Dead Prez: Hip Hop
Fra : Troels Krainer Thoms~

Dato : 09-06-02 13:45

Er der nogle der kan Hip Hop Slang nok til at oversætte følgende for mig:
"Just do what you got to do if that dont work then kick the facks/ If you a
fighta rida bouta flaymadonna chronic sida/ Or you wanna just get high then
just say it/ But then if you a lia lia pants on fia wolf cria agent wida/
Why im goina know it when i play it " ..?

Fra : Peter G.

Dato : 09-06-02 15:13

In article <adviki$5or$1@sunsite.dk>, Troels Krainer Thomsen
<krainer@thomsen.tdcadsl.dk> wrote...
> Er der nogle der kan Hip Hop Slang nok til at oversætte følgende for mig:

(Taget i kontekst; "4. Hip-Hop - Behind a killer booming bassline, dead
prez speak on their envision of the current hip-hop world (in southern
bounce style):"

> "Just do what you got to do if that dont work then kick the facks/

I den virkelige verden må du gøre hvad du må gøre, og ellers se sandheden
i øjnene

> If you a fighta rida bouta flaymadonna chronic sida/
fighter, rider, about a fly? Madonna chronic side

Hvis du [laver sange om] at du kæmper for at få fat på damerne [som du er
kronisk besat af]

> Or you wanna just get high then just say it/

Eller bare vil blive høj, så sig det.

> But then if you a lia lia pants on fia wolf cria agent wida/
liar liar pants on fire wolf crier agent ?

Men hvis du [og din plade] er en løgner/falskner/imitator [og synger om
ting du ikke kender noget til]

> Why im goina know it when i play it " ..?

vil jeg vide det når jeg hører den

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 09-06-02 21:08

"Troels Krainer Thomsen" <krainer@thomsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> just say it/ But then if you a lia lia pants on fia wolf cria agent wida/
> Why im goina know it when i play it " ..?

Jeg er ikke 100% enig i Peter G.'s oversættelse, men det kan nok skyldes
at jeg (og http://www.ohhla.com) hører teksten sådan her:

Just do what you got to do, if that don't work then kick the facts
If you a fighter, rider, biter, flame-ignitor, crowd-exciter
Or you wanna just get high, then just say it
But then if you a liar-liar-pants-on-fire, wolf-crier, agent with a wire
I'm gonna know it when I play it

Forklaring af udtryk:

Kick the facts: Videregiv/fortæl/rap om fakta
Biter: Person, som bruger andre folks tekster uden tilladelse
Liar-liar-pants-on-fire: Løgner. (Børne-ordremse)
Wolf-crier: Person, som råber 'ulven kommer' - dvs. falsk alarm.
With a wire: Iført aflytningsudstyr

- Karsten

Fra : Troels Krainer Thoms~

Dato : 09-06-02 23:37

Det lyder rimeligt. Havde fundet den anden tekst et eller andet sted på
nettet. De talte om den som var det en skole-stil. Jeg forstod ingenting.
Følte mig udenfor.

Tak

//Troels.

Fra : Torben Larsen

Dato : 09-06-02 22:09

> [...]
> just say it/ But then if you a lia lia pants on fia wolf cria agent wida/
> Why im goina know it when i play it " ..?

Min pik er stor - din er lille
Min bil er fed - din er grim
Min so har store tasker - din er en øgle
Jeg har flest guldkæder - du har kun 32
Jeg sniffer mest cola - du er kun på has'
Min Glock er for fed - du har kun en Uzi
Min far kan slå din far 20 gange i træk
punktumpunktumkanaldriglavesomigenhellerikkemedslettelakbasta

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 09-06-02 22:12

Torben Larsen wrote:
> Min Glock er for fed - du har kun en Uzi

En Uzi er federe end en Glock.

/Nikolaj

Fra : Torben Larsen

Dato : 09-06-02 22:22

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message

> En Uzi er federe end en Glock.

Ja, hvad ved bønder om agurkesalat......her gik jeg og troede en Glock var
fed fordi man kunne få den igennem metaldetektorerne i lufthavnen - jeg
lærer _aldrig_ at forstå det dersens ring-i-næsen hiphop ;)
--
Torben
http://www.petitiononline.com/warcrime/

Fra : Troels Krainer Thoms~

Dato : 09-06-02 23:09

Jeg har hørt at det er en myte det med Glock'en der kan komme igennem
lufthavnen. Der er i virkeligheden masser af metal i den. Det handler vist
mest om hvordan man holder våbnet end hvad det er for ét. Man skal holde det
på en sej måde. Men jeg ved ikke så meget om våben. Eller hip hop.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 10-06-02 08:26

Torben Larsen wrote:
> [...]
> Glock var fed fordi man kunne få den igennem metaldetektorerne i
> lufthavnen - jeg lærer _aldrig_ at forstå det dersens ring-i-næsen

Bad-ass gangsters flyver ikke, de kører rundt i store biler med hydraulisk
affjedring, så de kan hoppe op og ned. De fleste forlader aldrig "the hood",
og slet ikke deres by.

Og sådan kan man jo høvle hip hop fordomme af i det uendelige

/Nikolaj

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 09-06-02 23:47

"Torben Larsen" <turbonegro@[REMOVE]hotmail.com> wrote in message

> Min pik er stor - din er lille
> Min bil er fed - din er grim
> Min so har store tasker - din er en øgle
> Jeg har flest guldkæder - du har kun 32
> [etc...]

Meget hiphop kan med rette beskyldes for kun at dreje sig om de
klicheer, du nævner. Men at nævne dem i forbindelse med en Dead
Prez-tekst svarer til at beskylde Rage Against The Machine for at skrive
for mange bløde kærlighedsballader.

Så næste gang du absolut vil finde et offer for dine fordomme, så vælg
det med større omhu. Ukvalificeret debat har vi nok af.

- Karsten

Fra : Torben Larsen

Dato : 10-06-02 08:56

"Karsten Strandgaard J?gensen" <karsten@daimi.au.dk> wrote in message news:<64f418322f0833428da1cf3e187f3148.96207@mygate.mailgate.org>...
> [...]
>
> Så næste gang du absolut vil finde et offer for dine fordomme, så vælg
> det med større omhu. Ukvalificeret debat har vi nok af.

Hey, ro på. Det var en joke - lidt spydig vel at mærke, men en joke.
Det er der vel trods alt også plads til en gang imellem ?!

Torben - der har masser af hiphop i pladesamlingen

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 10-06-02 10:26

"Torben Larsen" <turbonegro@hotmail.com> wrote in message

> Hey, ro på. Det var en joke - lidt spydig vel at mærke, men en joke.
> Det er der vel trods alt også plads til en gang imellem ?!

Selvfølgelig. Men hvis din joke skulle have haft en chance for at være
sjov/spydig/poignant/ellerhvadduvillehavedenskullevære, så skulle den
have befundet sig i en anden tråd. F.eks. da der blev diskuteret P.
Diddy - se der er en mand, der gør sit bedste for at leve op til alle
hiphop-stereotyperne.

- Karsten

Fra : Torben Larsen

Dato : 10-06-02 14:55

"Karsten Strandgaard Jørgensen" <karsten@daimi.au.dk> wrote in message
[snip]

> [...]
> have befundet sig i en anden tråd. F.eks. da der blev diskuteret P.
> Diddy - se der er en mand, der gør sit bedste for at leve op til alle

Jamen, der fik jeg vist også fyret en eller anden bemærkning af om at det
måske alligevel var på tide at få købt billet til Roskilde, nu han har
aflyst...
Og undskyld endnu en gang det med sukkermaden ;)