Tyk kat
Fra : Camilla Christiansen

Dato : 09-06-02 15:08

Jeg skriver fordi jeg jo på sidste udstilling fik af vide at Keshna er lidt
småfed , men at hun var så ung endnu at jeg ikke skulle slanke hende. I
dag vejede jeg hende så og vægten sagde ca. 3,85 kg hvilket jeg jo synes er
en smule meget for en abyhun på 11 mdr.
Da jeg var til dyrlæge med hende sidst hvilket er omkring et halvt år siden
vejede hun 2,8 og fik af vide at der omkring måske 3 kg. var en okay vægt,
lidt mere end den normale abyhun-vægt men hun synes ´stadig hun så meget
elegant ud.

Mit problem er at jeg ikke kan forstå hvorfor hun tager så meget på. Både
hende og Lille Mis får Hill C/D ad libitum og så vidt jeg kan vurdere spiser
de ikke mere end anbefalet. Er det fordi jeg aktiverer hende forlidt og hun
derfor ikke får forbrændt nok, jeg synes da at vi leger en del og så leger
hun også med Lille Mis.

jeg synes jo stadig hun er for ung til at sætte på slankefoder men hvad
siger I? Og hvad gør jeg så med Lille Mis, han vejer 5-6 kg og har lidt
tigermave som min dyrlæge kalder det men han er ikke for tyk???

--
Camilla Christiansen

www.snabe.dk/camilla
Du må gerne skrive en hilsen i gæstebogen

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-06-02 15:59

"Camilla Christiansen" <camilla@snabe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt mere end den normale abyhun-vægt men hun synes ´stadig hun så meget

Der er da heldigvis forskel på, at en kat er i perfekt
kondition=udstillingskondition eller at den blot ikke er
sundhedsskadeligt overvægtig. Hvis du vil have hende i
udstillingsstand, skal hun med hendes knoglebygning og størrelse ikke
veje mere end 2,5 kg, men hvis du blot er bekymret for hendes
sundhed, skulle hun nok være okay, bare hun ikke kommer over 3,0
kg. På Kesto's side http://kattenet.dk/kesto.htm er der næsten nederst
et billede, hvor han ligger og slanger sig i solen og her kan du få en
god fornemmelse af, hvordan en aby i kondition, bør se ud.

> Mit problem er at jeg ikke kan forstå hvorfor hun tager så meget på. Både
> hende og Lille Mis får Hill C/D ad libitum og så vidt jeg kan vurdere
spiser
> de ikke mere end anbefalet.

Er du sikker ? Aby'er er jo madglade ? Hvor meget spiser hun ? Du
skal huske på, at hendes indtagelse af føde bør beregnes efter hvad
hun burde veje og ikke hvad hun vejer, så hun bør allerhøjest spise 35-
40 gram om dagen.

Er det fordi jeg aktiverer hende forlidt og hun
> derfor ikke får forbrændt nok, jeg synes da at vi leger en del og så leger
> hun også med Lille Mis.

Jeg tror såmænd ikke, at det er din skyld, men aby'er er altså nogle
madører Jeg har tidligere haft problemet med min somali, Chabél,
og du skal tænke på, at det nemt bliver en ond cirkel, for deres
aktivitetsniveau falder gerne, når de bliver overvægtige.

> jeg synes jo stadig hun er for ung til at sætte på slankefoder men hvad
> siger I? Og hvad gør jeg så med Lille Mis, han vejer 5-6 kg og har lidt
> tigermave som min dyrlæge kalder det men han er ikke for tyk???

Nej, hun er ikke for ung til slankefoder. En aby på 11 måneder tager
ingen som helst skade af det. Jeg giver altid killingefoder til de er
mellem 8-10 måneder gamle og derefter ryger de direkte på
slankefoder. Det vigtigste ved killingefoderet er indholdet af mineraler
- og ikke indholdet af fedt, som mange tror. Lille Mis vil ikke tage
skade af slankefoder. Hvis han taber sig lidt, er det fordi han kan tåle
det - han vil ikke gå hen og blive for tynd. Der er alt hvad en voksen kat
skal bruge i et godt slankefoder, så du kan roligt gå over til det - og så
var afmålte rationer måske nok en god idé, indtil du har fået den lille
kønne dame ned i vægt

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 09-06-02 16:11

Tusind tak for dit svar. det er mest hendes heldbredstilstand jeg tænker på
da hun jo er mere kælekat end udstillingskat. Hun ser ikke ud som om hun er
meget tykkere end Kesto men slankemed bliver det, da hun jo vejer 3,8 kg nu
og hvis når det ikke gør noget med Lille Mis er det jo ikke noget problem.
Og du har selvfølgelig ret hun spiser for meget jeg havde jo set efter hvor
meget hun vejer nu