de er objektive
i deres besvarelse må du jo så se om du kan gennemskue....